- 0
- 4
Black Friday: częściej polujemy na upatrzone produkty niż szukamy nowych okazji
72 proc. kupujących z Polski szuka podczas Black Friday dawno upatrzonych produktów. Ta aktywność jest dwukrotnie popularniejsza niż zakupy prezentów czy korzystanie ze spontanicznych okazji. Ponad połowa respondentów w ciemno deklaruje, że zrobi tego dnia zakupy. Tak wynika z badania SMSApi.
52 proc. respondentów (czyli nawet około 15 mln dorosłych Polek i Polaków) deklaruje, że w tym roku zrobi specjalne czarnopiątkowe zakupy. Kolejne 38 proc. uzależnia swoją decyzję od tego, jakie oferty pojawią się w Black Friday.
– Część z nas nauczyła się, że najlepszych promocji wcale nie trzeba szukać, bo przychodzą do nas same. To nie klient, tylko jego ulubiona marka musi się postarać, by w czasie poprzedzającym to zakupowe święto, które w branży marketingowej nazywamy Black Week, dotrzeć do niego z promocją przez e-mail, SMS czy dobrze stargetowaną kampanię w mediach społecznościowych. Z naszego badania wynika, że prawie 3/4 klientów ma już coś upatrzonego i dosłownie czeka z zakupem na Black Friday – mówi Maja Wiśniewska-Hardek, head of marketing w SMSApi.
Coraz chętniej też kupujemy mobilnie, wynika z badania
– Jeszcze kilka lat temu popularny był schemat, że o specjalnej ofercie najczęściej dogadywaliśmy się z telefonu. By jednak dokończyć zakup, przenosiliśmy się na komputer. Obecnie ten schemat już prawie zanikł. Aż 55 proc. badanych odpowiedziało, że woli przejść cały proces zakupów internetowych na smartfonie, łącznie z płatnością. W ten sposób mniej osób „wykrusza się” przy przesiadce na drugie urządzenie – mówi Maja Wiśniewska.
Popularność Black Friday dotyczy przede wszystkim akcesoriów konsumenckich codziennego użytku. Niemal co trzeci badany spodziewa się, że przeznaczy na promocyjne zakupy od 100 do 500 zł. Co piąty od 500 do 1000 zł.
Niezmiennie od lat najbardziej interesującą kupujących kategorią produktów jest odzież i obuwie. W badaniu wskazuje na nią 70 proc. osób. Kolejną jest RTV i mała elektronika, która znajduje się w kręgu zainteresowania nieco ponad połowy badanych.
O badaniu
Badanie wykonane zostało metodą CAWI pod koniec października na grupie 1000 dorosłych Polaków w panelu SurvGo (BioStat).