Mniej, czyli lżej. Na czym polega trend technologicznej odnowy? Raport GfK Polonia i Clue PR
  • 0
  • 1
15.05.2018

Mniej, czyli lżej. Na czym polega trend technologicznej odnowy? Raport GfK Polonia i Clue PR

Dążenie do doskonałości ma swoją cenę. I to niemałą. Również w świecie cyfrowym, w którym do niedawna perfekcję oznaczały idealna forma i niezawodność. Ostatnio podejście konsumentów się zmienia – wynika z raportu GfK Polonia i Clue PR. Zaczynamy odczuwać przesyt technologią. 83% badanych dobrze się czuje w miejscach bez zasięgu, a ponad połowa mogłaby zrezygnować z 2–3 urządzeń, ponieważ rzadko ich używa. Wkraczamy w czas technologicznej odnowy?

Doskonałe sprzęty zaczynają kojarzyć się ze sztucznością i opresją, a nie spełnieniem marzeń. Takie są wnioski z badania przeprowadzonego przez GfK Polonia i Clue PR wśród użytkowników o wysokiej świadomości technologicznej. Za takich uznano osoby będące posiadaczami smartfonów i minimum trzech urządzeń technologicznych, a także mające stały dostęp do Internetu.

Technologia w swoim dążeniu do doskonałości zaczyna wyprzedzać człowieka i stanowi dla niego duże wyzwanie, zamiast być idealnym dopełnieniem jego życia – komentuje dr Marta Bierca, team manager w GfK Polonia i współautorka badania.

Czy to oznacza koniec idealnych sprzętów odgadujących nasze myśli? Na pewno będziemy je traktować z większą rezerwą i bardziej wybiórczo – pokazuje badanie.

W sieci wątpliwości
32% badanych deklaruje, że ma o wiele za dużo aplikacji w swoim smartfonie. 33% respondentów celowo wyłącza od czasu do czasu transmisję danych, aby znaleźć się poza siecią. 57% deklaruje, że ich zdaniem Internet i nowe technologie negatywnie wpływają na jakość kontaktów międzyludzkich. 53% ma poczucie, że nowe technologie za bardzo ingerują w życie człowieka. Tyle samo uważa, że są dla niego niebezpieczne.

Chociaż często z własnej woli jesteśmy zanurzeni w świecie cyfrowym, wyraźnie zaczynamy odczuwać zmęczenie. Jak to wpływa na nasze zachowania i decyzje konsumenckie?

Nowe nie znaczy lepsze
Po pierwsze, na widok rynkowej nowości bierzemy wdech, a nie od razu wrzucamy ją do e-koszyka. Początkowy hurraoptymizm, z jakim wielu z nas reagowało na technologiczne nowości, ustępuje miejsca rezerwie i większej świadomości w wyborze sprzętów.

Rosnąca grupa konsumentów zaczyna podchodzić do technologii w japońskim duchu wabi sabi, odkrywającym piękno w przemijaniu i niedoskonałościach – mówi Alicja Wysocka-Świtała, partner zarządzająca Clue PR i współautorka badania.

Dotychczas ten trend był obecny w designie. Zgodnie z badaniem GfK i Clue PR zaczyna przenosić się do świata technologii. 75% badanych nie wymienia sprzętów na nowe od razu, gdy uzna je za przestarzałe czy niezgodne z trendami. Nie tylko z przyzwyczajenia.

Prawie połowa (46%) badanych uważa, że nowe sprzęty szybciej się psują. 36% respondentów ceni urządzenia, których używa już kilka lat. Są one bowiem skonfigurowane zgodnie z ich potrzebami i bardziej swojskie. Dlatego 42% respondentów stara się naprawiać, a nie wymieniać sprzęty.

Ma to związek z personalnym podchodzeniem do technologii. 23% badanych lubi nadać używanym urządzeniom osobisty charakter. Robią to poprzez naklejki czy nienaprawianie zbitego ekranu, aby urządzenia przestały być jedynie lśniącymi gadżetami.

Mniej, czyli lżej
Ilość nie oznacza jakości – ten pogląd zaczyna być bliski nawet bardzo zagorzałym użytkownikom technologii, bo tacy byli respondentami w badaniu. Średnio badani mają 6 urządzeń elektronicznych i deklarują, że mogliby zrezygnować z połowy z nich. Otaczanie się murem ze lśniących od nowości sprzętów, z których nie umiemy w pełni korzystać, nie tylko zaczyna być w złym stylu, ale jest też oznaką braku świadomości trendów.

Przeciętnie konsumenci korzystają z siedmiu aplikacji na smartfonach. Nie wydaje się, by było to zbyt dużo wobec liczby dostępnych aplikacji wiążących się z praktycznie każdą sferą życia. Zwłaszcza że 32% uczestników badania deklaruje, że ma za dużo aplikacji w smartfonie. 23% celowo nie instaluje niektórych aplikacji, aby uniknąć efektu hiperpołączenia, czyli nieustannego przebywania online.

– Kiedyś potrzeba posiadania najlepszych urządzeń była we mnie bardzo silna. Chyba w 2016 zobaczyłem, że wszystkie telefony stały się tak rozwinięte, że już nie mam potrzeby, żeby mieć lepiej – deklaruje jeden z respondentów, 32-letni Kuba.

Konsumenci są zmęczeni perfekcyjnością, ponieważ niedoskonałość wpisana jest w ich życie. Jesteśmy niedoskonali. Nie wyglądamy jak z okładek, zmieniamy wagę, przyzwyczajenia, szybko się nudzimy, uzależniamy, zapominamy o różnych rzeczach, z wiekiem też trudniej nabywamy nowych kompetencji. Sztuką jest odnaleźć w tych niedoskonałościach piękno, a w świecie technologii poruszać się bardziej świadomie i uważnie.

O badaniu
Badanie GfK Polonia i Clue PR „Niedoskonałe urządzenia dla niedoskonałych konsumentów. O trendzie wabi sabi w technologii” przeprowadzono w kwietniu 2018 r. Metody: IDIs i CAWI, N=600, próba ogólnopolska. Autorkami badania są:

  • dr Marta Bierca – team manager GfK Polonia. Wcześniej konsultantka ds. badań jakościowych w CPC i badaczka jakościowa w Ipsos ASI i Synovate. Socjolożka i etnolożka, obroniła doktorat z socjologii na SWPS. Absolwentka etnologii UW.
  • Alicja Wysocka-Świtała – partner zarządzający Clue PR. Specjalizuje się w komunikacji korporacyjnej i produktowej. Prowadzone przez nią kampanie nagradzane były m.in. Sabre i Magellan Awards. Ma doświadczenie w sieciowych agencjach. Absolwentka dziennikarstwa na UW, prowadzi zajęcia w Collegium Civitas, zasiada w jury Złotych Spinaczy.

 

  • 1

15 maja 2018