- 0
- 1
Donald Trump wydał mniej na płatne reklamy w social media, Kamala Harris – w telewizji
Donald Trump wydał na płatną reklamę w mediach społecznościowych mniej niż w poprzednich kampaniach prezydenckich w Stanach Zjednoczonych i mniej niż Kamala Harris. Postawił na podcasty i długie filmy na YouTube u wybranych influencerów.
Wydatki na reklamę polityczną obu głównych partii były rekordowe. W sumie sięgnęły 12,3 mld dol., co oznacza wzrost o 24 proc. w porównaniu z 2020 r.
- Demokraci wydali na reklamę 4,5 mld dol.
- Republikanie 3,5 mld dol.
Pozostałe wydatki ponosiły organizacje niezależne, zaangażowane w kampanię wyborczą. W kluczowych momentach sztab wyborczy Donalda Trumpa wydawał na reklamy polityczne mniej niż sztab Kamali Harris. Przykładowo, w tygodniu po jedynej debacie kandydatów Harris wydała na Facebooku i Instagramie 12,2 mln dol., a Trump nieco ponad 600 tys. dol. – informuje eMarketer.
Ważniejszy niż same liczby jest zmieniający się krajobraz mediów społecznościowych
Donald Trump zaoszczędził na wydatkach na social media, ponieważ mógł liczyć na ekspozycję na X (dawnym Twitterze), należącym do Elona Muska. W tym serwisie, według Washington Post, preferowane były posty polityków i zwolenników Republikanów.
Kamala Harris postawiła na krótkie klipy na TikToku i Instagramie. Sztab Trumpa zainwestował w podcasty i długie filmy na YouTube u szerokozasięgowych influencerów, szczególnie popularnych wśród młodych mężczyzn. Zaangażowani influencerzy to m.in.:
- Nelk Boys,
- Adin Ross,
- Theo Von,
- Bussin’ With The Boys,
- najbardziej znany z nich – Joe Rogan.
Influencerów zapraszano do debat przedwyborczych i na konwencje wyborcze.
Zmiany widać także, gdy porówna się poprzednią i obecną kampanię prezydencką. Gdy w 2020 r. sztab Joe Bidena zaplanował media w najważniejszej fazie kampanii, to 80 proc. budżetu przeznaczył na reklamy telewizyjne. W tym roku sztab Kamali Harris zebrał na kluczowy okres kampanii 370 mln dol. Na reklamę telewizyjną przeznaczył mniej niż połowę z tego (170 mln dol.). Większość budżetu przeznaczono na digital, streaming i connected TV.
- 1