„Bez spiny jem rośliny” – ruszyła kampania społeczna promująca weganizm
  • 1
  • 5
20.05.2019

„Bez spiny jem rośliny” – ruszyła kampania społeczna promująca weganizm

Polacy coraz chętniej sięgają po roślinne posiłki. Z raportu agencji IQS* wynika, że około 40% społeczeństwa ogranicza lub zupełnie eliminuje mięso z diety. Twórcy kampanii „RoślinnieJemy” rozpoczęli akcję „Bez spiny jem rośliny”. Ma ona pomóc konsumentom w znajdowaniu w największych sieciach handlowych ciekawych i łatwych do przyrządzenia roślinnych produktów.

Na początku maja na ulicach polskich miast pojawiły się kolorowe plakaty i billboardy ze zdjęciami smakowicie wyglądającego jedzenia. Zachęcają przechodniów do częstszego sięgania po gotowe roślinne posiłki.

Za akcją stoją organizatorzy kampanii „RoślinnieJemy”, którzy zainicjowali projekt kierowany do osób chcących rozpocząć przygodę z bardziej roślinnym odżywianiem. Jak podkreślają, ich celem nie jest jednak przekonanie odbiorców do całkowitej rezygnacji z produktów odzwierzęcych.

Chcemy pokazać, że warto jeść rośliny, ale bez zbędnej spiny. Dieta roślinna ma wiele odcieni, a obecnie w siłę rośnie tzw. fleksitarianizm, czyli redukcja mięsa w diecie. Coraz łatwiej jest też dostać gotowe produkty i dania w sklepach. Dlatego poza przepisami przygotowaliśmy dla wszystkich zainteresowanych osób poradnik zakupowy i przewodnik po roślinnej ofercie największych sieci handlowych. Na naszej stronie można też wypełnić ankietę i zasugerować, jakich roślinnych produktów brakuje jeszcze w sklepach – mówi Monika Sznel, koordynatorka akcji.

Eksperci kampanii „RoślinnieJemy” od dwóch lat wspierają branżę spożywczą. Współpracują z producentami żywności, sieciami handlowymi i restauracjami. Jednocześnie zachęcają konsumentów do ograniczenia ilości spożywanego mięsa czy nabiału, wskazując na związek sposobu odżywiania z postępującymi zmianami klimatycznymi i kurczeniem się zasobów naturalnych Ziemi: wody pitnej czy biologicznie aktywnych terenów uprawnych.

W styczniu 2019 r. międzynarodowe grono ekspertów w zakresie żywienia, zrównoważonego rozwoju, rolnictwa i dietetyki, pracujących przez 3 lata w ramach komisji Eat-Lancet, opublikowało raport. Wynika z niego, że wszyscy obywatele Ziemi powinni drastycznie ograniczyć spożywanie mięsa i zastąpić białko pochodzenia zwierzęcego białkiem pochodzenia roślinnego.

W innej publikacji z 2017 r. badacze z Lund University wykazali, że dieta roślinna to jedno z czterech najskuteczniejszych działań, jakie każdy z nas może podjąć w codziennym życiu, aby ograniczać globalną emisję gazów cieplarnianych. Odżywianie się w sposób roślinny to w kontekście ekologicznym bardziej efektywne działanie niż systematyczne segregowanie odpadów lub zmiana auta na hybrydowe.

Partnerem kampanii outdoorowej „Bez spiny jem rośliny” jest Clear Channel Polska.

  • 5

* „Fleksitarianie nadchodzą”, raport IQS

20 maja 2019