- 0
- 1
Ceny znów rosną, a Polacy wyraźnie to odczuwają – raport Inquiry
Fala optymizmu, która napłynęła do nas wraz z danymi za pierwszy kwartał tego roku, szybko opadła. Nastroje Polaków związane z poziomem cen produktów i usług wyraźnie się pogorszyły. Agencja Inquiry prezentuje wyniki cyklicznego badania dotyczącego nastrojów ekonomicznych Polaków.
Choć początek roku zapowiadał się pod tym względem obiecująco, okres kwiecień – czerwiec przyniósł wyraźne pogorszenie nastrojów. Przez kilka miesięcy – na przełomie 2023 i 2024 r. – odsetek Polaków dostrzegających wzrost cen systematycznie malał. Ostatni kwartał to jednak tendencja odwrotna.
W czerwcu 73% dorosłych Polaków wyrażało przekonanie o rosnących cenach produktów spożywczych. To aż o 17 p.p. więcej niż jeszcze w marcu tego roku. Zdaniem respondentów podwyżki cen są najbardziej zauważalne w przypadku takich produktów, jak:
- mięso i wędliny,
- warzywa i owoce,
- przetwory owocowe i warzywne.
Polacy odczuwają wzrost nie tylko w przypadku artykułów spożywczych. Rosną też ceny usług takich jak:
- energia elektryczna i gaz,
- opłaty za mieszkanie.
Więcej płacimy także za produkty chemii gospodarczej oraz kosmetyki. Od kwietnia tego roku systematycznie rośnie liczba Polaków, dla których wzrost cen staje się dotkliwy (39% w czerwcu vs 33% w marcu).
Skoro ceny znowu wzrosły, to najprawdopodobniej będą rosły dalej – twierdzą Polacy, odpowiadając na pytanie o najbliższą przyszłość
W kwietniu wyraźnie zwiększył się poziom przewidywań zakładających wzrost cen produktów spożywczych – zdanie takie wyraziło aż trzech na czterech Polaków, co stanowi najwyższy wynik od ponad roku. Podobny pesymizm widać także w przypadku produktów niespożywczych, gdzie aż 73% Polaków przewiduje wzrost cen w najbliższym czasie.
Według Polaków głównym „winowajcą” obecnego poziomu cen jest niezmiennie wzrost cen energii – taką opinię wyraża niemal połowa ankietowanych. Nie bez znaczenia pozostają:
- rosnące ceny paliw (37%),
- rosnące ceny transportu (29%),
- sytuacja międzynarodowa (32%).
Mamy także świadomość czynników sezonowych. W czerwcu ponaddwukrotnie większy odsetek osób wskazywał na czynniki związane z suszą i zmianami klimatu (17% wskazań w czerwcu).
Na uwagę zasługuje fakt, że od początku roku systematycznie zmniejsza się liczba osób, które przewidują wzrost dochodów swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych sześciu miesięcy – to obecnie 16% badanych vs 23% jeszcze w marcu tego roku.
– Przez trzy miesiące temu mogliśmy nieco odetchnąć – negatywne nastroje związane z poziomem cen powoli spadały. Dziś przekonania Polaków co do wzrostu cen wróciły do poziomów sprzed roku. Coraz częściej przewidujemy, że dochody zmaleją. To niepokojąca tendencja, wzmocniona wczesnym nadejściem wysokich temperatur i suszą – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.
Raport można pobrać bezpłatnie i bez pozostawiania danych ze strony Inquiry.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w okresie od kwietnia do czerwca 2024 r. na reprezentatywnej próbie średnio 2000 dorosłych Polaków na 1 falę badania (sondaż online na panelu YouGov).
- 1