Black Friday 2021 przyniósł średnie obniżki na poziomie 3,6 proc. – pokazuje analiza Deloitte i Dealavo
  • 0
  • 1
6.12.2021

Black Friday 2021 przyniósł średnie obniżki na poziomie 3,6 proc. – pokazuje analiza Deloitte i Dealavo

Black Friday na dobre wpisał się w kalendarz handlowy w Polsce. Z badania „Zakupy świąteczne 2021” firmy doradczej Deloitte wynika, że co dziesiąty Polak tego dnia miał zamiar wydać pieniądze z myślą o Bożym Narodzeniu. Coroczna analiza ofert blisko 800 sklepów internetowych przeprowadzona przez Deloitte we współpracy z Dealavo pokazała, że Black Friday w przypadku większości sprzedawców nie ograniczał się do jednego dnia. Zaczął się jednak nawet dwa tygodnie wcześniej i przedłużył do poniedziałku 29 listopada. Nie oznacza to jednak zbyt wielu atrakcyjnych promocji dla konsumentów.

Ze „Świątecznego barometru cenowego” wynika, że Black Friday przyniósł średnie obniżki na poziomie 3,6 proc. w porównaniu do piątku 19 listopada. Co ciekawe, 57 proc. sklepów internetowych nie przygotowało dla klientów promocyjnych ofert.

Od kilku lat polscy konsumenci doskonale wiedzą, co Black Friday oznacza w handlowym kalendarzu. Dzień ten rozpoczyna gorący przedświąteczny okres zakupowy. Coraz więcej klientów docenia przenikanie się kanałów sprzedaży i poszukuje dla siebie atrakcyjnych ofert zarówno w sklepach stacjonarnych, jak w internetowych – mówi Anita Bielańska, dyrektor w dziale konsultingu, liderka consumer industry w Deloitte.

Dzięki badaniu Deloitte „Świąteczne zakupy 2021” znane są kategorie produktów, które Polacy najchętniej wybierają jako prezenty dla najbliższych. Do analizy wybrano najpopularniejsze produkty z 26 kategorii:

  • drobne AGD,
  • akcesoria elektroniczne,
  • czekolady,
  • DIY,
  • drony,
  • gry,
  • konsole,
  • kosmetyki,
  • książki,
  • laptopy,
  • muzyka,
  • perfumy,
  • planszówki,
  • smart speakers,
  • smartfony i akcesoria do nich,
  • artykuły sportowe,
  • tablety,
  • telewizory,
  • wearables,
  • zabawki (kilka podkategorii),
  • zegarki.

Za pomocą oprogramowania Dealavo Smart Prices konkretne oferty zostały wyszukane oraz włączone do codziennego monitoringu. Łącznie przebadano 404 produkty, które znajdują się w ofercie 789 sklepów online.

Symboliczne obniżki
Podobnie jak w ubiegłych latach „Świąteczny barometr cenowy” Deloitte pokazuje, że obniżki w piątek 26 listopada, czyli w Black Friday, miały raczej charakter symboliczny.

Monitorowaliśmy strategie sprzedawców już na dwa tygodnie przed Black Friday. Pomiędzy piątkiem 12 listopada a piątkiem 26 listopada różnica w obniżonych cenach analizowanych kategorii produktów wyniosła średnio 3,6 proc. W ubiegłym roku było to 3,4 proc., a dwa lata temu 4 proc., czyli widać, że strategie sprzedawców są konsekwentnie realizowane i przynoszą oczekiwane efekty. W bardzo niewielu przypadkach obniżki były większe niż 5 proc. W tym samym czasie średni wzrost cen wyniósł niespełna 3,1 proc., więc możemy mówić, że ponownie w Black Friday wartość badanego koszyka produktów właściwie się nie zmieniła – mówi Anita Bielańska.

Największe spadki dotyczyły kategorii gier komputerowych i sięgnęły ponad 20 proc. W dół szły również ceny kosmetyków i akcesoriów do smartfonów. Widać także, że czasem decyzja o obniżce ceny danego produktu płynęła bezpośrednio od jego producenta. Tak było np. z grą „FIFA 22”, której cena kształtowała się na podobnym poziomie w wielu sklepach zarówno przed planowaną obniżką, jak i po niej.

Jak były ceny w tym dniu? Spośród ponad 400 przeanalizowanych produktów w przypadku 47 proc. średnia cena spadła w porównaniu do tej z 19 listopada.

Rok temu przecenionych zostało 48 proc. produktów, co pokazuje, jak niewiele się zmienia w tym obszarze. W przypadku jednej trzeciej produktów odnotowaliśmy wzrost cen, a 20 proc. zostało bez zmian. Maksymalny spadek ceny, który udało się nam zidentyfikować, wynosił 36 proc., podczas gdy przekazy marketingowe mówiły nawet o 70-proc. obniżkach – mówi Jakub Kot, prezes Dealavo, firmy oferującej system do monitoringu cen.

Co istotne, część z analizowanych sklepów zawyżyła ceny produktów w tym dniu względem poprzedzającego tygodnia. Z analizy Dealavo i Deloitte wynika, że dotyczyło to około 10–15 proc. podmiotów.

