- 0
- 1
Amerykański sąd uznał, że firma Google złamała prawo, by utrzymać monopol reklamowy
Amerykański sąd federalny uznał, że Google nielegalnie utrzymywał monopol na rynku technologii reklamowych. Ucierpieli przez to konkurenci Google oraz jego klienci – wydawcy internetowi.
Decyzję wydał sąd z Wirginii. Nastąpiło to po trzytygodniowym procesie toczącym się z powództwa Departamentu Sprawiedliwości USA oraz kilku stanów.
Sąd stwierdził, że Google nadużywał swojej pozycji w dwóch kluczowych segmentach rynku:
- serwerach reklamowych dla wydawców,
- giełdach reklamowych (ad exchanges).
Firma wykorzystywała integrację technologiczną i swoją politykę handlową, aby ograniczać dostęp konkurencji. W efekcie tego działania – uznała sędzia – ucierpiały nie tylko firmy rywalizujące z Google, ale także jego klienci, czyli wydawcy internetowi. Ostatecznymi poszkodowanymi byli również użytkownicy treści w otwartym internecie.
Jednocześnie sąd odrzucił zarzuty dotyczące narzędzi reklamowych dla reklamodawców oraz przejęć takich firm jak DoubleClick czy AdMeld
Uznano, że rząd Stanów Zjednoczonych nie udowodnił, iż działania Google w tych obszarach miały charakter nieuczciwego monopolu.
Departament Sprawiedliwości argumentował, że w celu przywrócenia zasad uczciwej konkurencji firma Google powinna zostać zmuszona do sprzedaży przynajmniej Google Ad Managera, obejmującego zarówno serwery reklamowe dla wydawców, jak i platformę wymiany reklam. Środki zaradcze są obecnie przedmiotem dalszych ustaleń.
Google zapowiedział apelację od niekorzystnej części wyroku.
– Wygraliśmy połowę tej sprawy, a od drugiej będziemy się odwoływać. Sąd uznał, że nasze narzędzia dla reklamodawców i nasze przejęcia, takie jak DoubleClick, nie szkodzą konkurencji. Nie zgadzamy się z decyzją sądu dotyczącą naszych narzędzi dla wydawców. Wydawcy mają wiele opcji i wybierają Google, ponieważ nasze narzędzia reklamowe są proste, niedrogie i skuteczne – napisała w oświadczeniu Lee-Anne Mulholland, wiceprezes ds. regulacyjnych w Google.

Google złamał prawo, by utrzymać monopol reklamowy – decyzja sądu w USA