Co nowego w branży sprzedaży internetowej? Podsumowanie Mobile Trends Conference for e-Commerce
  • 0
  • 5
19.09.2018

Co nowego w branży sprzedaży internetowej? Podsumowanie Mobile Trends Conference for e-Commerce

13 i 14 września w Krakowie odbyła się edycja specjalna Mobile Trends Conference for e-Commerce. Uczestnicy mieli okazję wysłuchać polskich i zagranicznych ekspertów. Wypowiadali się oni na temat m-commerce, projektowania, UX, designu oraz marketingu, reklamy i sprzedaży.

Zdecydowanym faworytem uczestników Mobile Trends Conference for e-Commerce został Krzysztof Marzec z Deva Group, który wygłosił prelekcję drugiego dnia konferencji w ramach ścieżki dotyczącej marketingu. Uzyskał on najwyższą z możliwych ocenę w ankiecie konferencyjnej spośród wszystkich prelegentów obecnych podczas dwudniowego eventu.

Poruszył tematykę, w której od lat czuje się najlepiej – SEO i Google Ads. Jako certyfikowany specjalista wskazał, które elementy sklepu internetowego mają największe znaczenie. Doradził też, jak stworzyć spójną strategię obecności e-firmy w Google. Posłużył się przy tym konkretnymi przykładami ze swojej pracy.

Na podium znalazły się także dwie prelegentki występujące podczas ścieżki związanej z projektowaniem i UX. Drugie miejsce zajęła Maria Leńczuk z Edisondy, trzecie natomiast Joanna Ostafin z Project: People.

Pierwsza z nich opowiedziała o badaniach UX dotyczących oczekiwań klientów wobec sklepów internetowych. Ponadto wskazała, które e-sklepy oferują najlepszą ścieżkę koszykową na podstawie rankingu Koszyk Roku 2018. Zaznaczyła przy tym, że klientom takich firm towarzyszą bardzo różne emocje – od zachwytu do totalnej irytacji, z czym powinien liczyć się każdy z branży.

Najbardziej frustrująca okazuje się konieczność zakładania konta czy wymaganie zbyt szczegółowych informacji w formularzach podczas dokonywania zakupów. Jednak porzucone koszyki nie zawsze oznaczają coś złego – uważa prelegentka. Ludzie po prostu sprawdzają, jak działa dany sklep. Jak wprawić ich w zachwyt? Umożliwić zakupy bez logowania i zakładania konta, tylko po podaniu niezbędnych danych.

Druga prelegentka mówiła o projektowaniu interfejsu dla pokolenia Z. Posłużyła się konkretnym przykładem aplikacji finansowej Hajsy Doshły. Pokazała, jak często w trakcie procesu projektowania plany rozmijają się z rzeczywistością i jak na takie rozbieżności reagować. Podpowiedziała również, że wywiady z nastolatkami najlepiej przeprowadzać za pośrednictwem Facebooka. Odpowiedzi są wtedy udzielane chętniej i bardziej szczerze.

Najwyższą ocenę spośród ekspertów występujących pierwszego dnia Mobile Trends Conference for e-Commerce otrzymał Tomasz Karwatka z grupy Divante. Zaznaczył m.in., że załadowanie się strony internetowej na urządzeniu mobilnym zajmuje średnio 19 sekund.  W dzisiejszym świecie nie jest to wynik zadowalający. Co więcej, radził, by rozdzielić front-end i back-end na dwie osobne aplikacje. Mówił o zaletach aplikacji PWA (Progressive Web Apps), które zajmują mniej miejsca, nie wymagają ciągłej aktualizacji i powinny być zdecydowanie częściej stosowane.

Na drugim miejscu znalazł się Tomasz Woźniak z Future Mind. Jego prelekcja dotyczyła innowacji i tego, w co firmy zamierzają inwestować w najbliższej przyszłości. Odpowiedź? W Internet Rzeczy i sztuczną inteligencję, które niedługo mogą zawładnąć rynkiem. Wskazał, jak potężne, innowacyjne firmy przejmują różne obszary rynku i z czego to wynika. Wyszczególnił też, jakie problemy mogą wiązać się z przeprowadzaniem cyfrowej transformacji.

Trzecie miejsce należało do zagranicznego gościa, który przyleciał z Holandii. Jeroen van Geel z Oak & Morrow udowadniał uczestnikom, że ze sprzedażą własnych pomysłów jest jak z przekonywaniem znajomych do ulubionego filmu lub książki. Sama idea to dopiero 10% procesu. W ten sposób przedstawił drogę od pierwszej wymyślonej funkcji, przez usługę, aż po biznes i wizję przyszłości.

Jak sprzedać pomysł prezesowi firmy? Należy zainteresować go potencjalnymi zyskami finansowymi, modelem biznesowym i zwrotem z inwestycji. Nie wystarczy jednak przekonać jedynie szefa. Musimy pamiętać także o członkach zespołu, a każdego z nich do swoich pomysłów trzeba przekonać innymi środkami. Pomocna może być w tym wiedza na temat przeszłości zawodowej danej osoby.

Podczas konferencji można było również wysłuchać Bartłomieja Jakubowskiego z Akamai Technologies. Opowiadał on, jak prędkość aplikacji czy ładowania się stron internetowych wpływa na metryki biznesowe. Wśród najważniejszych porad wymienił m.in. symulowanie ruchu generowanego przez rzeczywistych użytkowników, sprawdzanie działania aplikacji przy zwiększonym ruchu czy przeprowadzanie testów A/B z optymalizowaną wersją aplikacji.

Drugiego dnia wyłoniono też mistrza wiedzy o mobile oraz 20 laureatów, którzy otrzymali atrakcyjne nagrody. Chwilę wcześniej odbyła się dyskusja w ramach eksperckiego panelu.

Konkluzją było stwierdzenie, że na kolejnych etapach wdrażania podejścia mobile w e-commerce potrzebna jest ścisła współpraca, nie zaś kreowanie sztucznych podziałów pomiędzy poszczególnymi działami firmy. Podkreślano konieczność kooperacji już w początkowych fazach tworzenia strategii. Opowiadano się także za wdrażaniem w firmach kultury wzajemnego wysłuchania potrzeb i oczekiwań.

Organizatorem Mobile Trends Conference for e-Commerce jest firma ClickMaster Polska. Marketing przy Kawie był patronem medialnym konferencji.

  • 5
 

18 września 2018