Drogerie na kosmetycznym podium – badanie Payback Opinion Poll
  • 0
  • 4
11.05.2022

Drogerie na kosmetycznym podium – badanie Payback Opinion Poll

Szampony, pasty do zębów czy żele pod prysznic to jedne z podstawowych produktów w koszyku każdego konsumenta. Jak często i w jakich sklepach kupujemy kosmetyki? Czy zazwyczaj sięgamy po sprawdzone produkty, czy może jesteśmy otwarci na nowinki? I w końcu – gdzie poszukujemy informacji na temat kosmetyków i co wpływa na nasze decyzje zakupowe? Na te pytania odpowiada badanie Payback Opinion Poll.

Gdzie zazwyczaj kupujemy kosmetyki? Drogerie wskazało prawie 60% respondentów. Ankietowani wybierają je ze względu na konkurencyjne ceny i promocje (26%), a także szeroki asortyment (23%).

Drugie miejsce na zakupowej mapie kosmetyków zajęły sklepy online, które wybiera 20% konsumentów. Spora popularność zakupów internetowych jest w tym przypadku podyktowana przede wszystkim wygodą. Możliwość uzupełnienia kosmetyczek czy łazienkowych szuflad bez wstawania z kanapy, z dostawą do domu docenia 36% ankietowanych z tej grupy.

Ostatni stopień podium zajmują super- i hipermarkety lub dyskonty. Wskazał je co dziesiąty ankietowany. Dokładnie połowa z tej grupy respondentów kupuje tam kosmetyki przy okazji innych zakupów, a co trzecia osoba ze względu na niskie ceny i promocje. Warto podkreślić, że podobnie jak rok temu ta kategoria sklepów cieszyła się większą popularnością wśród mężczyzn (15%) niż kobiet (6%).

Jeśli natomiast pod lupę weźmiemy zakup środków czystości (np. proszków i płynów do prania), to tu bezsprzecznie wygrywają super- i hipermarkety lub dyskonty. Wybiera je 62% z nas. W drogeriach i przez Internet tzw. chemię kupuje natomiast odpowiednio 21% i 11% ankietowanych.

Budżet na kosmetyki pod kontrolą

Ile miesięcznie wydajemy na kosmetyki? Według Payback Opinion Poll 35% z nas przeznacza na ten cel między 51 a 100 zł. 28% szacuje wydatki między 101 a 200 zł, a 27% wydaje na takie produkty nie więcej niż 50 zł w miesiącu.

Kosmetyczne zapasy uzupełniamy zwykle raz w miesiącu (35%). Prawie 40% ankietowanych przygotowuje wcześniej listę niezbędnych produktów, choć niekoniecznie sztywno się jej trzyma. 37% konsumentów stawia przede wszystkim na spontaniczne zakupy. Co najczęściej kupujemy? Najpopularniejszą kategorią są bezsprzecznie produkty do mycia i pielęgnacji ciała, które wskazało 46% ankietowanych. Drugie miejsce ex aequo zajęły kosmetyki do mycia i pielęgnacji twarzy oraz włosów (po 36%), a trzecie – dezodoranty i perfumy (25%).

Kosmetyczni ulubieńcy

Czy Polacy lubią kosmetyczne nowości? Niekoniecznie, bo jak przyznało 66% badanych, w sklepach zwykle kupują te same kosmetyki. Po nowy produkt lub markę sięgają od czasu do czasu. Co czwarty ankietowany jest wierny swoim faworytom, prawie zawsze kupując to samo. Okazuje się też, że najwierniejszymi konsumentami są w tej grupie mężczyźni (28% panów vs 18% pań).

Co ważne, dla polskiego konsumenta coraz bardziej istotna staje się jakość kosmetyków. Na ten element zwraca uwagę 42% respondentów, podczas gdy na cenę 40%. Warto też podkreślić, że 22% ankietowanych wybiera produkty kosmetyczne ze względu na ich skład. Tacy konsumenci szukają np. naturalnych lub wegańskich propozycji na sklepowych półkach. I nie są to puste deklaracje. Jak dodatkowo wskazuje Payback Opinion Poll:

  • 44% z nas zawsze lub prawie zawsze czyta etykietę nowego kosmetyku,
  • 43% robi to czasami,
  • 13% respondentów nigdy nie czyta etykiet kosmetyków.

Media społecznościowe dają kosmetyczne inspiracje

Wiedzę i inspiracje kosmetyczne zwykle czerpiemy od rodziny lub znajomych (co zadeklarowało 37% ankietowanych) lub z forów internetowych (25%). Na szczególną uwagę zasługuje tutaj jednak rosnąca rola mediów społecznościowych.

Już niemal co czwarty ankietowany poszukuje kosmetycznych inspiracji w mediach społecznościowych. W tej grupie zdecydowany prym wiodą konsumentki – tę odpowiedź wskazało dwa razy więcej pań niż panów. To dowodzi, jak istotnym medium reklamowym stały się popularne portale społecznościowe. Poza wyświetlaniem standardowych reklam coraz więcej marek wchodzi tam w różnego rodzaju formy współpracy z influencerami, zwiększając tym samym zasięg i dotarcie z ofertą swoich produktów – tłumaczy Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w Payback Polska.

  • 4
Drogerie to miejsca, w których najchętniej kupujemy kosmetyki

Drogerie to miejsca, w których najchętniej kupujemy kosmetyki

Drogerie to miejsca, w których najchętniej kupujemy kosmetyki
Drogerie to miejsca, w których najchętniej kupujemy kosmetyki
Drogerie to miejsca, w których najchętniej kupujemy kosmetyki

11 maja 2022

10 maja 2022

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
10.05.2022

Urządzenia mobilne wśród dorosłych Polaków osiągają większy zasięg niż telewizja. Raport Mety i GWI

Raport „Mind the Gap” został stworzony przez GWI we współpracy z Metą. Wynika z niego, że media społecznościowe stały się kluczowym kanałem odkrywania produktów i marek przez polskich konsumentów. Reklamodawcy nie nadążają jednak za zmieniającymi się krajobrazem mediowym. W 2021 r. inwestycje w urządzenia mobilne były niedoszacowane o 44% w porównaniu z czasem, który konsumenci poświęcają na korzystanie ze smartfonów.