Budżety marketingowe jako procent dochodów firm spadły do rekordowo niskich poziomów
  • 0
  • 1
16.07.2021

Budżety marketingowe jako procent dochodów firm spadły do rekordowo niskich poziomów

W bieżącym roku firmy przekazały na marketing 6,4% dochodów. To spadek z 11% w zeszłym roku – wynika z corocznego badania „CMO Spend Survey” przeprowadzonego przez firmę Gartner. To zarazem najniższy poziom od czasu rozpoczęcia badania w 2012 r. i po raz pierwszy wynosi mniej niż 10%.

Oczekuje się, że wydatki na reklamę w tym roku gwałtownie wzrosną, ponieważ wiele gospodarek na całym świecie w takim czy innym stopniu ponownie otworzy się po pandemii Covid-19. GroupM prognozuje w tym roku 19% wzrostu globalnych przychodów z reklam. Część tego wzrostu jest napędzana przez nowe małe firmy uruchomione podczas pandemii. Wiele z nich to biznesy wyłącznie cyfrowe, intensywnie inwestujące w reklamę online.

Zakupy reklam to tylko część budżetu marketingowego. Menedżerowie marketingu pod presją próbują kontynuować obniżanie kosztów, przejmując pracę, którą wcześniej zlecali dostawcom takim jak agencje reklamowe i marketingowe – powiedział Ewan McIntyre, współprowadzący badanie i wiceprezes ds. analityki w firmie Gartner.

W coraz większym stopniu obejmuje to droższe prace związane z opracowywaniem strategii marketingowych, innowacjami i technologią – przyznali respondenci badania Gartnera.

Pandemia stanowiła strategiczne wyzwania dla wszystkich firm. Niektórym przyniosła korzyści, a innym zaszkodziła. W każdym jednak sektorze napędziła cięcia nakładów na marketing w porównaniu z przychodami.

Budżety marek zostały obcięte bez względu na to, czy Covid miał pozytywny, czy negatywny wpływ na firmy – zauważył McIntyre.

Nie oznacza to, że wszystkie działy marketingu odczuły to w równym stopniu. Dyrektorzy marketingu w firmach zajmujących się produktami konsumenckimi podali, że ich budżety marketingowe w bieżącym roku podatkowym wynosiły 8,3% przychodów. We wcześniejszym stanowiły one 10,8%. Tymczasem respondenci z kategorii podróży i hotelarstwa stwierdzili, że ich budżety spadły do 5,4% z 10,2%.

Nie wszędzie budżet marketingowy był zmniejszany. Tim Clevenger, wiceprezes ds. marketingu w Cambia Health Solutions zapewnił, że budżet marketingowy jego firmy jako część przychodów pozostał mniej więcej taki sam. Przypisał to po części intensywnemu wykorzystywaniu przez firmę marketingu efektywnościowego. Pieniądze są w nim przeznaczane na kampanie, które bezpośrednio generują działania konsumentów, co ułatwia uzasadnienie wydatków.

Jak podkreślił Clevenger, dział marketingu Cambii regularnie i znacznie ściślej współpracował z zespołem finansowym, gdy pandemia się rozwijała.

Ewan McIntyre dodał, że szefowie marketingu broniący budżetów muszą zademonstrować swoją wartość innym dyrektorom w firmach. Istnieje też pilna potrzeba uzyskania dowodów wskazujących na wartość marketingu.

O badaniu
W ankiecie internetowej zebrano odpowiedzi 400 dyrektorów marketingu z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec. Badanie na temat budżetów marketingowych w bieżących latach podatkowych prowadzono w okresie od marca do maja.

Respondenci pochodzili z różnych branż, w tym produktów konsumenckich, handlu detalicznego, usług finansowych, mediów oraz podróży i hotelarstwa. 81% reprezentowało firmy o rocznych przychodach co najmniej 1 mld dol.

Źródło: www.wsj.com

  • 1
budżet marketingowy

Budżety marketingowe jako procent dochodów firm

16 lipca 2021

15 lipca 2021