Czy wyobrażamy sobie wakacje i ich planowanie bez Internetu? Badanie GfK (infografika)
  • 0
  • 0
25.08.2015

Czy wyobrażamy sobie wakacje i ich planowanie bez Internetu? Badanie GfK (infografika)

56% Polaków uważa Internet za niezwykle przydatny w trakcie planowania wakacji, a 95% używa go także w czasie wyjazdu. 69% turystów poszukuje online wakacyjnych ofert, a 63% szczegółowych informacji związanych z celem podróży. Dla 20% respondentów dostęp do WiFi jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o wyborze miejsca pobytu – wynika z badania GfK na zlecenie firmy PayPal.

Według raportu wielu Polaków ma jeszcze wakacje przed sobą. 24% już wykorzystało urlop, 21% w dalszym ciągu czeka na wakacyjne wyprzedaże we wrześniu. Spora grupa (6%) planuje wyjazd w okresie od października do grudnia.

Nasze podróże nie są ani zbyt długie (ponad 25% badanych spędzi na wakacjach w sumie przez cały rok około 7 dni), ani za drogie – 45% zamierza wydać na wyjazdach około 2 tys. zł. Niezależnie jednak od powyższych czynników lubimy być dobrze przygotowani do podróży i wykorzystujemy różne źródła, by zdobyć informacje o wybranym miejscu. 56% badanych uważa Internet za niezbędny w trakcie planowania wakacji, a 95% w czasie samego wyjazdu.

Do czego tak często go wykorzystujemy? Jest niezastąpiony w wyszukiwaniu najtańszych ofert wakacyjnych (np. pakietów urlopowych, wycieczek, transportu czy zakwaterowania). Pomaga też w zdobywaniu szczegółowych informacji o miejscu, do którego podróżujemy (w tym m.in. o średnich cenach, punktach gastronomicznych, atrakcjach turystycznych, służbie zdrowia, bezpieczeństwie, zwyczajach i polityce wizowej czy imigracyjnej).

Okazuje się, że w obu wypadkach kanały online są popularniejsze od swoich odpowiedników offline – 12% osób wyszukuje oferty, a 5% sprawdza szczegóły w siedzibie agencji lub przez telefon. W tym samym czasie odpowiednio 78% i 18% badanych wykorzystuje w tym celu stronę internetową biura lub jego profil w mediach społecznościowych. Należy również pamiętać o znacznej popularności samych wyszukiwarek internetowych i innych portali podróżniczych.

Polscy turyści od dłuższego czasu przestają interesować się pakietami wakacyjnymi w stylu all-inclusive w zamkniętych i luksusowych ośrodkach. Najbardziej kuszący dla nich rodzaj wypoczynku to ten relaksujący, a dopiero następnie słoneczny i przygodowy. Polacy wybierają najczęściej pobyt w hotelach (26%) i wynajętych apartamentach/domach (24%). Spora ich grupa urlop spędza u rodziny (14%) lub przyjaciół (11%).

Jeżeli chodzi o wybór miejsca, w którym chcemy spędzić urlop, duże znaczenie ma cena (53% Polaków wybiera ją jako jeden z najważniejszych czynników), następnie dobre opinie wśród recenzentów lub znajomych (43%). Jednocześnie w trakcie wyboru miejsca pobytu połączenie WiFi jest jednym z najważniejszych elementów dla 20% Polaków.

Oznacza to, że dostęp do skrzynki e-mailowej, mediów społecznościowych i inne usługi online są dla nas ważniejsze niż np. dodatkowe wyposażenie ośrodka czy rodzinna atmosfera. Lubimy mieć również do dyspozycji wiele opcji uregulowania płatności – ten czynnik jest ważny dla 22% badanych.

Najpopularniejszym środkiem transportu jest samochód, który wybiera 69% ankietowanych. Na drugim miejscu plasują się linie lotnicze (13%) – Polacy wybierają je przede wszystkim ze względu na cenę (73% wyznacza koszt jako najważniejszy czynnik). 39% kieruje się polityką bagażową, a 41% ofertą portów docelowych. Znaczącą rolę w podejmowaniu decyzji odgrywają zniżki i oferty specjalne – 8% badanych wskazuje, że jest to jeden z najważniejszych argumentów decydujących o wyborze miejsca wakacji.

Internet jest użyteczny nie tylko w trakcie planowania wakacji, ale także w trakcie samego pobytu – prawie 56% z nas uważa go za niezbędny w trakcie urlopu. Podczas wakacji wykorzystujemy go do sprawdzania mapy i szukania objazdów (38%) oraz znajdowania najlepszych restauracji i atrakcji turystycznych (26%). Wchodzimy do Internetu również po to, by być w kontakcie z rodziną i znajomymi np. poprzez media społecznościowe (21%).

Na wakacjach Polacy pozostają oszczędni (ich planowane wydatki to nie więcej niż 2 tys. zł), nie oznacza to jednak, że nie lubią robić zakupów online w trakcie wyjazdu. Badani kupują w ten sposób coraz więcej produktów cyfrowych, np. e-booki do poczytania na plaży czy muzykę do podróży samochodem – dla 4% Polaków jest to główny powód używania Internetu podczas wakacji.

Najpopularniejsze sposoby płatności na wakacjach (zarówno przed pobytem, jak i w trakcie) to gotówka (47%) oraz karty kredytowe (25%).

O badaniu
„Konsument XXI wieku na wakacjach” to międzynarodowe badanie przeprowadzone przez GfK na zlecenie PayPal w sierpniu 2015 r. w Polsce, na Węgrzech, w Rumunii i w Czechach.

Metoda: kwestionariusz online (CAWI) wśród 1200 użytkowników Internetu, osób powyżej 18. roku życia. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze polskich, węgierskich, rumuńskich i czeskich internautów pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania.

***
Czytaj również:

  • 1

25 sierpnia 2015

Reklama

24 sierpnia 2015

Reklama