- 0
- 1
„Connected TV bez tajemnic” – IAB Polska publikuje poradnik reklamy CTV: trendy, formaty, badania, case studies
Szacunki mówią, że na reklamę w środowisku CTV marketerzy w Polsce wydają rocznie 250 milionów złotych. Bezpłatny poradnik CTV wydany właśnie przez Grupę Roboczą Wideo przy IAB Polska ma przybliżyć świat connected TV rynkowi reklamowemu.
Co drugie mieszkanie w Polsce wyposażone jest w telewizor podłączony do internetu. Takie urządzenie daje użytkownikom dostęp do treści telewizyjnych, ale też wideo na żądanie, aplikacji czy streamingu muzyki. Dla branży reklamowej jest ono przejawem nowego, dynamicznie rosnącego ekosystemu reklamowego.
Oglądanie treści telewizyjnych oraz szeroko rozumianych treści wideo za pośrednictwem łącza internetowego staje się powszechne. Zgodnie z raportem eMarketera „Connected TV” to jedno z najszybciej zdobywających popularność mediów. Wyrasta jednocześnie na jeden z najszybciej rozwijających się kanałów reklamowych w dzisiejszym ekosystemie reklamy cyfrowej. Reklama w CTV przyciąga marki przede wszystkim dzięki:
- skutecznemu angażowaniu nowych odbiorców,
- zwiększaniu zaangażowania tych obecnych,
- widocznemu wzrostowi wskaźnika lifetime value.
– Mimo że connected TV nie jest nowym medium, to dynamiczny rozwój reklamy wideo i wzrost popularności serwisów na żądanie mocno kieruje wzrok marketerów na ten segment reklamy. Connected TV dał reklamodawcom szansę na emisję ich reklamy na dużym ekranie w salonie, korzystając z targetowania znanego z internetu. Już dziś na reklamy czy to przy ulubionych serialach w TVP VOD, czy przy popularnych kanałach na YouTube polscy reklamodawcy przeznaczają ćwierć miliarda złotych rocznie.
Dlatego w trosce o dalszy dynamiczny rozwój środowiska reklamy connected TV Grupa Robocza Wideo działająca przy IAB Polska przygotowała pierwszy kompleksowy przewodnik po reklamie connected TV – mówi Wojciech Kowalczyk. To zastępca dyrektora ds. komunikacji i rozwoju w Biurze Reklamy i Marketingu TVP oraz koordynator prac nad poradnikiem.
Connected TV to ekosystem łączący wiele działających już na rynku digital przestrzeni reklamowych
CTV jest inkubatorem zarówno reklamy w serwisach streamingowych i VOD, jak i reklam płaskich w aplikacjach wydawanych na telewizory. Daje możliwości emisji klasycznego spotu reklamowego, ale też interakcji, np. przez QR kody czy działań wizerunkowych jak sponsoring, czy branding aplikacji.
– CTV to wciąż stosunkowo nowe zjawisko, szczególnie w kontekście programmatic buying. Dlatego standardy reklamowe dla tego kanału są nadal w fazie rozwoju – nad ich wypracowaniem pracuje m.in. IAB Europe. W związku z tym w poradniku nie unikamy trudnych tematów, takich jak ruch fraudowy. Czytelnicy znajdą w nim także praktyczne wskazówki dotyczące efektywnego wykorzystania CTV – komentuje Magdalena Patorska, account director, Adform.
To także zupełnie nowe przestrzenie reklamowe
Jedną z nich jest addressable TV, czyli reklama adresowalna. Jest to format reklamy najbliższy reklamie telewizyjnej, jednak mający wiele cech reklamy internetowej. Poradnik kompleksowo przybliża obszar addressable TV. Prezentuje też case study kampanii wykorzystującej tę technologię. CTV jest też inkubatorem reklam w gamingu. Korzystając z tego, że wielu graczy wykorzystuje podłączone do internetu konsole, a obraz gry wyświetla na ekranie telewizora, świat gamingu otworzył nowe przestrzenie dla komercyjnej współpracy z markami.
– Duży ekran to intensywniejsze doznania – zarówno dla widza, jak i gracza. Gaming na CTV oznacza pełne skupienie i zaangażowanie, a na tym szczególnie zależy marketerom. Reklamy rewarded video, in-game oraz formaty wprowadzane na platformach cloud gamingu w ramach modeli ad-supported płynnie wpisują się w rozgrywkę. Oferują realną wartość dodaną. Connected TV redefiniuje przestrzeń reklamową, a nasz poradnik to pionierskie opracowanie w tym zakresie – mówi Marta Urbańska, business development lead, MediaFarm.
„Poradnik Reklamy Connected TV” ma ambicje kompleksowo opisać zmieniający się świat CTV. Dlatego tematyka kolejnych rozdziałów jest szeroka – od formatów reklamowych, przez pomiar skuteczności i fraudów, po addressable TV i gaming, Poradnik przygotowała Grupa Robocza Wideo działająca przy IAB Polska. Publikacja udostępniona jest bezpłatnie w ramach akcji popularyzujących reklamę wideo na polskim rynku reklamowym.
Publikacja jest dostępna do pobrania ze strony IAB Polska.