Błędy językowe w internecie w 2024 r. – raport o polszczyźnie - Marketing przy Kawie
Błędy językowe w internecie w 2024 r. – raport o kondycji polszczyzny
  • 0
  • 5
21.02.2025

Błędy językowe w internecie w 2024 r. – raport o kondycji polszczyzny

Nadwyraz.com we współpracy z serwisem Polszczyzna.pl oraz SentiOne przedstawia raport o kondycji polszczyzny w internecie w 2024 r. To już siódma edycja badania.

Wyniki, jak co roku, publikowane są z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, obchodzonego 21 lutego. Mogą napawać optymizmem – poprawne formy wciąż dominują, choć niektóre błędy utrzymują się od lat i są wyjątkowo powszechne.

Tegoroczna edycja raportu wprowadza istotne zmiany w analizie:

  • Po raz pierwszy w badacze nie skupili się wyłącznie na liczbie błędów, ale także na porównaniu częstotliwości poprawnych i błędnych form.
  • Analiza objęła 245 551 914 wystąpień wyrazów w różnych konfiguracjach, co pozwoliło uzyskać pełniejszy obraz kondycji polszczyzny w sieci.
  • Dane pochodzą z Facebooka, YouTube, TikToka, Wykopu, Instagrama, X (Twittera), forów dyskusyjnych i portali internetowych.

Najczęściej popełniane błędy językowe w 2024 r.

Największe problemy wciąż sprawiają pisownia łączna i rozdzielna oraz wpływ fonetyki na zapis wyrazów. Oto 10 słów, które najczęściej były zapisywane niepoprawnie:

  • coniemiara” / „co nie miara” (zamiast „co niemiara”) – 49,97% błędnych zapisów
  • nota bene” (zamiast „notabene”) – 35,57%
  • żygać” (zamiast „rzygać”) – 31,59%
  • apropos” / „a propo” (zamiast „à propos”) – 25,98%
  • nienajlepszy” (zamiast „nie najlepszy”) – 21,12%
  • złodzieji” (zamiast „złodziei”) – 20,26%
  • conieco” / „co nie co” (zamiast „co nieco”) – 19,33%
  • invitro” (zamiast „in vitro”) – 15,75%
  • napewno” (zamiast „na pewno”) – 15,61%
  • na przeciwko” / „na przeciw” (zamiast „naprzeciwko” / „naprzeciw”) – 14,76%

Z badania Nadwyraz.com / Polszczyzna.pl wynika, że w większości przypadków poprawne formy wciąż dominują. Błędy wynikają głównie z tempa komunikacji i języka mówionego, a nie z braku świadomości językowej. Facebook i X (Twitter) wciąż przodują w liczbie błędów, ale TikTok i YouTube również stają się coraz większymi źródłami niepoprawnej pisowni. Niektóre błędy są tak zakorzenione, że trudno je wyeliminować, np. „coniemiara” niemal dorównuje poprawnej formie „co niemiara”.

 

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

20 lutego 2025

  • 0
  • 6
  • 0
20.02.2025

Skandale, wysokie koszty i brak autentyczności w influencer marketingu – ryzyka w raporcie OBTK i SW Research

Influencer marketing to jedna z najpopularniejszych form promocji. 88% firm deklaruje, że współpracuje lub rozważa współpracę z twórcami internetowymi. Dla wielu firm jednak wiąże się to z ryzykiem. Do największych zagrożeń marki zaliczają skandale, wysokie koszty oraz brak autentyczności influencerów. Pokazuje to raport On Board Think Kong i SW Research.