- 0
- 1
Działalność proekologiczna ważnym składnikiem wartości najcenniejszych technologicznych marek świata w segmencie B2B. Ranking BrandZ top 100
W ciągu ostatniego roku 9 spośród 20 najcenniejszych marek świata w segmencie rozwiązania dla biznesu i technologia (Business Solutions & Technology) poprawiło wyniki pod względem odpowiedzialności społecznej biznesu. Tak wynika z opublikowanego raportu Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022. Lepsza reputacja firm w zakresie wskaźników ESG (środowisko naturalne, społeczeństwo, ład korporacyjny) wywarła duży wpływ na ogólną wartość ich marek.
Imponujący wzrost Microsoftu o 49% w stosunku rok do roku częściowo wynika z inwestycji tej firmy w działania proekologiczne. Przykładem jest dążenie do określenia klarownych zobowiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju do 2030 r. Także uruchomienie usługi Microsoft Cloud for Sustainability. Ma ona zapewniać klientom kompleksowe, zintegrowane i zautomatyzowane zarządzanie zrównoważonym rozwojem. W porównaniu z innymi sektorami marki z sektora Business Solutions & Technology są liderami nowego indeksu Kantar Sustainability BrandZ Index. Wynika z niego, że działalność proekologiczna i reputacja firm w zakresie zrównoważonego rozwoju odpowiada za około 5% wartości marek w całej kategorii.
Wartość najważniejszych 20 marek technologicznych z segmentu B2B przekroczyła w 2022 r. łącznie 2 bln dol. Tytuł najcenniejszej firmy w tym sektorze utrzymał Microsoft. Do zwiększenia wartości tej marki na rynku przyczyniły się również:
- rosnący popyt na technologie cyfrowe, cyfryzację danych i rozwiązania niezbędne do zdalnej pracy z domu;
- fakt, że rynek ten odnotował w ciągu ostatnich trzech lat jeden z najwyższych wskaźników wzrostu wśród wszystkich kategorii – 113% ogółem.
Firmy z sektora Business Solutions & Technology stanowią niemal jedną czwartą na liście pierwszej setki najcenniejszych marek świata (top 100). Jest ich 23 w tym zestawieniu.
Najważniejsze trendy wynikające z tegorocznego badania Kantar BrandZ dla sektora Business Solutions & Technology
- Dziewięć z dwudziestu najcenniejszych marek świata w sektorze BS&T poprawiło w ostatnim roku wynik w zakresie prowadzenia odpowiedzialnego biznesu. Są to: Adobe, Amazon Web Services, AMD, Autodesk, Google Cloud, Infosys, Intel, Intuit oraz Qualcomm. Większość marek poprawiła reputację w zakresie działań na rzecz społeczeństwa i środowiska naturalnego.
- Microsoft zachował tytuł najcenniejszej marki w sektorze. Azure – produkt chmurowy Microsoftu – nadal jest źródłem imponującego wzrostu tej firmy w nowej erze pracy hybrydowej i zdalnej.
- Amazon i jego marka AWS (Amazon Web Services) były wyceniane osobno po raz pierwszy właśnie w 2022 r. Marka ta dalej rośnie w imponującym tempie, a jej wartość wynosi obecnie 401,8 mld dol. Wynika to z modelu biznesowego opartego na wolumenie sprzedaży, zakresu usług i przejrzystych cen na ofertę usług w chmurze.
- Nvidia przesunęła się blisko do pierwszej dziesiątki (top 10) najcenniejszych marek świata, awansując z miejsca 12. na 11. w rankingu za 2022 r. Jej wzrost wynika z nienasyconego zapotrzebowanie gospodarki światowej na coraz szybszą, lepszą grafikę.
- Infosys zadebiutował w globalnej setce (top 100), dołączając do Tata Consulting. Tym samym – z wynikiem 33,6 mld dol. – stał się jednym z najbardziej znanych przykładów sukcesu technologicznego w Indiach. W związku z zakłóceniami w środowisku pracy wskutek wybuchu pandemii Covid-19 bardzo poszukiwana stała się kluczowa kompetencja marki, czyli ułatwianie transformacji cyfrowej.
Miejsce w rankingu | Marka | Wartość marki w 2022 r. (mln dol.) | Wartość marki w 2021 r. (mln dol.) |
1 | MICROSOFT | 611 460 | 410 271 |
2 | AMAZON WEB SERVICES | 401 815 | nd. |
3 | NVIDIA | 124 161 | 104 763 |
4 | IBM | 96 992 | 91 337 |
5 | ADOBE | 92 830 | 78 524 |
6 | ORACLE | 90 356 | 60 837 |
7 | ACCENTURE | 82 597 | 64 734 |
8 | SAP | 69 014 | 69 242 |
9 | QUALCOMM | 62 439 | 48 357 |
10 | INTEL | 62 387 | 71 937 |
11 | CISCO | 57 026 | 46 822 |
12 | TEXAS INSTRUMENTS | 56 123 | 49 235 |
13 | SALESFORCE | 54 970 | 48 982 |
14 | GOOGLE CLOUD | 52 794 | nd. |
15 | TATA CONSULTANCY SERVICES | 50 349 | 31 275 |
16 | INTUIT | 49 618 | 35 869 |
17 | AMD | 44 677 | 32 916 |
18 | INFOSYS | 33 551 | nd. |
19 | DELL TECHNOLOGIES | 26 544 | 24 781 |
20 | AUTODESK | 21 144 | 20 451 |
nd. – nie dotyczy
– Argumenty biznesowe zdecydowanie przemawiają za tym, aby zwracać większą uwagę na strategie w zakresie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności biznesu w tej kategorii. W ramach rocznej sprawozdawczości przedsiębiorstwa ze wszystkich branż zaczynają publikować coraz więcej raportów o wpływie na środowisko i społeczeństwo. W związku z tym siła (lub słabość) marek z sektora rozwiązań dla biznesu w aspektach takich jak neutralność pod względem emisji CO2 może teraz bezpośrednio wpływać na to, w jakim stopniu klienci używający tych marek będą spełniać określone kryteria odpowiedzialności. Informacje na ten temat stają się dostępne publicznie.
Oznacza to, że klienci na rynku B2B mają teraz jeszcze silniejszą motywację, aby współpracować z tymi dostawcami usług, którzy przywiązują dużą wagę do kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu. Krótko mówiąc, kiedy lepiej funkcjonują marki z sektora business solutions, lepiej sobie radzą również marki ich partnerów biznesowych – mówi Martin Guerrieria, który kieruje badaniem Kantar BrandZ.
Cały raport najcenniejszych marek świata BrandZ 2022 oraz materiały analityczne dostępne są pod adresem www.kantar.com.
O rankingu
Realizowany przez firmę Kantar ranking BrandZ to znany na całym świecie instrument oceny wartości marek. Pozwala na ilościowe wyrażenie roli marek w uzyskiwanych przez przedsiębiorstwa wynikach finansowych. Doroczne globalne i lokalne wyceny marek przygotowywane przez Kantar to połączenie rygorystycznych analiz danych finansowych oraz szeroko zakrojonych badań nad wartością i kapitałem marek.
Od 1998 r. ranking BrandZ jest źródłem wiedzy na temat budowania marek dla liderów biznesu. Wnioski wynikają z wywiadów przeprowadzonych z 4,1 mln konsumentów na temat 19,25 tys. marek na 51 rynkach.
- 1