Bardziej niż materialne prezenty na walentynki cenimy wspólne przeżycia. Mastercard Love Index
  • 0
  • 1
12.02.2018

Bardziej niż materialne prezenty na walentynki cenimy wspólne przeżycia. Mastercard Love Index

W związku ze zbliżającym się Dniem Zakochanych Mastercard po raz trzeci opublikował wskaźnik Mastercard Love Index. To zestawienie obrazujące trendy zakupowe i zwyczaje konsumentów związane z wydatkami na walentynki. Według najnowszych danych od 2015 r. wartość wydatków Europejczyków na wspólnie spędzone chwile z okazji 14 lutego zwiększyła się o 19%.

Mastercard Love Index jest obliczany na podstawie transakcji realizowanych za pomocą kart kredytowych, debetowych i pre-paid. Uwzględniane są transakcje dokonane od 11 do 14 lutego w okresie ostatnich trzech lat.

Wskaźnik ten potwierdza, że Europejczycy coraz chętniej wydają pieniądze na wspólne spędzanie czasu z ukochaną osobą zamiast na dobra materialne. Kupowanie i otrzymywanie przedmiotów jako dowodów miłości już nam nie wystarcza. Czujemy się szczęśliwsi, kolekcjonując wspomnienia i dzieląc się nimi w mediach społecznościowych.

Najpopularniejszym pomysłem na walentynkowy prezent pozostaje kolacja w restauracji. Tam dokonuje się najwięcej, bo 65%, wszystkich transakcji. Ich łączna wartość stanowi 29% walentynkowych wydatków.

Z kolei najwięcej pieniędzy zostawiamy w hotelach. W 2017 r. niemal jedna trzecia (32%) wartości wszystkich płatności na Dzień Zakochanych była związana z zakwaterowaniem. Jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę walentynkowych transakcji za nocleg w hotelu, obejmują one 11% wszystkich transakcji dokonywanych w tym okresie.

Podróż z ukochaną osobą (samolotem bądź pociągiem) także cieszy się popularnością. Wskazuje na to liczba transakcji dokonywanych w tym celu w 2017 r., która wzrosła o 38%. Wartość wydatków związanych z podróżami stanowiła z kolei 31% wszystkich wydatków z okazji Dnia Zakochanych.

Transakcje zbliżeniowe zyskują ogromną liczbę zwolenników. Od 2015 r. wartość wszystkich transakcji zbliżeniowych z okazji walentynek wzrosła w Europie o 766%.

Również popularność zakupów przez Internet nadal znacząco wzrasta. Od walentynek w 2015 r. do tych w 2017 r. liczba transakcji w handlu elektronicznym wzrosła o 211%. Wolumen prezentów kupowanych w e-commerce wzrósł do poziomu 10%. Mimo to wciąż zdecydowaną większość upominków (86%) wybieramy osobiście, podczas wizyty w sklepie.

Europejczycy nadal lubią kupować na walentynki tradycyjne kwiaty. W porównaniu z 2015 r. liczba transakcji za bukiety wzrosła niemal o połowę (48%), a ich wartość o 29%. Więcej kupujemy również biżuterii (wzrost o 15%), chociaż wydajemy na nią mniej (o 5%) niż w 2015 r. Pokazuje to, że chcemy obdarować ukochaną osobę odrobiną luksusu, jednocześnie nie uszczuplając zbytnio budżetu.

Dane Mastercard pokazują też, że europejscy konsumenci kupują prezenty walentynkowe na ostatnią chwilę. Największą część (30%) zakupów robimy 14 lutego: 13,3 mln transakcji w Europie na przestrzeni ostatnich trzech lat. Z drugiej strony nieco ponad jedna czwarta (27%) wszystkich zakupów (pomiędzy 11 a 14 lutego) jest dokonywana 11 lutego, a więc z kilkudniowym wyprzedzeniem.

Inne wnioski z badania:

  • Irlandczycy chętnie podróżują. W ciągu ostatnich trzech lat największy wzrost wartości zakupów walentynkowych odnotowano w Irlandii (o 83%). Pieniądze te Irlandczycy chętnie przeznaczają na wyjazdy. 80% wartości ich walentynkowych zakupów stanowią wydatki na bilety samolotowe i kolejowe (najwięcej w Europie).
  • Belgowie spędzają walentynki w restauracjach, Hiszpanie – w hotelach. Najwięcej pieniędzy w restauracjach zostawiają Belgowie – 62% wartości ich wszystkich walentynkowych wydatków. Na nocleg w hotelu najwięcej wydają Hiszpanie – 47% wartości ich wszystkich wydatków.
  • Szwajcarzy kupują online. Najwyższy wzrost transakcji w e-commerce, o 754% w porównaniu do 2015 r., odnotowano w Szwajcarii.
  • Słowacy są najbardziej spontaniczni. Najwięcej transakcji w dniu walentynek dokonują Słowacy – 38% wszystkich transakcji. Z wyprzedzeniem (11 lutego) najczęściej kupują natomiast Belgowie (30%).

O wskaźniku Mastercard Love Index
Badanie analizuje zagregowane dane dotyczące transakcji dokonanych kartami kredytowymi, debetowymi oraz pre-paid w wybranych kategoriach produktów i usług. Badanie prowadzone jest co roku w ponad 200 krajach między 11 a 14 lutego. Tegoroczna edycja analizuje dane z trzech ostatnich lat (2015–2017).

Wszystkie dane dotyczą wydatków w Europie.

12 lutego 2018

Czytaj także
  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
12.02.2018

Łączenie e-commerce ze sprzedażą tradycyjną gwarantuje sukces w handlu detalicznym – pokazuje badanie Deloitte

Przychody 250 największych detalistów na świecie wyniosły w ubiegłym roku obrotowym (kończącym się najpóźniej w czerwcu 2017 r.) 4,4 bln dol. Rok do roku był to wzrost o 4,1 proc. Jak wynika z raportu firmy Deloitte, choć nadal 90 proc. sprzedaży globalnej ma miejsce w sklepach tradycyjnych, prawdziwa walka o klienta rozegra się w kanałach cyfrowych. Niezmiennie największym detalistą na świecie pozostaje Wal-Mart.

Reklama

9 lutego 2018

Reklama