Coraz mniej aktorów 50+ w reklamach – badanie Biura Reklamy TVP
  • 0
  • 6
20.06.2022

Coraz mniej aktorów 50+ w reklamach – badanie Biura Reklamy TVP

Odsetek osób w wieku 50 lat i więcej występujących w reklamach znalazł się na najniższym poziomie od 2018 r. Osoby dojrzałe pojawiają się zaledwie w 11% reklam telewizyjnych z udziałem aktorów. Najczęściej występują w reklamach usług telekomunikacyjnych.

Niezmiennie reklamodawcy najchętniej korzystają z wizerunku dorosłych kobiet i nieco rzadziej z dorosłych mężczyzn przed pięćdziesiątką. Dzieci i młodzież pojawiają się w reklamie niemalże trzy razy częściej niż osoby 50+, czyli tak zwane pokolenie silver.

Coraz mniej aktorów 50+ w reklamach – badanie Biura Reklamy TVP

Odsetek reklam z osobami dojrzałymi i seniorami znalazł się na poziomie najniższym od 2018 r.

Niższy wynik zanotowano jedynie w 2017 r., w pierwszej fali badania. Wówczas zaledwie 9 proc. reklam z aktorami korzystało z wizerunku osoby dojrzałej. Jednocześnie jest to drugi rok z rzędu ze spadającym odsetkiem aktorów 50+ w filmach reklamowych. Od 2020 r. zmniejszył się on niemalże o połowę.

Coraz mniej aktorów 50+ w reklamach – badanie Biura Reklamy TVP

Nadal aktorzy w wieku 50+ często są wykorzystywani w stereotypowych kontekstach. W 40 proc. reklam przedstawia się ich jako babcię lub dziadka albo w kontekście choroby.

Coraz mniej aktorów 50+ w reklamach – badanie Biura Reklamy TVP

Najczęściej pokolenie silver pojawia się w reklamach firm telekomunikacyjnych

Są oni bohaterami aż ¼ reklam tego sektora. Relatywnie bardzo rzadko z aktorów 50+ korzysta branża kosmetyczna. Jednocześnie jest ona jednym z pionierów pokazywania naturalnych osób w każdym wieku w przekazach reklamowych.

Coraz mniej aktorów 50+ w reklamach – badanie Biura Reklamy TVP

Po zeszłorocznym spadku poziom reklam z aktorami ponownie wzrósł. Aktualnie 2 z 3 reklam zawierają choć jedną osobę aktora lub aktorki.

Coraz mniej aktorów 50+ w reklamach – badanie Biura Reklamy TVP

Tegoroczny wynik obecności pokolenia silver w reklamach telewizyjnych mocno rozczarowuje. Liczne są inicjatywy branżowe, agencje mediowe się specjalizują, powstają raporty, badania i opracowania. Niezależnie od tego nadal do budowania wizerunku oraz zwiększania sprzedaży reklamodawcy najchętniej sięgają po modelową młodą rodzinę. Ewentualnie dorosłą kobietę, ale przed 50-tką. Jest to zaskakujące ze względu na wyniki badań rynkowych. Wskazują one, że osoby 50+ mają siłę zakupową równą osobom w wieku 18–49 lat. W ostatnich dwóch latach odpowiedzialne były m.in. za znaczną część wzrostu wielu e-biznesów – komentuje Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP, autor badania.

Biuro Reklamy TVP prowadzi analizę kreacji reklamowych od 2017 r. W tym roku objęło ona 5700 kreacji wyemitowanych w okresie styczeń – kwiecień. Łącznie w sześciu falach badania przeanalizowano ponad 31 tys. kreacji reklamowych emitowanych w polskojęzycznych stacjach telewizyjnych. Badanie inspirowane jest autorskim projektem domu mediowego Wavemaker. Dostęp do filmów reklamowych oraz klasyfikacja sektorów: Nielsen.

  • 1
Coraz mniej aktorów 50+ w reklamach

Coraz mniej aktorów 50+ w reklamach

 

20 czerwca 2022