Black Friday oraz Singles Day przebijają Boże Narodzenie i styczniowe wyprzedaże. Analiza GfK
  • 0
  • 1
26.11.2019

Black Friday oraz Singles Day przebijają Boże Narodzenie i styczniowe wyprzedaże. Analiza GfK

W zakresie elektroniki użytkowej, konsumenckiej i dóbr trwałych wartość sprzedaży w tygodniu, w którym przypada Black Friday, przewyższa bożonarodzeniowe obroty sklepów na rynkach w: Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Polsce i Brazylii – pokazuje analiza GfK. W Chinach najważniejszą okazję do skorzystania z promocji stanowi Singles Day, który generuje przychody trzykrotnie wyższe niż w przeciętnym tygodniu.

Ponadto wyniki badań GfK wskazują, że na przestrzeni lat okres ten był najlepszą okazją do zachęcania konsumentów, by sięgali po modele o wyższych specyfikacjach, zamiast wybierać najtańsze modele z oferty.

W tym roku Black Friday przypada w najpóźniejszym możliwym terminie (29 listopada). Ta data nie tylko zbiega się z dniem wypłaty wielu osób, ale też przypada zaledwie 3 tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia. W rezultacie analitycy GfK prognozują, że Black Friday w tym roku pobije wcześniejsze rekordy sprzedaży

W Chinach najważniejszą okazję do skorzystania z promocji stanowił Singles Day (11 listopada). Zwykle generował on przychody trzykrotnie wyższe niż w przeciętnym tygodniu.

W 2018 r. w ramach badania GfK „Point of Sales Tracking” w analizowanym tygodniu zidentyfikowano wzrost średnich cen sprzedaży w całej Europie. Przy czym wartość sprzedaży przewyższyła jej wolumen. W Niemczech kategorie elektroniki użytkowej, konsumenckiej i dóbr trwałych zanotowały gwałtowny wzrost wartości sprzedaży (o 65 proc. w porównaniu z wcześniejszym tygodniem). Największy w przypadku smartfonów i telewizorów.

Na rynkach w Wielkiej Brytanii, Polsce i Rosji wzrosła wartość sprzedaży telewizorów Ultra HD i wielkoekranowych. W Brazylii wartość sprzedaży wzrosła o ponad 230 proc. w porównaniu z przeciętnym tygodniem. Najwyższe wyniki dotyczyły telewizorów, frytkownic na gorące powietrze i notebooków.

Na rynkach, gdzie wydatki w Black Friday są porównywalne lub wyższe niż w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie, wielu producentów i sprzedawców detalicznych koncentruje się na strategii premiumizacji. Promocje konsumenckie zachęcają do sięgania po modele o wyższych specyfikacjach zamiast wybierania najtańszych modeli w ofercie.

Zarówno Black Friday, jak i Singles Day w Chinach to wydarzenia zakorzenione w światowym kalendarzu sprzedaży detalicznej. Oba ewoluują. Z polowania na promocje stają się okazją do zakupów markowych przedmiotów o wyższych specyfikacjach i lepszej jakości w najlepszych możliwych cenach.

Postawy konsumenckie obserwowane w ramach tygodnia Black Friday odzwierciedlają także wyniki innych badań prowadzonych przez instytut GfK. Wspólną cechą konsumentów z różnych krajów jest m.in. upraszczanie procesów zakupowych. Dlatego ograniczenie liczby przedmiotów w promocji stanowi dodatkową i realną korzyść dla zabieganych kupujących. Pomaga im odnaleźć wysokiej jakości markowe produkty.

Według badania GfK „FutureBuy” 42 proc. konsumentów w Europie zgadza się ze stwierdzeniem, że w wielu kategoriach, w których robią zakupy, wybór jest zbyt duży. W krajach Azji i Pacyfiku odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi 67 proc.

Podobnie rzecz ma się z tzw. konsumentami typu smart. Współcześni konsumenci są wciąż coraz sprytniejsi i spędzają coraz więcej czasu, sprawdzając ceny przed dokonaniem zakupów. Niemal połowa (45 proc.) konsumentów w Europie twierdzi, że porównują obecnie ceny częściej niż rok temu. W krajach Ameryki Łacińskiej oraz Turcji odsetek ten rośnie do 58 proc.

Z kolei inne badanie GfK, „Consumer Life 2019”, dostarcza argumentów i uzasadnienia dla zjawiska premiumizacji produktów. Jego wyniki wskazują, że 47 proc. konsumentów uznaje za ważne regularne „poprawianie sobie nastroju” zakupami. Niemal połowa z nich (49 proc.) przyznaje, że wolą posiadać mniej przedmiotów, ale wyższej jakości. 45 proc. kupujących deklaruje, że kupują jedynie od znanych marek.

O badaniu
Cytowane dane pochodzą z raportów:

  • GfK „POS Tracking” – ciągły cykliczny monitoring sprzedaży kategorii elektroniki użytkowej i konsumenckiej oraz dóbr trwałego użytku na próbie sklepów oferujących tego typu produkty. W Polsce próba wynosi N=6590 punktów sprzedaży.
  • GfK „FutureBuy” – badanie analizujące zakupy online na tle kanałów tradycyjnych, procesy wyboru produktu/usługi, płatności mobilne oraz liderów opinii i innowacji.
  • GfK „Consumer Life” – badanie umożliwiające identyfikację głównych światowych trendów konsumenckich i rynkowych.
  • 1
Black Friday oraz Singles Day

Black Friday oraz Singles Day przebijają Boże Narodzenie i styczniowe wyprzedaże

25 listopada 2019

  • 0
  • 5
  • 0
  • 0
  • 0
25.11.2019

Polacy nie mają czasu na kulturę – pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia

Co trzeci Polak przyznaje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy nie brał udziału w żadnym wydarzeniu kulturalnym. Obecnie główną deklarowaną przeszkodą w korzystaniu z kultury jest brak czasu. Najczęściej w wydarzeniach kulturalnych biorą udział ludzie młodzi. Dziedzinami, które najbardziej interesują Polaków, są: film, literatura oraz muzyka rozrywkowa – wynika z badania „Sponsoring monitor” ARC Rynek i Opinia.