„Szczere marki” Jakuba Biela kontra Biedronka - Marketing przy Kawie
Biedronka żąda usunięcia mema z kanałów Jakuba Biela
  • 3
  • 4
17.06.2024

Biedronka żąda usunięcia mema z kanałów Jakuba Biela

Marketingowiec Jakub Biel w ramach promocji swojej działalności biznesowej opublikował serię memów „Szczere marki”. Biedronka, która znalazła się na jednym z nich, zażądała usunięcia mema z kanałów social media twórcy.

Jakub Biel to ekspert, konsultant i szkoleniowiec z zakresu marketingu wirusowego. W ramach promocji swojej działalności szkoleniowej i konsultacyjnej:

  • prowadzi bloga,
  • udziela się w mediach społecznościowych, m.in. prowadząc na Facebooku grupę Kreatywny Marketing.

11 czerwca opublikował na swoim blogu post „Szczere marki – co, gdyby firmy mówiły prawdę?”. Wykorzystał w nim znany format wiralowy, w którym publikuje się logo różnych marek, zmieniając ich hasła lub same logotypy.

„Gdyby firmy mówiły prawdę” zdaniem Biela – ich przekaz wyglądałby tak:

  • Agata – Prawie IKEA, ale w twojej wsi i trochę drożej
  • Biedronka – Od 2002 r. więcej palet w alejkach niż otwartych kas
  • Berlinki (Morliny) – I tak nie sprawdzisz, ile procent mięsa
  • Black – I tak pomylisz z Tigerem
  • Empik – Obejrzyj w naszym salonie, kup taniej na czyjejś stronie
  • Gucci – Na przystanku w Raszynie? Prawdopodobnie fejk
  • Kebab King – Lokale są niewidoczne dla osób trzeźwych
  • Krüger & Matz – Niemiecka nazwa. Polska firma. Produkcja w Chinach
  • Gillette – Jeszcze więcej ostrzy. Dlaczego? Nie wiemy, kupuj
  • Plus – Jesteś z nami od 10 lat? Fajnie, ale osoba z ulicy dostanie lepszą ofertę
  • Pocztex – Twoje awizo, kiedy jesteś w domu
  • Polsat – Najlepsze reklamy przerywane filmami
  • Radio Eska – Jeszcze raz te same 3 piosenki do porzygu
  • Shein – Nikt nie patrzy na jakość czy warunki pracy w fabrykach, liczy się tylko cena
  • Tauron – Bo i tak musisz
  • Wifon – Obiad? Wystarczy zalać wrzątkiem* (*dla dezynfekcji)
  • Wittchen – Kupujesz tylko, jak jest na przecenie w Lidlu
  • Żabka – Drogo, ale blisko

Po publikacji w mediach społecznościowych przekaz nabrał zaplanowanego charakteru wirala

Był przekazywany przez wysokozasięgowe profile (Biel wspomina m.in. o Make Life Harder). Niektóre marki (Tauron, Radio Eska) odniosły się w swojej komunikacji w mediach społecznościowych do grafik je opisujących.

14 czerwca Jakub Biel otrzymał od prawników Jeronimo Martins Polska żądanie usunięcia postów bądź zdjęć odnoszących się do marki Biedronka. W „Wezwaniu do zaniechania naruszeń” prawnicy zażądali:

  • usunięcia grafiki zawierającej logo Biedronki z administrowanych przez Biela stron oraz z postów w mediach społecznościowych,
  • zaniechania dalszego rozpowszechniania grafiki,
  • zaprzestania naruszania dóbr osobistych, praw autorskich oraz praw ochronnych do unijnego znaku towarowego.
  • 1
Fragment pisma od prawników (screen z wideo Jakuba Biela)

Fragment pisma od prawników (screen z wideo Jakuba Biela)

W odpowiedzi Jakub Biel zastosował się do zaleceń. Opublikował też komentarz na YouTube:

Odpowiedź stała się okazją do kontynuowania komunikacji wokół wpisu na blogu

Internauci nie szczędzili Bielowi słów poparcia. Na fan page’u Biedronki pojawiły się komentarze odnoszące się do sytuacji. Wiele osób wspominało przy okazji efekt Streisand. Mowa o podręcznikowej sytuacji, w której cenzura prowadzi do skutku przeciwnego niż zamierzony.

  • 2
Biedronka w memie Jakuba Biela
Biedronka w memie Jakuba Biela

Biel we wspomnianym wideo wskazał konkurenta Biedronki jako swój obecny sklep. Odniósł się do tego Lidl. Na swoim fan page’u na Facebooku wstawił post odnoszący się do konkurencji. Jakub Biel został w nim przedstawiony jest jako klient kupujący w Lidlu.

Projekt „Szczere marki”, jego zasięgi wraz z eskalacją sytuacji po interwencji Jeronimo Martins Polska wpisują się w wachlarz narzędzi, które autor całego zamieszania wykorzystuje w działalności biznesowej, m.in. w postaci materiału szkoleniowego.

  • 3
Post z memami „Szczere marki” Jakuba Biela

Post z memami „Szczere marki” Jakuba Biela

Wideo, w którym Biel wybiera Lidla

Wideo, w którym Biel wybiera Lidla

Lidl komentuje sytuację

16 czerwca 2024