Czym jest samochód dla różnych pokoleń Polaków? – badanie EFL
  • 0
  • 2
22.06.2020

Czym jest samochód dla różnych pokoleń Polaków? – badanie EFL

Według starszych pokoleń kierowców auto powinno być przede wszystkim praktyczne i niezawodne. Młodsi wolą za to, by było wygodne i dobrze brzmiało. Temu, jak z wiekiem zmieniają się nasze preferencje oraz spojrzenie na cztery kółka, przyjrzał się Europejski Fundusz Leasingowy.

Autorzy badania przyjrzeli się perspektywom czterech pokoleń Polaków:

  • Baby Boomers (osoby w wieku 55+),
  • X (dzisiejsi 40- i 50-latkowie),
  • Y (milenialsi, urodzeni pomiędzy 1981 a 1995 r.),
  • Z (dzisiejsi 20-latkowie).

Respondenci odpowiadali m.in. na pytania dotyczące podejścia do samochodów oraz swoich preferencji przy wyborze auta.

Starsze pokolenia kierowców przy zakupie samochodu zwracają uwagę przede wszystkim na niezawodność oraz koszty utrzymania. Dla młodszych częściej mają za to znaczenie estetyka, moc silnika oraz komfort. Niezależnie od wieku priorytetem jest jednak dla Polaków bezpieczeństwo.

Wyraźne różnice międzypokoleniowe widać również przy preferencjach dotyczących dodatkowego wyposażenia. Pokolenia X oraz Baby Boomers z reguły podejmują praktyczne decyzje: wybierają pokładową nawigację czy dodatkowe poduszki powietrzne. Dla pokoleń Y i Z znacznie ważniejsza jest za to muzyka w samochodzie. Młodsi kierowcy zwracają większą uwagę na sprzęt car audio, taki jak głośniki czy radio.

samochód dla różnych pokoleń Polaków

Cztery pokolenia polskich kierowców niemal zgodnie przyznają, że motoryzacja jest ich pasją, a samochód daje im poczucie wolności. Jednak to ci najmłodsi najmocniej przywiązują się do swoich aut. Ze stwierdzeniem „samochód jest dla mnie niczym dobrym kompan, lubię spędzać w nim czas” zgadza się ośmiu na dziesięciu kierowców z pokolenia Z i tylko pięciu na dziesięciu baby boomersów. Co trzeci kierowca w wieku 40+ przyznaje za to, że za kierownicę wsiada rzadko, przede wszystkim wtedy, gdy musi coś załatwić.

samochód dla różnych pokoleń Polaków

Autorzy badania sprawdzili również, jaki wpływ na stosunek do samochodów ma rosnąca świadomość ekologiczna Polaków. Okazuje się, że 46% kierowców nie widzi w samochodach zagrożenia dla środowiska. Przeciwnej odpowiedzi udzieliło 33% badanych – wśród nich przede wszystkim respondenci z pokolenia X.

Raport powstał na podstawie wyników internetowej ankiety (badanie CAWI), którą wypełniło 1320 osób z całej Polski. Odpowiedzi respondentów uporządkowane zostały według ich wieku:

  • Baby Boomers – osoby w wieku 55+, urodzone pomiędzy 1946 a 1964 r.;
  • pokolenie X – dzisiejsi 40- i 50-latkowie, urodzeni w czasach PRL, pomiędzy 1965 a 1980 r.;
  • pokolenie Y – czyli milenialsi, urodzeni pomiędzy 1981 a 1995 r.;
  • pokolenie Z – dzisiejsi 20-latkowie, urodzeni w drugiej połowie lat 90. i po 2000 r.

 

22 czerwca 2020