Kantar BrandZ 2024: Apple wart ponad 1 bln dol. - Marketing przy Kawie
Apple to pierwsza marka na świecie, która przebiła pułap biliona dolarów – raport Kantar BrandZ 2024
  • 0
  • 3
13.06.2024

Apple to pierwsza marka na świecie, która przebiła pułap biliona dolarów – raport Kantar BrandZ 2024

Marka Apple stała się pierwszą na świecie marką o wartości biliona dolarów. Takie wnioski płyną z najnowszego rankingu najcenniejszych marek świata za rok 2024 – Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands.

Marka Apple utrzymała pozycję nr 1 już trzeci rok z rzędu. W czołówce obok niej uplasowały się Google, Microsoft i Amazon.

Miejsce w pierwszej piątce utrzymał także McDonald’s. Sukces tej marki wynika z nieustannych innowacji, w tym także z wykorzystania AI do tworzenia dynamicznych tablic menu i przewidywania zamówień. Wskazuje to, że marki spoza sektora technologicznego również badają możliwości związane z AI, aby odnaleźć drogę do wzrostu.

Rodzącą się potęgę sztucznej inteligencji w życiu codziennym ilustruje marka Nvidia. W rankingu za 2024 r. awansowała o 18 pozycji na miejsce nr 6, a wartość tej marki wzrosła o 178%. Po rocznej nieobecności do pierwszej dziesiątki (Top 10) znowu powrócił Facebook. Po raz pierwszy natomiast zakwalifikowała się tam marka Oracle.

Tegoroczny ranking BrandZ podkreśla odporność najlepszych marek na zawirowania rynkowe. Całkowita wartość Global Top 100 skoczyła o 20%, osiągając 8,3 bln USD, co zbliża ją to najwyższego w historii BrandZ pułapu 8,7 bln USD osiągniętego w 2022 r.

Od początku istnienia rankingu BrandZ, czyli od roku 2006, wartość marek należących do Global Top 100 zwiększyła się o 474%. Próg wejścia do pierwszej setki marek świata wzrósł o 354% – z 4 do 19 mld dol.

Top 10 najcenniejszych marek świata w 2024 r. wg badania Kantar BrandZ

Pozycja w 2024 r.MarkaWartość marki w 2024 r. (mln USD)Zmiana rok do roku (%)
1Apple1 015 90015%
2Google753 47430%
3Microsoft712 88342%
4Amazon576 62223%
5McDonald’s221 90216%
6Nvidia201 840178%
7Visa188 92912%
8Facebook166 75179%
9Oracle145 49858%
10Tencent135 215-4%
Łączna wartość globalnego Top 100 = 8,3 bln USD, +20%

– Marka Apple, z wyceną na poziomie 1 bln dol., wykazała się niezwykłą odpornością w obliczu trudnych warunków rynkowych. Udowodniła, że warto za nią płacić cenę premium. Wskazała jednocześnie, że marki, które odpowiadają na potrzeby konsumentów w znaczący dla nich i wyróżniający sposób, są najlepiej przygotowane na wyzwania współczesnej gospodarki – wyjaśnia Dorota Cudna-Sławińska, CCO & board member Kantar Polska.

Dane Kantar BrandZ 2024 pokazują, że silne marki nadal mają się dobrze pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej na całym świecie. Zwłaszcza marki inwestujące w sztuczną inteligencję, dzięki czemu zapewniają wyższy poziom doświadczeń swoim klientom. To one odnotowują najwyższe zyski.

Skuteczny marketing może jednak przybierać wiele form. Mogą to być świetne treści, innowacje, skuteczna strategia medialna, przemyślane ceny i wiele innych elementów. Co najważniejsze, inwestycje w skuteczny marketing pomagają zwiększyć pozytywne nastawienie konsumentów wobec marek. Stymulują też wzrost wartości, zapewniając znaczną wartość finansową, która wspiera trwały sukces biznesowy. Kryzys to nie jest dobry czas na obcinanie budżetów marketingowych, bo długofalowe konsekwencje dla marki będą trudne do odrobienia – dodaje.

