„Social media 2024”: raport Gemiusa - Marketing przy Kawie
Dominacja reklamowa Facebooka i YouTube'a – raport Gemiusa „Social media 2024”
  • 0
  • 4
1.07.2024

Dominacja reklamowa Facebooka i YouTube’a – raport Gemiusa „Social media 2024”

Druga edycja raportu „Social media” zbiera wiedzę o polskim rynku mediów społecznościowych zarówno pod kątem samych platform, jak i ich użytkowników. Publikacja jest wynikiem współpracy firmy Gemius z PBI oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska.

Jak wskazuje raport „Social media 2024”, największą grupę wiekową w polskich mediach społecznościowych stanowią osoby w przedziale 55–75 lat. Jest ich aż 6,6 mln. Szczególnie chętnie korzystają z dwóch największych platform, Facebooka i YouTube’a, gdzie odnotowano ich odpowiednio 6,2 i 5,8 mln.

Najmłodsza grupa wiekowa jest najbardziej zaangażowana w społecznościowy przekaz. Wskaźnik ATS dla osób w wieku od 7–14 lat wynosi aż 3 godziny i 24 minuty. W przypadku najstarszych internautów jest to niespełna 1,5 godziny. Najmłodsi osiągają również najwyższy z wszystkich grup wiekowych poziom Affinity Index (103,52), świadczący o ich niewielkiej nadreprezentacji na omawianych stronach w stosunku do populacji.

Największą grupę wiekową w polskich mediach społecznościowych stanowią osoby w przedziale 55-75 lat – jest ich aż 6,6 miliona. Szczególnie chętnie korzystają z dwóch największych platform, Facebooka i Youtube’a

Kobiety na Pintereście i Instagramie, mężczyźni na X i Twitchu

Kobiety stanowią ogółem większość użytkowników mediów społecznościowych (real users na poziomie 14,3 mln vs 13,2 mln w przypadku mężczyzn).

Stosunek kobiet do mężczyzn na platformach social media:

  • Pinterest (4,9 mln kobiet vs 1,9 mln mężczyzn),
  • Instagram (8,5 mln kobiet vs 6,6 mln mężczyzn),
  • X (3,8 mln kobiet vs 5 mln mężczyzn),
  • Twitch (0,6 mln vs 1,6 mln mężczyzn).

Rynek reklamowy zdominowany przez Facebooka i YouTube’a

Rynek reklamowy – podobnie jak w roku ubiegłym – zdominowany jest przez:

  • Facebooka, który przoduje w liczbie kontaktów reklamowych (12,1 mld),
  • YouTube’a, który z kolei wygrywa pod względem zasięgu reklamowego (72,1%).

Warto jednak zauważyć, że w poszczególnych grupach wiekowych dużym zainteresowaniem cieszą się również pozostałe serwisy, które mogą stanowić dobre uzupełnienie media miksu w strategiach reklamowych. Przykładem mogą być TikTok i Instagram, które skutecznie docierają do najmłodszych użytkowników.

Największą grupę wiekową w polskich mediach społecznościowych stanowią osoby w przedziale 55-75 lat – jest ich aż 6,6 miliona. Szczególnie chętnie korzystają z dwóch największych platform, Facebooka i Youtube’a

Badanie:

Raport zrealizowano na podstawie danych z badania Mediapanel oraz badania GemiusAdReal. Analizie poddano okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. Pod uwagę wzięto średnie miesięczne z całego roku. W raporcie przeanalizowano platformy (wersje przeglądarkowe oraz aplikacje) na urządzeniach typu PC oraz mobile:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • YouTube,
  • TikTok,
  • X (dawniej Twitter),
  • Pinterest,
  • Snapchat,
  • LinkedIn,
  • Twitch.

Pełny raport dostępny jest na stronie gemius.pl.

  • 1
Dominacja reklamowa Facebooka i YouTube'a – raport „Social media 2024”

Dominacja reklamowa Facebooka i YouTube'a – raport „Social media 2024”

 

 

1 lipca 2024