Branża motoryzacyjna zwiększa wydatki na reklamę radiową. Raport „AdBranch” KBR
  • 0
  • 6
28.11.2019

Branża motoryzacyjna zwiększa wydatki na reklamę radiową. Raport „AdBranch” KBR

W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. branża motoryzacyjna wydała na reklamę w radiu 655,2 mln zł. To prawie o 90 mln zł więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

W tym samym okresie branża motoryzacyjna na kampanie reklamowe łącznie we wszystkich mediach wydała ponad 2,6 mld zł (dane cennikowe, Kantar Media). Od 2015 r. nakłady na reklamę radiową wzrosły z 578 mln zł do 801 mln zł, czyli o blisko 223 mln zł.

Branża motoryzacyjna zwiększa wydatki na reklamę radiową – KBR
Wydatki reklamowe branży w podziale na głównie media na przełomie lat 2015–2018. Kantar Media, dane cennikowe, bez autopromocji

Ponad 655,2 mln zł wydały firmy motoryzacyjne na reklamę radiową w okresie od stycznia do września 2019 r. Stanowi to prawie 25% ich budżetów reklamowych.


Wydatki na reklamę w głównych mediach w roku 2018 i 2019 (dane od stycznia do września 2019). Kantar Media, dane cennikowe, bez autopromocji

Radio to trzecie medium, po Internecie i telewizji, w którym reklamodawcy najchętniej lokują budżety. Dotyczy to także wydatków reklamowych w branży motoryzacyjnej. Udział radia w cennikowych wydatkach reklamowych sektora motoryzacyjnego utrzymuje się na poziomie prawie 25%.


Rozkład budżetów reklamowych w mediach w 2019 r. (dane od stycznia do września 2019). Kantar Media, dane cennikowe, bez autopromocji

Dla branży motoryzacyjnej niezmiennie od lat radio to bardzo ważne medium. Co czwarty reklamodawca z tej branży wykorzystał je w swoim miksie mediów (łącznie 506 reklamodawców w badanym okresie).

Niektórzy z największych reklamodawców w badanym okresie wydali na reklamę radiową ponad połowę całego budżetu reklamowego. Wśród nich Mercedens Benz Polska czy BP Europa SE. W czołówce największych radiowych reklamodawców w mijającym roku w branży motoryzacyjnej znalazły się: Volkswagen Group Polska, Toyota Motor Poland oraz Mercedes-Benz Polska.

Produkty i usługi, które najchętniej reklamowano w radiu, to:

  • samochody osobowe,
  • samochody dostawcze,
  • punkty gastronomiczne na stacjach benzynowych,
  • paliwa silnikowe,
  • rowery.

Targetem branży motoryzacyjnej są przede wszystkim kierowcy. W 2019 r. każdego dnia radia w samochodzie słuchało 12,3 mln Polaków (40,8%), osób w wieku 15–75 lat. Po raz pierwszy w historii badań radiowych samochód stał się głównym miejscem słuchania radia w Polsce, mierzonym wielkością audytorium.

Działania reklamowe w radiu wybierają nie tylko duże i popularne marki, ale też małe lokalne brandy branży motoryzacyjnej. Daje się zauważyć, że wraz ze wzrostem czasu słuchania radia w samochodzie rosną także budżety branży motoryzacyjnej na reklamę radiową.

Samochód jest głównym miejscem słuchania radia, a konsumenci radia w samochodzie stanowią prawie 60% wszystkich słuchaczy radia. Są to częściej osoby z wykształceniem wyższym, z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, przedstawiciele kategorii zawodowych takich jak dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. roku życia.

Radio jako medium słuchane masowo przez miliony osób jest w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie – mówi Anna Wiater, rzeczniczka prasowa Komitetu Badań Radiowych.

O badaniu
Raport wydatków reklamowych branży motoryzacyjnej w mediach opracowany przez Komitet Badań Radiowych.

28 listopada 2019

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
28.11.2019

Nagrody IAB Mixx Awards 2019 rozdane

Już po raz trzynasty zostały wręczone nagrody w konkursie IAB Mixx Awards na najlepsze digitalowe kampanie reklamowe. Najlepszą kampanią okazał się projekt „Jak TO robić”, przygotowany przez Abstra dla firmy Durex. Zdobył nagrodę Best in Show. Przyznano także 3 złote statuetki dla kampanii: „Ekstraklasa Games” w kategorii Games & e-Sport, „Jak TO robić?” w kategorii Content Marketing oraz „Nie jem” w kategorii Public Service, Non-profit Campaign & CSR.