Branża farmaceutyczna reaguje na upały, w branży finansowej coraz popularniejszy Blik. Raport IMM
  • 0
  • 12
9.08.2018

Branża farmaceutyczna reaguje na upały, w branży finansowej coraz popularniejszy Blik. Raport IMM

W lipcu 2018 r. branża handlowa utrzymała się na pierwszym miejscu pod względem wydatków reklamowych. Dogoniła ją jednak branża farmaceutyczna. Wszystkie branże w minionym miesiącu odnotowały spadek wydatków – wynika z raportu IMM.

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w lipcu 2018 r. w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej.

Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych największy budżet na promocję przeznacza branża handlowa. Jej wydatki w lipcu wyniosły 34 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Dogoniła ją branża farmaceutyczna (także 34 proc.). Na trzecim miejscu znajduje się telekomunikacja (12 proc.). Kolejne pozycje to finanse (10 proc.) i motoryzacja (10 proc.).

W lipcu wydatki branży handlowej wyniosły ponad 231 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radiu. Kwota ta zbliżona jest do wydatków branży farmaceutycznej – 227 mln zł. Obie sumy znacznie przekraczają budżety pozostałych branż, wśród których zanotowano spadki względem ubiegłego miesiąca.

Wydatki reklamowe w podziale na media
Największe wydatki w przeanalizowanych branżach nadal ponoszone są na reklamy telewizyjne (około 40 proc. w każdej dziedzinie). Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie. Branża handlowa najchętniej inwestuje w spoty radiowe (54 proc. budżetu).

Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Nadal największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który w lipcu przeznaczył ponad 33,5 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się sklepy Media Expert, Euro RTV AGD, Neonet oraz Biedronka.

Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (34 proc.) i dyskontów (26 proc.), które mogą pochwalić się dużymi budżetami reklamowymi – pozycję umocniły sklepy meblowe, sieci budowlane oraz hipermarkety.

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W lipcu marka Litrosal Zdrovit wygenerowała największe wydatki w branży farmaceutycznej. Było to nieco ponad 6 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach z nieco mniejszymi wynikami znalazły się: Steper, Perspiblock, Hepaslimin oraz Akustone.

Farmacja: typy reklamowanych produktów
Wśród bardzo szerokiego wachlarza produktów reklamowanych w branży farmaceutycznej największe budżety zostały przeznaczone na środki przeciwbólowe (17 proc.) oraz suplementy diety (13 proc.). Na dalszych miejscach były m.in. produkty wspomagające trawienie, związane z pielęgnacją i wspomagające wątrobę.

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W lipcu na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się mBank. Przeznaczył ponad 8 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Kolejne pozycje zajmują: Blik Polskiego Standardu Płatności, Raiffeisen Polbank, ING oraz Provident.

Finanse: typy reklamowanych usług
W lipcu branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (58 proc. wszystkich kategorii produktowych), usług finansowych, ubezpieczeń, płatności mobilnych oraz kart płatniczych.

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W lipcu na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Plus. Wyprzedził Cyfrowy Polsat, T-Mobile, Play i Orange.

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży komunikacyjnej większość lipcowych reklam dotyczyła oferty na kartę (27 proc.). Dalej są: sieci komórkowe, telewizja cyfrowa, oferty na abonament i reklamy dostawców Internetu.

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W lipcu w pierwszej piątce marek motoryzacyjnych na pierwszym miejscu znalazła się Skoda (ponad 7 mln zł). Tuż za nią: Opel, Audi, Toyota oraz Nissan.

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (w lipcu 72 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, autoryzowanych dealerów oraz samochodów terenowych i sportowo-użytkowych.

O badaniu
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam Admonit IMM. Obejmuje okres od 1 do 31 lipca 2018 r. Badanie dotyczy reklam opublikowanych w prasie oraz wyemitowanych w radiu i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

8 sierpnia 2018