Promocje nie w każdym sklepie
Eksperci Deloitte łącznie przeanalizowali blisko 6,4 tys. cen produktów, które wybieramy na prezenty dla najbliższych. W przypadku Black Friday 67 proc. nie różniło się ceną w porównaniu do piątku 19 listopada. Z kolei w przypadku 18 proc. zanotowano spadek, a w 15 proc. wzrost. Porównanie z piątkiem przypadającym na dwa tygodnie przed Black Friday pokazuje, że fluktuacje cenowe zaczęły się na długo przed samym wydarzeniem. I tak 11 proc. cen zostało obniżonych już na tydzień przed Black Friday, przy jednoczesnym zwiększeniu około 20 proc.

Eksperci Deloitte przyjrzeli się również fluktuacji cen w weekend i poniedziałek 29 listopada po czarnym piątku. W Cyber Monday w stosunku do Black Friday 84 proc. cen pozostało bez zmian, co dziesiąta poszła w górę, a 6 proc. w dół. Ma to przede wszystkim związek z wprowadzanymi na bieżąco korektami.

Analiza pokazuje też, że około 57 proc. wszystkich sklepów internetowych nie uczestniczy aktywnie w promocjach na Black Friday. Odsetek sklepów jest nieco niższy w przypadku porównania koszyka na dwa tygodnie przed tym dniem i wynosi około 46 proc. Pod tym względem najbardziej aktywni są sprzedawcy gier komputerowych, spośród których około 80 proc. komunikuje promocje tego dnia. Na przykładzie smartfonów i akcesoriów eksperci Deloitte zauważyli natomiast, że mniejsze sklepy koncentrują się na obniżkach cen produktów komplementarnych (np. słuchawki), a więksi gracze promują niższe ceny także samych smartfonów, jak i akcesoriów.

Przedłużony Black Friday
Jak się okazało, w zależności od kategorii występują rozbieżności cen danego produktu w Black Friday (różnica pomiędzy ceną minimalną a maksymalną). Droższe kategorie produktowe (tablety, laptopy, telewizory) charakteryzują się bardziej zbliżonymi cenami. Z kolei te tańsze (np. akcesoria elektroniczne, książki, kosmetyki, planszówki) różniły się cenami nawet więcej niż o 100 proc.

Eksperci przeanalizowali również, jak zmieniały się ceny w poszczególnych sklepach w ciągu kilku dni poprzedzających Black Friday. I tak w przypadku gry „Cyberpunk 2077” (PC) średnio we wszystkich sklepach cena spadła o 21,5 proc., a maksymalny spadek wynosił ponad 41 proc. Z kolei cena słuchawek Apple Airpods 2 białych (MV7N2ZM/A) spadła średnio o 1,4 proc., a maksymalnie o 18,5 proc. Jeszcze inaczej sytuacja wyglądała w przypadku kosmetyków. Cena palety cieni Makeup Revolution (Nudes Chocolate) wzrosła w niektórych przypadkach o 15 proc., natomiast obowiązywały też rabaty do 40 proc. Średni spadek wynosił 8 proc. Dla klientów oznacza to tyle, że musieli poświęcić dużo czasu, by znaleźć naprawdę atrakcyjne oferty.

Black Friday rok do roku
Czy ceny tych samych 309 produktów kształtowały się podobnie w czasie tegorocznego i ubiegłorocznego Black Friday? Okazuje się, że w przypadku 68 proc. z nich ceny wzrosły, a w 32 proc. spadły.

Porównanie cen względem 2020 r. może być w tym roku zaburzone poprzez negatywny efekt inflacji. Co ciekawe, największe wzrosty cen starszych modeli zaobserwowaliśmy w przypadku telewizorów, konsol do gry oraz zabawek. Z kolei najbardziej spadły przeciętne ceny gier. Do średniego spadku cen o około 17 proc. w tej kategorii mogło przyczynić się również wzmożone zaangażowanie sklepów w działania promocyjne – mówi Adrian Koniecko, starszy konsultant w zespole strategii, Deloitte.

W porównaniu rok do roku oprócz gier w dół poszły też ceny akcesoriów do telefonów, czekolad czy produktów z kategorii muzyka.

O badaniu
W badaniu przeprowadzonym przez Deloitte dotyczącym zachowań konsumentów w supermarketach wzięło udział 17 tys. respondentów z 15 krajów europejskich, w tym z Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Holandii, Norwegii, Polski, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

  • 1
Black Friday przyniósł średnie obniżki na poziomie 3,6 proc.

Black Friday przyniósł średnie obniżki na poziomie 3,6 proc.

6 grudnia 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
6.12.2021

Raport „Havas Gen 2020”, czyli jak pandemia wpłynęła na zachowania konsumentów i komunikację marek

Człowiek postpandemiczny szybciej przystosowuje się do nowej rzeczywistości, kieruje się intuicją i jest bardziej wrażliwy na otaczający go świat. Między innymi to wynika z raportu „Havas Gen 2020”, wydanego przez Havas Creative Group. Projekt stanowi podsumowanie kondycji „człowieka postpandemicznego” i jego potrzeb. Wskazuje kierunki działań dla marek w nowej rzeczywistości.

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
6.12.2021

GfK: Polacy coraz częściej robią sprytne zakupy

Według firmy badawczej GfK 71 proc. wszystkich konsumentów w Polsce można określić jako tzw. smart shopperów. Z roku na rok ich liczba systematycznie wzrasta, a wysokie ceny w sklepach mogą jedynie wzmocnić ten trend. Smart shopperzy, idąc do sklepu, są już wcześniej przygotowani. Często mają listę zakupową, wiedzą, które produkty w jakim sklepie będą w promocji, a w głowie mają zakodowane ceny najczęściej kupowanych przez siebie produktów.