- 0
- 1
Czy Polacy potrzebują adrenaliny i intensywnych emocji? Badanie Neurohm
Większość Polaków jest przekonanych, że żyliby pełniej, gdyby zdecydowali się przełamywać swoje bariery (62%), zrobili coś, czego się wcześniej bali (59%) i przesuwali granice swoich możliwości (58%). Wyniki badania firmy Neurohm na zlecenie marki Cupra.
Badani często deklarowali, że na ich własne poczucie pełni życia wpływałoby pozytywnie:
- łapanie okazji do próbowania nowych rzeczy (89%);
- dążenie do celu mimo przeciwności losu (92%).
Mimo to deklaracjom tym towarzyszyło wahanie. W rzeczywistości tylko około 30% badanych jest przekonanych o dobroczynnym wpływie takich wartości. Równie duże wątpliwości wzbudziło stwierdzenie, że Polacy traktują wyzwania jako szansę. Odsetek odpowiedzi potwierdzających był wysoki (86%), a jednak przy tej deklaracji występował najniższy poziom pewności (28%).
Jesteśmy społeczeństwem, które charakteryzuje restrykcyjność
– Towarzyszy nam przekonanie, że czerpanie radości powinno być nadzorowane i ściśle regulowane. Ciągnie więc nas do doświadczania pełni życia, ale w pewnych granicach bezpieczeństwa. Choć pragniemy przełamywać swoje bariery i rozszerzać pole wolności, to niebezproduktywnie. Można powiedzieć, że emocji, zwłaszcza intensywnych, obawiamy się, choć nas pociągają. To dzięki nim możemy podjąć bardziej odważne decyzje i zerwać z rutyną.
Kiedy przeżywamy emocje, zwłaszcza pozytywne, rośnie nasza kreatywność. Dzieje się tak właśnie dlatego, że odrywamy się od utartych schematów. To z kolei przynosi nam pożytek, np. w postaci redukcji negatywnych skutków stresu – komentuje wynik badania dr hab. Beata Pająk-Patkowska, psycholog społeczny z Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu.
W badaniu zapytano także Polaków o to, kto im imponuje
Odpowiadając, 70% badanych wskazało osoby, które decydują się na przesuwanie własnych granic możliwości. Co ciekawe, 44% uczestników z wysoką pewnością zadeklarowało, że żyliby pełniej, gdyby zrobili coś pozytywnie szalonego. Jednocześnie tylko 38% respondentów jest przekonanych o tym, że imponuje im to u innych. Wynik ten może wskazywać na tendencję do większego usprawiedliwiania szalonych zachowań u siebie niż u innych.
– Emocje są stereotypowo postrzegane jako stan, który osłabia racjonalność naszego działania. Rozhamowuje nas, a więc w pewien sposób pozbawia poczucia kontroli nad tym, co robimy. Z drugiej jednak strony życie, w którym jest ich niewiele, wydaje się mniej pełne, choć może bardziej przewidywalne. Wielu z nas przeżywa więc swego rodzaju dysonans. Czy warto dać się im uwieść i żyć pełnią życia? Czy może starać się ograniczyć ich wpływ na nas i zachować większą kontrolę nad sobą? To rozdarcie jest mocniej widoczne w Polakach niż np. w Hiszpanach czy Włochach. Jest tak ze względu na naszą kulturę, którą cechuje powściągliwość w manifestowaniu silnych uczuć – dodaje dr hab. Beata Pająk-Patkowska.
Dane pochodzą z badania Instytutu Badawczego Neurohm „Intensywne emocje i ich wpływ na życie i decyzje Polaków”. Instytut zrealizował je dla marki Cupra w sierpniu 2022. N=1042.
O emocjach i spełnianiu najbardziej nieoczywistych marzeń marka będzie mówić w nowej odsłonie programu ambasadorskiego. Jego gwiazdą jest zawodnik ekstremalnego freestyle’u MTB i freeride’u, Szymon Godziek. Badanie stanowi wstęp do dalszych działań w tym obszarze.
- 1