Badanie „True Gen” – generacja Z i jej wpływ na firmy
AdvertisementAdvertisement
  • 0
  • 0
14.11.2018

Badanie „True Gen” – generacja Z i jej wpływ na firmy

Przedstawiciele generacji Z (urodzeni między 1995 a 2010 r.) są prawdziwymi cyfrowymi tubylcami. Od najmłodszych lat stykają się z Internetem, sieciami społecznościowymi i mobile. Jakie cechy wyróżniają to pokolenie i co to oznacza dla marek i wzorców konsumpcji? Sprawdziła to firma McKinsey.

W miarę jak świat staje się coraz bardziej połączony, różnice między pokoleniami mogą odgrywać ważniejszą rolę w ustalaniu zachowań niż różnice socjoekonomiczne. To jeden z głównych wniosków badania.

Ujawniło ono też cztery główne zachowania generacji Z, wszystkie zakotwiczone w jednym elemencie: poszukiwaniu prawdy. Wartością dla najmłodszej generacji jest indywidualizm i unikanie etykiet. Jej przedstawiciele potrafią się mobilizować dla różnych celów. Głęboko wierzą w dialog i jego moc rozwiązywania konfliktów oraz czynienia świata lepszym. Podejmują decyzje i wchodzą w relacje z instytucjami w sposób pragmatyczny i analityczny.

Dla kontrastu – poprzednia generacja, która życie zaczynała w okresie ekonomicznej prosperity, skupiona jest bardziej na sobie. Jej przedstawiciele są bardziej idealistyczni, konfrontacyjni i mniej skłonni do akceptowania różnych punktów widzenia.

Opisane wartości mają wpływ na to, jak zetki postrzegają konsumpcję i własne relacje z markami. Dla nich liczy się:

  • Konsumpcja jako dostęp, nie posiadanie. Przedstawiciele pokolenia Z przed zakupem analizują, oczekując, że będą mogli uzyskać dostęp do wielu informacji. Widzą konsumpcję w inny sposób: zależy im na dostępie do usług i produktów, a niekoniecznie posiadaniu ich. Przykładami są m.in.: car-sharing, wideo streaming czy subskrypcje.
  • Konsumpcja jako wyraz indywidualnej tożsamości. Konsumpcja jest środkiem do wyrażania tożsamości. Podczas gdy poprzednie generacje kupowały marki, aby dostać się do określonej grupy lub mody, zetki chcą personalizowanych przedmiotów. 58% spośród najbogatszych badanych twierdzi, że zapłaci więcej za spersonalizowane oferty. 48% przedstawicieli pokolenia Z i 38% innych konsumentów twierdzi też, że ceni marki, które nie dzielą towarów na typowo męskie i damskie.
  • Konsumpcja jako kwestia etyczna. Jeśli marki chcą zaimponować pokoleniu Z, muszą uporządkować kwestie etyczne i poinformować o tym fakcie. Ta generacja oczekuje, że marki podejmą działania, zamiast składać nijakie, politycznie poprawne deklaracje dotyczące szerokiego zakresu problemów. Młodzi konsumenci nie rozróżniają etyki marki, firmy, która jest jej właścicielem oraz łańcucha dostaw. Działania muszą więc być etyczne na każdym etapie.

Szczegółowe wyniki znajdują się na stronie www.mckinsey.com.

mkrk

4 tygodnie temu

Dziwny jest ten podział rocznikowy. Kompletnie się z nim nie zgadzam! Mieszczę się w nim i moje młodsze kuzynostwo też. Ludzie poniżej 2000 są inni niż ci powyżej do 2010, inni pod względem tego w jakim wieku stykali się z kolejnymi technologiami a także inni konsumenci.

Paweł

4 tygodnie temu

Stwierdzenie że pokolenie Z namiętnie gra w gierki a starsi nie jest bez sensu. Za 50 lat ci ludzie nie będą grali w gierki bo zwyczajnie z tego wyrosną. Podobnie z innymi sprawami. Tak więc wiele z tych wniosków jest źle dopasowanych: to nie o internet i komputeryzację chodzi tylko o wiek. Zawsze młodzi byli idealistami i mniejszymi materialistami niż starsi.

14 listopada 2018