DHL publikuje raport „Trendy w e-commerce 2025” - Marketing przy Kawie
AI i social media zmieniają zakupy online w Polsce – DHL publikuje raport „Trendy w e-commerce 2025”
  • 0
  • 1
10.06.2025

AI i social media zmieniają zakupy online w Polsce – DHL publikuje raport „Trendy w e-commerce 2025”

DHL E-Commerce opublikował „E-Commerce Trends Report 2025”, oparty na opiniach 24 tys. klientów z 24 kluczowych rynków na całym świecie, w tym z Polski. Tegoroczne badanie podkreśla, jak zmieniające się oczekiwania klientów kształtują przyszłość handlu online.

Choć raport obejmuje wiele tematów, od zakupów transgranicznych po podejście klientów do dni wyprzedaży takich jak Black Friday, cztery kluczowe wnioski zasługują na szczególną uwagę:

  • Dostawa nadal pozostaje główną barierą zakupową: 79% polskich konsumentów porzuca koszyki, gdy brakuje preferowanej opcji dostawy.
  • Nastąpiła zmiana podejścia do zrównoważonego rozwoju: 1 na 5 Polaków rezygnuje z zakupu z powodów ekologicznych.
  • Zakupy w mediach społecznościowych znajdują się na pierwszym planie: 61% polskich konsumentów przewiduje, że do 2030 r. będzie robić zakupy głównie przez media społecznościowe, pomijając tradycyjne strony internetowe.
  • Sztuczna inteligencja staje się kluczowa: 75% Polaków oczekuje narzędzi zakupowych opartych na AI – od wirtualnych przymiarek po wyszukiwanie głosowe – które będą wspierać ich decyzje zakupowe.

Choć nowe technologie zmieniają zakupy online, to właśnie podstawy – czyli dostawa i zwroty – mają największy wpływ na decyzję o zakupie

79% Polaków porzuci koszyk, jeśli nie znajdzie preferowanej metody dostawy. Również 74% rezygnuje z zakupu, gdy proces zwrotu nie spełnia oczekiwań. Zaufanie do dostawcy jest kluczowe: 82% Polaków nie kupi od sprzedawcy, jeśli nie ufa jego partnerowi logistycznemu.

75% Polaków oczekuje narzędzi zakupowych opartych na AI

Na liście życzeń znajdują się m.in.:

  • wirtualne przymiarki,
  • inteligentni asystenci zakupowi,
  • wyszukiwanie głosowe.

Już teraz 31% Polaków dokonuje zakupów głosowo.

Tradycyjne sklepy internetowe ustępują miejsca platformom społecznościowym

Klienci korzystają z TikToka, Instagrama czy Facebooka nie tylko, aby się zainspirować, ale też, by dokonać zakupu. Już 56% Polaków przyznaje, że dokonało zakupu przez media społecznościowe, a 61% uważa, że do 2030 r. będą to ich główne platformy zakupowe.

Wpływ influencerów również rośnie – aż 79% polskich konsumentów twierdzi, że trendy i popularność w mediach wpływają na ich decyzje zakupowe

Szczególnie istotny w Polsce jest Facebook – 44% użytkowników kupuje właśnie przez tę platformę.

Już 66% Polaków bierze pod uwagę aspekty ekologiczne przy zakupach online

Co więcej, 1 na 5 konsumentów rezygnuje z zakupu, gdy ma wątpliwości co do wpływu danego produktu lub usługi na środowisko. Coraz popularniejsze są modele oparte na gospodarce cyrkularnej – 58% Polaków wybiera produkty używane lub odnowione. Prawie połowa konsumentów jest również gotowa uczestniczyć w programach zwrotu i recyklingu.

Pełny raport dostępny jest bezpłatnie i bez pozostawiania danych pod adresem dhl.com/2025-poland-report.

O badaniu
Badanie objęło 24 tys. konsumentów z Europy, obu Ameryk, Azji, Afryki i Bliskiego Wschodu.

DHL publikuje raport o trendach w e-commerce

DHL publikuje raport o trendach w e-commerce

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

10 czerwca 2025