Dobre prognozy dla polskiego rynku HoReCa. Badanie GfK
  • 0
  • 0
7.12.2017

Dobre prognozy dla polskiego rynku HoReCa. Badanie GfK

W porównaniu do roku ubiegłego rynek gastronomiczny w Polsce wzrósł o ponad 10,5 p.p. Jest wart niemal 36,12 mld zł – wynika z raportu GfK „Rynek gastronomiczny 2017”.

Liczba aktywnych placówek całorocznych wzrosła o 1,8 p.p. Z wyjątkiem lokali zaliczanych do kategorii klubów nocnych, pubów i sieci fast food w każdym z segmentów rynku gastronomicznego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zwiększyła się liczba punktów. Jednocześnie o ponad 13 p.p. w porównaniu do 2016 r. spadła liczba punktów gastronomicznych uruchamianych sezonowo.

Odsetek Polaków powyżej 15. roku życia, którzy deklarują, że odwiedzili punkt gastronomiczny w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, spadł o 5 p.p. w porównaniu do rekordowego 2016 r. Wynosi obecnie 49 proc. Jest on jednak nadal na poziomie wyższym niż ten notowany w latach 2012–2015.

Znacznie zwiększyła się z kolei częstotliwość wizyt w lokalach gastronomicznych – do poziomu średnio 3,7 odwiedzin w skali miesiąca. Wart podkreślenia jest również fakt ciągłego wzrostu średniej liczby odwiedzanych rodzajów punktów. Obserwuje się go rokrocznie od 2014 r.

Konsumenci, którzy odwiedzali punkty gastronomiczne, wydawali w nich średnio 98 zł miesięcznie. To najwyższa wartość na przestrzeni ostatnich dziewięciu lat.

Polacy najczęściej odwiedzali punkty gastronomiczne w celu spotykania się ze znajomymi lub spontanicznie, bez szczególnej okazji. Wybór danego lokalu najczęściej uzależniali od smaku serwowanych posiłków, napojów, dogodnej lokalizacji lub decydowali się na niego z przyzwyczajenia.

Ogólnie rzecz biorąc, frytki, burgery, mięsne zestawy posiłków, pizza i lody to najpopularniejsze produkty zamawiane w placówkach gastronomicznych. Stanowi to odbicie typów lokali niezmiennie preferowanych przez Polaków. Najpopularniejsze rodzaje placówek wybieranych przez konsumentów to pizzerie, restauracje i fast foody. Popularność tych ostatnich spadła jednak w stosunku do ubiegłego roku.

Jeśli chodzi o sieci gastronomiczne, na czele pozostaje McDonald’s. Prawie dwie trzecie Polaków powyżej 15. roku życia deklaruje, że odwiedziło punkt tej sieci w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. KFC i Pizza Hut również pozostają w czołówce rankingu popularności.

Ponad jedna czwarta konsumentów odwiedzających punkty gastronomiczne skorzystała z możliwości zamawiania potraw za pośrednictwem telefonu lub Internetu. Ten sposób składania zamówienia cieszył się największą popularnością, gdy w grę wchodziła pizzeria. Niemal dwie trzecie klientów gastronomii korzystało z opcji zamawiania na wynos. Najczęściej działo się tak w wypadku sieci McDonald’s i KFC.

O badaniu
Dane pochodzą z raportu GfK „Rynek gastronomiczny 2017”. Opisuje on rynek z  perspektywy właścicieli i kierowników punktów gastronomicznych oraz konsumentów odwiedzających poszczególne lokale. Wszystko to na tle bieżącego otoczenia rynkowego.

Prezentowana jest m.in. liczba punktów gastronomicznych, wartość rynku, obroty punktów gastronomicznych oraz udział kategorii produktowych w obrotach. Przeanalizowane zostały również kwestie współpracy punktów z dostawcami czy producentami i przedstawicielami handlowymi.

7 grudnia 2017

Czytaj także
Reklama
Reklama