Direct mail skłania nas do zakupów – badanie ARC Rynek i Opinia
  • 0
  • 4
24.11.2022

Direct mail skłania nas do zakupów – badanie ARC Rynek i Opinia

Polacy lubią i cenią reklamy w formie drukowanej na papierze. Direct mail, czyli materiały reklamowe dostarczane bezpośrednio do skrzynki, przykuwają uwagę i skłaniają do działania. Takie wyniki przynosi tegoroczna edycja cyklicznego badania „Stosunek Polaków do drukowanych materiałów reklamowych”.

W październiku 2022 r. firma badawcza ARC Rynek i Opinia zrealizowała cykliczne badanie „Stosunek Polaków do drukowanych materiałów reklamowych”. Wykonała je na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB i działającej w jego ramach grupy ds. direct mail. Po raz kolejny przeanalizowała postawę wobec papierowych reklam. Badanie pokazało zainteresowanie wydawanymi przez sklepy gazetkami reklamowymi. Dla wielu gospodarstw domowych są głównym źródłem wiedzy o promocjach. Listy od firm wskazywane zaś są jako wiarygodne źródło informacji o ofertach.

Gazetki papierowe dostarczane do skrzynki otrzymała w minionym roku ponad połowa osób

To jeden z tych rodzajów materiałów, którym odbiorcy poświęcili najwięcej uwagi. Ponad 2/3 osób zapoznało się z nimi choć raz. Z kolei 18% zadeklarowało, że robi to bardzo często lub często. Aż 36% wszystkich respondentów preferuje gazetki papierowe. To najlepszy wynik wśród wszystkich rodzajów gazetek. Gazetki elektroniczne wybiera co trzeci Polak, a gazetki mobilne w aplikacji – co piąty.

Dla 43% źródłem informacji o promocjach są gazetki wrzucane do skrzynki, dla 30% – te, które znajdują się w aplikacji sklepu.

Direct mail skłania nas do zakupów – badanie ARC Rynek i Opinia

Są trzy główne powody, dla których lubimy korzystać z papierowych gazetek

  • 43% badanych deklaruje, że korzysta z gazetek, bo dostaje je do swojej skrzynki.
  • 35% stwierdziło, że gazetka to dobra forma przeglądania i porównywania promocji.

Z drugiej strony najważniejszym powodem niekorzystania z gazetki jest niechęć do gromadzenia papieru. Takie zdanie wyraził do drugi respondent.

Direct mail skłania nas do zakupów – badanie ARC Rynek i Opinia

  • Aż 86% osób czyta gazetki dostarczane do skrzynki.
  • 60% użytkowników gazetek korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu.
  • 45% deklaruje, że znajduje atrakcyjne dla nich promocje.
  • 44% robi zakupy, wykorzystując informacje z gazetek.

Ponad połowa Polaków sprawdza przynajmniej raz dziennie, co trafiło do ich skrzynki pocztowej

Korespondencja reklamowa jest chętnie przeglądana:

  • 82% respondentów deklaruje, że czyta listy reklamowe.
  • 86% przegląda gazetki.
  • 83% zapoznaje się z ulotkami.

Z badania wynika, że najczęściej imienne listy wysyłają do nas:

  • Sklepy internetowe (36% osób otrzymało taką korespondencję w ciągu ostatniego roku).
  • Banki i instytucje finansowe (odpowiednio 34% badanych).
  • Tradycyjne sklepy spożywcze i wholesale (odpowiednio 33% respondentów).

Najrzadziej z tej formy dotarcia do potencjalnego klienta korzystają firmy z branży meblowej, optycznej i motoryzacyjnej – taką przesyłkę doręczono odpowiednio 6%, 7% i 9% badanych.

  • 63% Polaków uważa, że kupony rabatowe wysyłane pocztą mogą być atrakcyjną formą skłaniającą do zakupu.
  • 61% deklaruje, że imienny list reklamowy skłania do zapoznania się z jego treścią.
  • 55% chce otrzymywać listy z przeznaczonymi dla siebie promocjami i kuponami rabatowymi.

Dla 40% respondentów imienna przesyłka reklamowa to swego rodzaju wyróżnienie. Z kolei dla 37% oferta w formie listu z imieniem i nazwiskiem odbiorcy jest bezpieczna i godna zaufania.

O badaniu

Badanie wykonano metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1046 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Respondentów rekrutowano z panelu badawczego ARC Rynek i Opinia epanel.pl. Zrealizowano również dodatkowe wywiady z osobami, które w ciągu ostatniego roku zetknęły się z ulotkami i gazetkami papierowymi wrzucanymi do skrzynki pocztowej. Łączna liczba wywiadów z takimi osobami wyniosła 919.

23 listopada 2022