Czy Polacy potrzebują adrenaliny i intensywnych emocji? Badanie Neurohm
  • 0
  • 1
8.12.2022

Czy Polacy potrzebują adrenaliny i intensywnych emocji? Badanie Neurohm

Większość Polaków jest przekonanych, że żyliby pełniej, gdyby zdecydowali się przełamywać swoje bariery (62%), zrobili coś, czego się wcześniej bali (59%) i przesuwali granice swoich możliwości (58%). Wyniki badania firmy Neurohm na zlecenie marki Cupra.

Badani często deklarowali, że na ich własne poczucie pełni życia wpływałoby pozytywnie:

  • łapanie okazji do próbowania nowych rzeczy (89%);
  • dążenie do celu mimo przeciwności losu (92%).

Mimo to deklaracjom tym towarzyszyło wahanie. W rzeczywistości tylko około 30% badanych jest przekonanych o dobroczynnym wpływie takich wartości. Równie duże wątpliwości wzbudziło stwierdzenie, że Polacy traktują wyzwania jako szansę. Odsetek odpowiedzi potwierdzających był wysoki (86%), a jednak przy tej deklaracji występował najniższy poziom pewności (28%).

Jesteśmy społeczeństwem, które charakteryzuje restrykcyjność

Towarzyszy nam przekonanie, że czerpanie radości powinno być nadzorowane i ściśle regulowane. Ciągnie więc nas do doświadczania pełni życia, ale w pewnych granicach bezpieczeństwa. Choć pragniemy przełamywać swoje bariery i rozszerzać pole wolności, to niebezproduktywnie. Można powiedzieć, że emocji, zwłaszcza intensywnych, obawiamy się, choć nas pociągają. To dzięki nim możemy podjąć bardziej odważne decyzje i zerwać z rutyną.

Kiedy przeżywamy emocje, zwłaszcza pozytywne, rośnie nasza kreatywność. Dzieje się tak właśnie dlatego, że odrywamy się od utartych schematów. To z kolei przynosi nam pożytek, np. w postaci redukcji negatywnych skutków stresu – komentuje wynik badania dr hab. Beata Pająk-Patkowska, psycholog społeczny z Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

W badaniu zapytano także Polaków o to, kto im imponuje

Odpowiadając, 70% badanych wskazało osoby, które decydują się na przesuwanie własnych granic możliwości. Co ciekawe, 44% uczestników z wysoką pewnością zadeklarowało, że żyliby pełniej, gdyby zrobili coś pozytywnie szalonego. Jednocześnie tylko 38% respondentów jest przekonanych o tym, że imponuje im to u innych. Wynik ten może wskazywać na tendencję do większego usprawiedliwiania szalonych zachowań u siebie niż u innych.

Emocje są stereotypowo postrzegane jako stan, który osłabia racjonalność naszego działania. Rozhamowuje nas, a więc w pewien sposób pozbawia poczucia kontroli nad tym, co robimy. Z drugiej jednak strony życie, w którym jest ich niewiele, wydaje się mniej pełne, choć może bardziej przewidywalne. Wielu z nas przeżywa więc swego rodzaju dysonans. Czy warto dać się im uwieść i żyć pełnią życia? Czy może starać się ograniczyć ich wpływ na nas i zachować większą kontrolę nad sobą? To rozdarcie jest mocniej widoczne w Polakach niż np. w Hiszpanach czy Włochach. Jest tak ze względu na naszą kulturę, którą cechuje powściągliwość w manifestowaniu silnych uczuć – dodaje dr hab. Beata Pająk-Patkowska.

Dane pochodzą z badania Instytutu Badawczego Neurohm „Intensywne emocje i ich wpływ na życie i decyzje Polaków”. Instytut zrealizował je dla marki Cupra w sierpniu 2022. N=1042.

O emocjach i spełnianiu najbardziej nieoczywistych marzeń marka będzie mówić w nowej odsłonie programu ambasadorskiego. Jego gwiazdą jest zawodnik ekstremalnego freestyle’u MTB i freeride’u, Szymon Godziek. Badanie stanowi wstęp do dalszych działań w tym obszarze.

  • 1
Czy Polacy potrzebują adrenaliny?

Czy Polacy potrzebują adrenaliny? Wyniki badania

8 grudnia 2022

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
8.12.2022

65% Polaków popiera wdrożenie zakazu pakowania żywności w plastik. Wolą papier i karton. Badanie Ekobarometr

Za wprowadzaniem w Polsce przepisu zakazującego sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach opowiada się 65% Polaków. Według większości badanych najlepszym materiałem do zastąpienia plastiku jest papier i karton. Zdaniem 52% polskich konsumentów takie opakowanie jest najbardziej ekologiczne. Takie wyniki przyniosło cykliczne badanie Ekobarometr, przeprowadzone przez pracownię SW Research we współpracy z Grupą Akomex.

  • 0
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0
8.12.2022

Oczekiwania Polaków dotyczące obsługi klienta

W kontaktach z działami obsługi klienta Polacy przede wszystkim oczekują szybkości i efektywności działania. W tym kontekście trudno się dziwić, że kiedy kontaktujemy się z działem obsługi, najbardziej irytują nas rzeczy, które wydłużają czas załatwienia naszej sprawy. To np. długie oczekiwanie na kontakt z konsultantem, liczne przełączanie pomiędzy różnymi osobami oraz łączenie z automatem. Takie wyniki przyniosła druga edycja badań Armatis Customer Experience Index.