Czy działania oparte na strategii ESG służą markom? Wyniki badania
  • 0
  • 1
24.11.2022

Czy działania oparte na strategii ESG służą markom? Wyniki badania

Już 37% polskich konsumentów deklaruje, że chętniej wybiera marki, które postrzega jako etyczne. Z kolei 30% przyznaje, że zbojkotowało markę, jeśli ta postąpiła nieodpowiedzialnie w kontekście ochrony środowiska. Takie wyniki przyniosło badanie przeprowadzone przez SW Research i LoveBrands Group.

Jak działania marek w obszarach ESG (środowisko, społeczna odpowiedzialność, ład korporacyjny) wpływają na decyzje konsumentów? Skąd Polacy czerpią wiedzę o etycznych praktykach biznesu? Jak reagują klienci w sytuacji, gdy marka postąpi wbrew deklarowanym przez siebie wartościom? Czy na strategii ESG firma rzeczywiście zyskuje? Badanie na ten temat, przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 16–78 lat, zrealizowały SW Research i LoveBrands Group.

Już 37% polskich konsumentów deklaruje, że wpływ na ich wybory zakupowe ma to, czy postrzegają daną markę jako etyczną. Z kolei 30% przyznaje, że zdarzyło im się zrezygnować z produktów konkretnej marki, jeśli podjęła ona nieodpowiedzialne działanie w kontekście ochrony środowiska. Co więcej, brak spójności między deklarowanymi wartościami a działaniem marki motywuje konsumentów do działań przeciwko niej.

Dla ponad 1/3 polskich konsumentów (36%) ważne jest, aby kupowane przez nich marki były etyczne

Tylko 6% twierdzi, że nie ma to dla nich żadnego znaczenia. Co więcej marki, które postępują zgodnie z deklarowanymi przez siebie wartościami, mogą liczyć na to, że częściej trafiać będą do koszyka konsumenta. Taką deklarację składa 42% ankietowanych. Z badania wynika też, że jako konsumenci chętniej polecimy takie marki innym (30%). 17% respondentów jest wręcz skłonnych do tego, by o takiej marce napisać pozytywny komentarz w mediach społecznościowych lub na forum internetowym (14%). Taka spójność między deklaracjami a czynami sprawia również, że marka może liczyć na większe zaangażowanie konsumentów w jej akcje społeczne (11%).

Bojkot konsumencki marek postrzeganych jako nieetyczne to realne zagrożenie

Aż 30% respondentów zadeklarowało, że zdarzyło im się zbojkotować markę, która podjęła działania mogące zaszkodzić środowisku naturalnemu. Ponad 1/3 (38%) respondentów twierdzi też, że zdarzyło im się całkowicie zrezygnować z korzystania z produktów lub usług konkretnej marki, jeśli jej działanie było sprzeczne z deklarowanymi wartościami. Nie tylko tymi związanymi z naturalnym środowiskiem. 23% ankietowanych w takiej sytuacji wręcz zniechęcało do niej swoich znajomych.

Internet daje konsumentom narzędzia nie tylko do tego, by wyrażali swoje zdanie – w tym wypadku negatywne. Także do tego, by w realny sposób szkodzić markom, które nie kierują się w swoim działaniu zasadami ESG. 17% ankietowanych zadeklarowało, że podzieliło się swoją negatywną opinią na temat takiej marki na łamach forum internetowego. Z kolei 13% wyraziło rozczarowanie na jej kanałach w mediach społecznościowych.

Czy demografia ma wpływ na zachowania konsumentów w kontekście etyczności marek?

Z przeprowadzonego badania wynika, że miejsce zamieszkania nie ma większego wpływu na stosunek konsumentów do etyczności marek. Ale już wykształcenie, płeć i wiek tak. Przychylność dla marek postrzeganych jako etyczne częściej deklarują osoby z wyższym wykształceniem (43%). Kobiety bardziej niż mężczyźni doceniają taką postawę. Aż 47% ankietowanych konsumentek (vs 38% mężczyzn) zadeklarowało, że częściej sięga po marki, które postrzega jako etyczne. Mężczyźni (15%) z kolei są bardziej niż kobiety (9%) skłonni do zaangażowania się w akcje społeczne, które uderzają w marki łamiące zasady etyki.

Działasz w zgodzie z zasadami ESG? Powiedz o tym swoim konsumentom

Złe informacje rozchodzą się same. O rozpowszechnianie tych, które dotyczą aktywności marek na rzecz środowiska i społeczeństwa, muszą zadbać marketerzy. Badanie podpowiada, które kanały w tym przypadku okazują się najbardziej efektywne.

Wiedzę o kampaniach na rzecz środowiska i społeczeństwa konsumenci najczęściej pozyskują z:

  • portali i serwisów internetowych (43%);
  • telewizji (44%);
  • od bliskich (29%);
  • profili marek w mediach społecznościowych (25%);
  • prasy (16%);
  • programów lojalnościowych marek (15%);
  • billboardów i reklamy zewnętrznej (14%);
  • eventów (12%).

W zależności od wieku zmieniają się źródła, z których pozyskiwana jest wiedza o realizowanej przez marki strategii ESG

Dla najmłodszych odbiorców, czyli tych w wieku do 24 lat, są to głównie:

  • profile w mediach społecznościowych – 50%;
  • portale internetowe – 45%;
  • rekomendacje znajomych – 35%;
  • przekazy od influencerów (blogerów, youtuberów, tiktokerów i innych) – 29%.

Najstarsza grupa odbiorców, czyli ci powyżej 50 lat, częściej niż pozostałe grupy czerpie wiedzę o tym z telewizji – 50% i prasy – 20%.

  • 1
Czy trzeba się opierać na strategii ESG

Na strategii ESG zyska marka – wskazuje badanie

 

24 listopada 2022