Branża reklamowa przeprowadzi badanie, które ma wskazać, gdzie znikają pieniądze na reklamę programatyczną
  • 0
  • 1
13.05.2021

Branża reklamowa przeprowadzi badanie, które ma wskazać, gdzie znikają pieniądze na reklamę programatyczną

Association of National Advertisers szuka konsultantów, którzy pomogą lepiej zrozumieć, gdzie trafiają pieniądze marek w procesie automatycznego zakupu reklam cyfrowych – podaje „The Wall Street Journal”. Oznacza to powrót do problemu, który dręczył branżę przez większą część dekady.

Brak przejrzystości w programatycznym zakupie reklam cyfrowych – coraz bardziej złożonym procesie, który wymaga udziału wielu dostawców reklam, mediów i technologii – kosztuje reklamodawców miliardy dolarów strat i utrudnia planowanie inwestycji – powiedział Bob Liodice, dyrektor naczelny ANA.

Wysiłki ANA to reakcja na naciski, jakie zapoczątkowane zostały ponad 5 lat temu z powodu obaw reklamodawców, którzy zaczęli zwiększać inwestycje w dane i technologie w celu kierowania reklam cyfrowych do konsumentów. Obawy przed nieetycznymi praktykami biznesowymi doprowadziły do dochodzenia ANA, w którym ostatecznie stwierdzono, że nieujawnione rabaty dla agencji i inne nieprzejrzyste praktyki były powszechne w USA.

W 2018 r. prokuratorzy federalni rozpoczęli też własne śledztwo w tej sprawie. „The Wall Street Journal” nie udało się ustalić, na jakim etapie jest dochodzenie.

To zagadnienie wciąż prześladuje reklamę cyfrową – pokazuje ogłoszenie ANA. Zwłaszcza w czasach, gdy proces zakupu reklamy stał się bardziej złożony. Przyniosły to zmiany w sposobie kierowania i śledzenia reklam oraz upowszechnianie się mediów cyfrowych i podłączonej telewizji.

Zautomatyzowane wydatki na reklamę, w tym na reklamy wideo i cyfrowe reklamy graficzne mogą przekroczyć 81 mld dol. w USA w 2021 r. – pokazują dane firmy badawczej eMarketer. To znaczny wzrost z 66 mld dol. w 2020 r. Część tych pieniędzy dociera do agencji, dostawców technologii reklamowych i wydawców cyfrowych. Reklamodawcy nie mogą jednak doliczyć się około 15% tych pieniędzy – wynika z badania ANA.

Marketerzy przyzwyczaili się po prostu do wykonywania zleceń bez zrozumienia natury i struktury inwestycji w tym łańcuchu dostaw. Musimy dowiedzieć się więcej – stwierdził Bob Liodice.

W przeciwieństwie do ostatniego badania nowa analiza ma mniej dotyczyć ścigania domniemanych nieuczciwych praktyk, a bardziej lepszego zrozumienia przepływu pieniędzy.

Nie chodzi o pogłoski o domniemanym sprzeniewierzeniu pieniędzy. Mówimy, że sposób, w jaki został zbudowany ekosystem, nie jest optymalny dla podejmowania decyzji przez marketerów. Potrzebujemy następnego poziomu zrozumienia, aby zobaczyć, czy możemy uzyskać większą produktywność z ekosystemu – mówi  Liodice.

Nowe dochodzenie będzie miało na celu dokładne przyjrzenie się nie tylko procesom i firmom, które wspierają handel w otwartej sieci, jak niezależne firmy z branży technologii reklamowych. Także firmom zajmującym się cyfrowym wideo i mediami społecznościowymi, które mają własny cyfrowy dobytek i operacje.

Według ANA celem będzie rozwinięcie wcześniejszych badań, które miały śledzić dolary w drodze od reklamodawców do wydawców. Tym razem istotne będzie przyjrzenie się również temu, co dzieje się po zaangażowaniu wydawców.

Badanie ma trwać około roku. ANA nie ujawniło, ile zamierza zapłacić firmie lub wielu firmom konsultingowym. Stowarzyszenie wydało już wcześniej miliony, zatrudniając K2 i Ebiquity w 2015 r., aby przeprowadzić dochodzenie i opracować raport.

W zapytaniu ofertowym wyznaczono termin zgłoszeń do początku czerwca. Zwycięzca lub zwycięzcy mają rozpocząć pracę tego lata.

Źródło: www.wsj.com

  • 1
gdzie znikają pieniądze na reklamę programatyczną

Gdzie znikają pieniądze na reklamę programatyczną?

13 maja 2021