Czy cyfrowe nośniki zewnętrzne są skuteczne? Badanie Kantara na zlecenie Jet Line
  • 0
  • 2
14.07.2021

Czy cyfrowe nośniki zewnętrzne są skuteczne? Badanie Kantara na zlecenie Jet Line

Na zlecenie firmy Jet Line agencja badawcza Kantar przeprowadziła badanie dotyczące skuteczności ekranów DOOH w sieci More. W drugiej części badania badacze zapytali o ogólną opinię na temat reklam OOH i DOOH.

Aby zbadać skuteczność reklam na More, Kantar porównał skuteczność reklamy cyfrowej emitowanej na ekranach ze skutecznością tradycyjnej reklamy OOH na innych małych formatach. Wnioski z badań potwierdzają skuteczność DOOH w budowaniu świadomości marki. Wskazują też na kluczową rolę pomysłu oraz znaczenie wyrazistej, dynamicznej kreacji.

DOOH lepiej buduje świadomość marki. Dynamiczne spoty są o 60% bardziej skuteczne w budowaniu rozpoznawalności marek od statycznego plakatu. Dynamiczne obrazy są ponadpięciokrotnie skuteczniejsze od prostych animacji. Historie opowiedziane barwnie i w żywym tempie, w kontrastujących kolorach, z wyeksponowaną nazwą czy hasłem pięć razy skuteczniej budują świadomość marki.

Badanie potwierdza jednocześnie, że w reklamie zewnętrznej działają wszystkie formaty komunikacji. Badacze sprawdzili, czy któryś spośród mniejszych formatów reklamy OOH (billboard, CLP, plakat, DOOH) podoba się bardziej, a któryś mniej. Okazało się, że to nie format jest przedmiotem sympatii i decyduje o odbiorze komunikatu. Decydujące jest – co, a przede wszystkim jak jest na nim prezentowane.

Skuteczność różnych formatów jest taka sama. W badaniu porównano różne formaty OOH i DOOH. Okazało się, że wskaźnik top of mind jest taki sam dla kreacji emitowanej na More i dla kreacji na tradycyjnym nośniku OOH, ale o dwa i pół raza większym formacie.

Druga część badania dotyczyła opinii mieszkańców na temat reklam OOH i DOOH. Zapytano mieszkańców miast m.in.:

  • O to, czy ich zdaniem reklama w mieście jest potrzebna. 50% badanych odpowiedziało, że tak i raczej tak.
  • Czy korzystają z informacji na DOOH. 71% potwierdziło, że zwraca na nie uwagę.
  • Za co cenią DOOH. Odpowiedzieli, że reklamy te przekazują aktualne informacje, są atrakcyjne i zwracają uwagę.

Największe grupy osób, po 22% badanych, powiedziały, że najbardziej atrakcyjne ich zdaniem cechy DOOH to ekologiczność nośników i krótki czas emisji. W dalszej kolejności ruchomy obraz i to, że w DOOH nie ma nieaktualnych kampanii.

Zapytani, co jest problemem w mieście, badani wskazali w pierwszej kolejności na brak miejsc parkingowych. Następnie wymieniali: bazgroły i napisy na murach, psie odchody, brudne i zaśmiecone ulice, nierówne chodniki, zbyt dużo samochodów, brak zieleni, zrujnowane, nieodremontowane budynki. Reklamy na ulicach zostały wymienione przed zamkniętymi ogrodzonymi osiedlami, dzikimi parkingami i kiepską kolorystyką elewacji.

Badanym podobają się citylighty, murale oraz DOOH (odpowiednio: 64%, 59%, 55% respondentów). Ekrany DOOH są przez badanych wyraźnie odróżniane od telebimów.

O badaniu
Respondenci z grupy control (N=400) i exposed (N=1200) byli badani według tych samych kwestionariuszy. W badaniu pytano o kreacje dwóch znanych marek FMCG: czekoladek i napoju bezalkoholowego. Badanie prowadzono w maju 2021 r. na grupie osób powyżej 16. roku życia, mieszkających w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

  • 2
cyfrowe nośniki zewnętrzne

Czy cyfrowe nośniki zewnętrzne są skuteczne?

14 lipca 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
14.07.2021

Ponad połowa Polaków chce powrotu niedziel handlowych. Przybywa przeciwników zakazu handlu – pokazuje badanie CBRE

Pandemia wymusiła zmianę nawyków zakupowych Polaków. Częściej kupujemy online i wybieramy się na większe zakupy, żeby ograniczyć liczbę wizyt w sklepach. Liczymy też na powrót niedziel handlowych. Obecnie 55% osób chciałoby robić zakupy w niedzielę, w tym co trzecia jest zdecydowanie za tym pomysłem – wynika z badania zleconego przez CBRE. W poprzedniej edycji, czyli rok temu, za otwarciem sklepów w niedzielę opowiadało się 51% osób. Tendencja jest zatem wzrostowa.