„Biegam z jedną słuchawką” – Adidas z kampanią With Women We Run przeciw molestowaniu kobiet
  • 4
  • 3
15.11.2022

„Biegam z jedną słuchawką” – Adidas z kampanią With Women We Run przeciw molestowaniu kobiet

Marka Adidas rozpoczęła kampanię With Women We Run. Zwraca w niej uwagę na problem molestowania słownego i fizycznego kobiet, które uprawiają sport. Adresatami globalnego programu są nie tylko osoby doświadczające molestowania, lecz także jego nieświadomi sprawcy oraz bezradni świadkowie.

Celem projektu With Women We Run jest wsparcie kobiet, które podczas uprawiania sportu doświadczają różnego rodzaju przemocy ze strony mężczyzn. Mowa o nagabywaniu, nachalnym kontakcie (również fizycznym), niechcianych komplementach czy body shamingu.

W Polsce celem jest dyskusja o bezpieczeństwie biegających kobiet i wprowadzenie zmian na rzecz jego poprawy. W ramach kampanii zaplanowano m.in. Light Runs – symboliczne biegi ze światełkami czy warsztaty radzenia sobie z przemocą słowną i fizyczną.

Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo podczas uprawiania sportu w mieście, biegaczki amatorki często trenują tylko z jedną słuchawką. Dlatego to ona stała się symbolem kampanii. Partnerami projektu zostały organizacje rządowe, na co dzień walczące o równość i bezpieczeństwo kobiet – Centrum Praw Kobiet, Feminoteka oraz Kongres Kobiet.

– Jesienią i zimą, kiedy szybko robi się ciemno, kobiety zmieniają swoje zachowanie podczas biegania. Boją się biegać same. Biegają w grupach, dają znać znajomym – kiedy i gdzie biegają lub po prostu ograniczają swoją aktywność fizyczną. Odpowiadając na te problemy, marka Adidas chce nagłośnić temat. Chce zwrócić uwagę przede wszystkim mężczyzn na to, że próba kontaktu lub uwaga, która im wydaje się błahą zaczepką, dla kogoś może być źródłem strachu czy wstydu.

Inicjatywa With Women We Run ma pomóc w wywołaniu zmian w kulturze biegania. Nie ma naszego przyzwolenia na molestowanie w sporcie. Chcemy mieć wpływ na wzrost świadomości w społeczeństwie, ale też na realną poprawę bezpieczeństwa miejskich tras biegowych – wyjaśnia Martyna Wiśniewska, brand manager sport w firmie Adidas.

W listopadzie i grudniu marka zorganizuje treningi biegowe ze światełkami

Light Runs odbędą się w Warszawie, Gdańsku oraz Poznaniu. Po ich zakończeniu uczestnicy będą mogli podpisać petycję o podniesienie bezpieczeństwa na ulicach i w parkach.

  • Warszawa: 17 listopada i 1 grudnia, Park Skaryszewski
  • Gdańsk: 24 listopada, Park Reagana
  • Poznań: 29 listopada, Jezioro Maltańskie

Aby zwiększyć świadomość na temat molestowania seksualnego w sporcie, Adidas zaprosi też kobiety oraz mężczyzn na serię warsztatów na temat radzenia sobie z przemocą wobec kobiet i molestowaniem seksualnym.

We współpracy ze Spotify Adidas stworzył też specjalną biegową playlistę. Poza muzyką do biegania będzie można usłyszeć w niej głosy kobiet, które doświadczyły molestowania podczas treningów. Kampanię uzupełniają krótkie filmy, które z punktu widzenia kobiet pokazują problemy, z jakimi muszą mierzyć się uprawiając sport w miastach.

Filmy obejrzeć można na stronie Centrum Praw Kobiet. Znajdują się tam też wszystkie informacje dotyczące inicjatywy With Women We Run.

  • 3
With Women We Run

With Women We Run

With Women We Run
With Women We Run

15 listopada 2022