- 1
- 1
Do kampanii UOKiK o odroczonej płatności przyłączyło się 250 partnerów
Trwa kampania UOKiK „Sprawdź, czy Cię stać!”. Ma uświadamiać, że zakupy z odroczoną płatnością mogą prowadzić do nadmiernego zadłużenia i wpłynąć na zdolność kredytową. W akcję włączyło się ponad 250 podmiotów – mediów publicznych i komercyjnych, instytucji, organizacji, firm, influencerów.
Urząd ostrzega konsumentów, że zakupy z odroczoną płatnością to zakupy na kredyt. Kupując wiele rzeczy w ten sposób, możemy stracić kontrolę nad wydatkami i rosnącym zadłużeniem. Im więcej kupujemy i im dłuższe są terminy odroczenia płatności, tym bardziej jest realne, że o nich zapomnimy.
Możemy pochopnie zaciągnąć wiele zobowiązań i nie zauważyć, kiedy przekroczymy czerwoną linię spirali zadłużenia. Nagle może się okazać, że mamy zbyt wiele do spłaty w zbyt krótkim czasie. Odroczone płatności zmienią się w odroczony ciężar trudny do udźwignięcia.
„Kup teraz, zapłać później” to kredyt
Jeśli nie zapłacimy w terminie, poniesiemy dodatkowe koszty, w tym jego oprocentowania. Podobnie jak w przypadku karty kredytowej czy limitu na koncie bankowym. Finansowe konsekwencje mogą być jednak o wiele poważniejsze i długoterminowe. Jedną z nich jest obniżenie, a przy zakłóceniach w spłacie – nawet utrata zdolności kredytowej czy zgłoszenie do rejestru dłużników.
UOKiK przygotował różne formaty spotu i grafik: do telewizji, radia, portali, mediów społecznościowych i na ekrany LCD.
– Serdecznie dziękuję partnerom kampanii „Sprawdź, czy Cię stać!” za bezpłatne emisje spotu w telewizji, radiu, internecie i mediach społecznościowych, za programy oraz publikacje o odroczonych płatnościach i związanych z nimi ryzykach. Noworoczne wyprzedaże, promocje, rabaty – kuszące reklamy nie zwalniają tempa. Dlatego przypominam: „Kup teraz, zapłać później” to kredyt! Może prowadzić do nadmiernego zadłużenia i wpłynąć na zdolność kredytową konsumentów. Temat jest cały czas gorący, dlatego równie gorąco zachęcam do dalszych wspólnych działań! – apeluje prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
Kampania UOKiK o odroczonej płatności wystartowała 29 listopada 2024 r. Media publiczne emitują spot nieodpłatnie na podstawie art. 31c Ustawy o ochronie konkurencji konsumentów. Nadawcy komercyjni bezpłatnie włączyli się w kampanię. Poza stacjami telewizyjnymi i radiowymi w kampanię włączyły się grupy medialne i agencje informacyjne, serwisy internetowe, instytucje administracyjne, ministerstwa i urzędy publiczne i samorządowe, przedsiębiorstwa transportu publicznego, influencerzy oraz organizacje i stowarzyszenia branżowe. W sumie ponad 250 podmiotów.

Kampania UOKiK o odroczonej płatności