Ranking czołowych marek wskazuje na dużą rolę sztucznej inteligencji i wartości dla konsumenta

Obok marki Nvidia również Adobe oraz AMD doskonale wykorzystują sztuczną inteligencję. Pozwoliło im to osiągnąć imponujący wzrost i zapewnić sobie miejsce w pierwszej dwudziestce najdynamiczniej rosnących uczestników rankingu (Top 20 Risers). Wartość tych dwóch marek wzrosła odpowiednio o 66% i 53%. Ci dwaj gracze, obok Instagrama, Facebooka i Ubera, które na nowo notują wzrost, pokazują, jak innowacje technologiczne mogą zwiększyć zaangażowanie konsumentów i przyspieszyć wzrost.

Historie sukcesu w poszczególnych kategoriach

W ramach badania Kantar BrandZ 2024 sporządzono ranking marek w 13 kategoriach, odnotowując zauważalne zmiany w poszczególnych sektorach. Zmiany te uwypuklają cechy podnoszące wartość marek.

Alkohol

Corona stała się najcenniejszą marką piwa. Kluczowymi czynnikami sukcesu były dla niej:

  • konsekwentne przyspieszanie wzrostu na całym świecie,
  • aktywność na rozwijających się rynkach, takich jak Brazylia, Chiny i Republika Południowej Afryki, przy jednoczesnym utrzymaniu swojej mocnej pozycji w Meksyku.

Odzież

Nike zachowuje pozycję nr 1 w kategorii odzieży, ale dystans dzielący tę markę od konkurencji się zmniejszył. Dzięki 47-procentowemu wzrostowi Zara znalazła się na drugim miejscu pod względem osiągniętego wzrostu w rankingu Global Top 100. Awansowała o 24 miejsca na pozycję nr 70.

Po raz pierwszy w rankingu Global Top 100 znalazła się marka Lululemon. Wzrost wartości o 24% zapewniły jej takie czynniki, jak:

  • innowacyjne podejście w kategorii odzieży sportowej do noszenia na co dzień (athleisure),
  • zdecydowane dążenie do zapewnienia wysokiej jakości.

Dobra luksusowe

Najcenniejszą marką w kategorii produktów luksusowych pozostaje Louis Vuitton z wyceną na poziomie 130 mld USD. Sukces osiągnął również Hermès. Zwiększył ekskluzywność i ceny premium oraz osiągnął doskonałe rezultaty zarówno na rynku amerykańskim, jak i chińskim. Przyniosło to marce wzrost wartości o 23%.

Media i rozrywka

Netflix wspiął się na nowy poziom, awansując na 4. miejsce z 6. w kategorii. Wzrost wartości tej marki o 51% wynikał z:

  • bezprecedensowego wzrostu liczby subskrybentów,
  • walki ze zjawiskiem współdzielenia haseł dostępu przez użytkowników.

Podkreśla to przekonanie tego serwisu streamingowego o tym, że jest silnie preferowany przez odbiorców.

Handel detaliczny

Amazon utrzymuje swoją pozycję najcenniejszej marki detalicznej, odnotowując wzrost wartości o 6%. Innowacyjność w zakresie dostępności produktów, a także wrażliwość cenowa na zmieniające się zachowania konsumentów zapewniły doskonałe wyniki:

  • markom takim jak Lowe’s, Aldi czy TJ Maxx,
  • regionalnym gigantom branży e‑commerce: Pinduoduo i Mercado Libre.

Kantar BrandZ 2024

O badaniu

Badanie Kantar BrandZ jest globalnym miernikiem wartości marki, ponieważ ilościowo określa rolę marek w wynikach finansowych przedsiębiorstw. Coroczne globalne i lokalne rankingi wyceny marek opracowywane przez Kantar łączą rygorystyczną analizę danych finansowych z szeroko zakrojonymi badaniami wartości marek. Badanie BrandZ od 1998 r. jest źródłem pogłębionych informacji na temat budowania marek dla liderów biznesu. Bazuje ono na wywiadach z 4,2 mln konsumentów na temat 20 tys. marek na 54 rynkach.

12 czerwca 2024