Blask Formuły 1 nie gaśnie. Badanie ARC Rynek i Opinia
AdvertisementAdvertisement
  • 0
  • 1
23.10.2018

Blask Formuły 1 nie gaśnie. Badanie ARC Rynek i Opinia

Robert Kubica, rodzima twarz Formuły 1, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich sportowców. Jego powrót do wyścigów to duża szansa na to, by Formuła 1 jako dyscyplina mocno skoczyła w górę w rankingu najbardziej lubianych dyscyplin wśród Polaków. Obecnie zajmuje 13. miejsce w tym zestawieniu – wynika z badań ARC Rynek i Opinia.

Formuła 1 w Polsce to Robert Kubica. Mimo długiej nieobecności w sporcie cały czas zawodnik ten zajmuje wysoką, 6. pozycję w rankingu najbardziej znanych polskich sportowców.

Dekadę temu, kiedy Robert Kubica był czynnym zawodnikiem na torach Formuły 1, dyscyplina ta zajmowała 4. pozycję w rankingu najbardziej lubianych dyscyplin sportowych wśród Polaków. Przez ostatnie lata zanotowała spadek i obecnie zajmuje 13. lokatę.

Nadal jednak ma olbrzymi potencjał. Zgodnie z raportem „Sponsoring monitor” za 2017 r. Formuła 1 to jedna z najchętniej oglądanych przez Polaków dyscyplin sportowych. Odsetek oglądających ją wciąż rośnie. W ciągu ostatnich trzech lat był to wzrost o 13 punktów procentowych.

Co więcej, Formuła 1 to po piłce nożnej druga dyscyplina, w przypadku której zauważalność sponsorów jest najwyższa. Obecnie największą rozpoznawalność jako sponsor ma Red Bull.

Nasze badania od lat pokazują, że większość dyscyplin zyskuje na popularności wtedy, gdy mamy postać, z którą identyfikujemy dany sport. Postać wyrazistą, która odnosi sukcesy. Taką postacią przez wiele lat był Robert Kubica. Dramatyczne okoliczności, które wykluczyły go z czynnego uprawiania sportu, nawet dodały mu popularności. Sam Kubica poprzez swoją obecność medialną nie pozwolił Polakom zapomnieć o Formule 1. Mimo że wypadła ona z rankingu najpopularniejszych dyscyplin, nadal liczy się dla wielbicieli sportu.

Kubica daje nadzieję na nowe sukcesy. Jest popularny i lubiany, ma za sobą ważną historię. Dlatego można się spodziewać, że jego powrót do wyścigów spowodowałby skok popularności Formuły 1. To na pewno ważny sygnał dla potencjalnych sponsorów Kubicy – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

O badaniu
„Sponsoring monitor” to badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane jest przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat i pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach.

W 2017 r. zastosowano mix metod ilościowych: wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia (epanel.pl).

Zrealizowanych zostało 1501 wywiadów CATI oraz 3510 wywiadów CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski według płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.

 

23 października 2018

22 października 2018