Badania jakościowe on-line? - Marketing przy Kawie
Badania jakościowe on-line?
  • 0
  • 1
23.11.2011 ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Badania jakościowe on-line?

Polski rynek badań marketingowych i społecznych zdążył już uznać badania on-line za coś oczywistego. Coraz większa część badań ilościowych odbywa się z użyciem Internetu. Polski badacz ma do wyboru cały wachlarz narzędzi komercyjnych i bezpłatnych wspierających badania ankietowe.
Sytuacja w badaniach jakościowych nie jest tak korzystna. Narzędzia wspierające badania jakościowe on-line dostępne na światowym rynku są mało wydajne, ich dostosowanie do własnych potrzeb jest czaso- i pracochłonne. Cena wykupienia licencji przekracza możliwości większości firm badawczych i ich klientów, stanowiąc prawdziwą barierę.

A korzyści z wykorzystania takich narzędzi są oczywiste. Badania on-line w stosunku do badań tradycyjnych pozwalają na ograniczenie kosztów (wynajmu fokusowni, podróży, hoteli) i oszczędność czasu.

Ułatwiają dostęp do grup trudno dostępnych (rozproszonych terytorialnie, dysponujących ograniczonym czasem etc.). Są idealne do badań młodzieży (odbywają się w naturalnym dla tej grupy środowisku komunikacyjnym). Dają dobre efekty w badaniach dotyczących wrażliwych tematów (np. związanych z chorobami, seksualnością, mniejszościami).

Odpowiedź – inooq.com

Odpowiedzią na powyższe ograniczenia i potrzeby polskiego rynku badawczego jest platforma do realizacji badań jakościowych on-line pod nazwą inooq.com.

Pozwala ona na samodzielną realizację internetowych badań jakościowych. Model usługi dostępnej przez Internet pozwala użytkownikowi uniknąć konieczności kupowania licencji na oprogramowanie, jego instalowania, utrzymywania własnych serwerów, zatrudniania informatyków. Klient płaci za faktycznie wykorzystane usługi.

Platforma z założenia dostępna jest (zarówno po stronie badacza, jak respondenta) dla typowych komputerów i łącz internetowych, nie wymaga też instalowania żadnego oprogramowania.

Cechy inooq.com

Platforma umożliwia samodzielną realizację badań on-line i z założenia jest samoobsługowa. Intuicyjny i przyjazny dla badacza i respondenta interfejs powoduje, że bardzo krótki jest czas przystosowania platformy do wymogów badania. Znane środowisko przeglądarki internetowej umożliwia badaczom skupienie się na merytorycznej stronie badania oraz zmniejsza lęk respondentów przed wchodzeniem w nieznaną sytuację badawczą.

Platforma daje możliwość jednoczesnej realizacji wielu badań, zarządzania badaczami i respondentami oraz treściami powstającymi w trakcie badań.

Liczne kanały komunikacji (streaming audio-video, chat, forum, e-mail, SMS, MMS) pozwalają na przeprowadzanie badań zarówno synchronicznych jak asynchronicznych, a zastosowana technologia umożliwia stosowanie interaktywnych i multimedialnych narzędzi badawczych, w tym zaawansowanych technik projekcyjnych.

Platforma udostępnia narzędzia wspierające analizę uzyskanych informacji (pełny zapis badania, możliwość jednolitego dla całego badania tagowania treści, filtrowanie wypowiedzi etc.)
 
Narzędzia dostępne na platformie inooq.com

Wywiady
Platforma udostępnia narzędzie do samodzielnego projektowania i realizacji multimedialnych, interaktywnych wywiadów. Umożliwia to realizację wywiadów indywidualnych, diad, minigrup fokusowych i pełnych grup fokusowych:

  • od jednej do ośmiu osób w jednym czasie
  • pełna dwustronna komunikacja audio-video
  • chat moderowany
  • możliwość prezentacji treści multimedialnych
  • interaktywne narzędzia badawcze
  • możliwość komunikowania się moderatora z wszystkimi rozmówcami lub tylko z wybraną osobą
  • rejestracja przebiegu badania (osobna dla każdego uczestnika)

Bulletin Board (Forum Badawcze)
Bulletin Board pozwala na przeprowadzenie badania rozciągniętego w czasie, obejmującego liczną grupę badanych. Jego konstrukcja przypomina miniportal społecznościowy, dając możliwość swobodnej lub moderowanej dyskusji, wymieniania się pomysłami i poglądami oraz pracy grupowej.

  • Praktycznie nieograniczony czas badania i liczba uczestników badania
  • Możliwość dzielenia grupy na segmenty
  • Praca grupowa lub indywidualna w zależności od potrzeby (respondenci mogą widzieć i komentować nawzajem swoje wypowiedzi lub nie – zależnie od zadania)
  • Możliwość prezentacji treści multimedialnych (np. reklam, animatików, zdjęć i filmów) oraz korzystania z narzędzi interaktywnych 
  • Stały kontakt z respondentami za pomocą platformy, e-maili, SMS-ów
  • Możliwość tagowania przez moderatora powstających w trakcie badania treści oraz narzędzia do ich zapisu (automatycznej transkrypcji) i prezentacji
  • Możliwość obserwowania przez klienta (zleceniodawcę) przebiegu badania

Dzienniczek badawczy
Narzędzie przydatne zwłaszcza w badaniach etnograficznych i eksploracyjnych. Pozwala na poznawanie dzień po dniu zwyczajów konsumentów poprzez śledzenie ich zachowań, rejestrowanych przez nich samych w naturalnym środowisku i okolicznościach.

Daje również możliwość zebrania od respondentów szerszych informacji, opinii i materiałów wizualnych etc. według schematu zaprojektowanego przez badacza.

  • Zapis / rejestracja własnych doświadczeń lub działań w naturalnym środowisku
  • Wybór kanału komunikacji: wpis poprzez platformę, e-mail, SMS, MMS
  • Możliwość dodawania przez uczestników badania treści multimedialnych
  • Narzędzia do podtrzymywania kontaktu badacza z respondentami za pomocą platformy, e-maili, SMS-ów

Więcej informacji na stronie www.inooq.com

***
Wojciech Goliński, inooq.com

(artykuł promocyjny)

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

23 listopada 2011