Ceny znów rosną, a Polacy wyraźnie to odczuwają - Marketing przy Kawie
Ceny znów rosną, a Polacy wyraźnie to odczuwają – raport Inquiry
  • 0
  • 1
29.08.2024

Ceny znów rosną, a Polacy wyraźnie to odczuwają – raport Inquiry

Fala optymizmu, która napłynęła do nas wraz z danymi za pierwszy kwartał tego roku, szybko opadła. Nastroje Polaków związane z poziomem cen produktów i usług wyraźnie się pogorszyły. Agencja Inquiry prezentuje wyniki cyklicznego badania dotyczącego nastrojów ekonomicznych Polaków.

Choć początek roku zapowiadał się pod tym względem obiecująco, okres kwiecień – czerwiec przyniósł wyraźne pogorszenie nastrojów. Przez kilka miesięcy – na przełomie 2023 i 2024 r. – odsetek Polaków dostrzegających wzrost cen systematycznie malał. Ostatni kwartał to jednak tendencja odwrotna.

W czerwcu 73% dorosłych Polaków wyrażało przekonanie o rosnących cenach produktów spożywczych. To aż o 17 p.p. więcej niż jeszcze w marcu tego roku. Zdaniem respondentów podwyżki cen są najbardziej zauważalne w przypadku takich produktów, jak:

  • mięso i wędliny,
  • warzywa i owoce,
  • przetwory owocowe i warzywne.

Polacy odczuwają wzrost nie tylko w przypadku artykułów spożywczych. Rosną też ceny usług takich jak:

  • energia elektryczna i gaz,
  • opłaty za mieszkanie.

Więcej płacimy także za produkty chemii gospodarczej oraz kosmetyki. Od kwietnia tego roku systematycznie rośnie liczba Polaków, dla których wzrost cen staje się dotkliwy (39% w czerwcu vs 33% w marcu).

Skoro ceny znowu wzrosły, to najprawdopodobniej będą rosły dalej – twierdzą Polacy, odpowiadając na pytanie o najbliższą przyszłość

W kwietniu wyraźnie zwiększył się poziom przewidywań zakładających wzrost cen produktów spożywczych – zdanie takie wyraziło aż trzech na czterech Polaków, co stanowi najwyższy wynik od ponad roku. Podobny pesymizm widać także w przypadku produktów niespożywczych, gdzie aż 73% Polaków przewiduje wzrost cen w najbliższym czasie.

Według Polaków głównym „winowajcą” obecnego poziomu cen jest niezmiennie wzrost cen energii – taką opinię wyraża niemal połowa ankietowanych. Nie bez znaczenia pozostają:

  • rosnące ceny paliw (37%),
  • rosnące ceny transportu (29%),
  • sytuacja międzynarodowa (32%).

Mamy także świadomość czynników sezonowych. W czerwcu ponaddwukrotnie większy odsetek osób wskazywał na czynniki związane z suszą i zmianami klimatu (17% wskazań w czerwcu).

Na uwagę zasługuje fakt, że od początku roku systematycznie zmniejsza się liczba osób, które przewidują wzrost dochodów swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych sześciu miesięcy – to obecnie 16% badanych vs 23% jeszcze w marcu tego roku.

– Przez trzy miesiące temu mogliśmy nieco odetchnąć – negatywne nastroje związane z poziomem cen powoli spadały. Dziś przekonania Polaków co do wzrostu cen wróciły do poziomów sprzed roku. Coraz częściej przewidujemy, że dochody zmaleją. To niepokojąca tendencja, wzmocniona wczesnym nadejściem wysokich temperatur i suszą – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

Raport można pobrać bezpłatnie i bez pozostawiania danych ze strony Inquiry.

O badaniu

Badanie zostało zrealizowane w okresie od kwietnia do czerwca 2024 r. na reprezentatywnej próbie średnio 2000 dorosłych Polaków na 1 falę badania (sondaż online na panelu YouGov).

  • 1
Ceny znów rosną, a Polacy to odczuwają

Ceny znów rosną, a Polacy to odczuwają

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

29 sierpnia 2024

28 sierpnia 2024