Amazon usunął blisko 20 tys. fałszywych recenzji produktów po śledztwie „Financial Timesa”
  • 0
  • 1
7.09.2020

Amazon usunął blisko 20 tys. fałszywych recenzji produktów po śledztwie „Financial Timesa”

Amazon usunął około 20 tys. recenzji produktów napisanych przez siedmiu z dziesięciu internautów najczęściej oceniających w Wielkiej Brytanii. To efekt śledztwa przeprowadzonego przez „Financial Timesa”, które pokazało, że użytkownicy czerpali korzyści z pisania pochlebnych opinii.

Usunięto m.in. oceny wystawione przez Justina Fryera, recenzenta numer jeden na Amazon.co.uk. W samym tylko sierpniu przejrzał on produkty warte 15 tys. funtów – od smartfonów, po skutery elektryczne i sprzęt do ćwiczeń – dając im najwyższą, pięciogwiazdkową ocenę. I to średnio raz na cztery godziny.

W przeważającej części były to produkty mało znanych chińskich marek, które oferowały bezpłatne przesłanie recenzentom produktów w zamian za pozytywne oceny. Fryer sprzedał wiele towarów na eBayu, zarabiając prawie 20 tys. funtów od czerwca. Na przykład 13 sierpnia sprzedał skuter elektryczny za 486 funtów. Nastąpiło to 7 dni przed opublikowaniem recenzji tego samego produktu na Amazonie.

Fryer usunął swoją historię komentarzy po tym, jak skontaktowali się z nim dziennikarze „Financial Timesa”. Zaprzeczył, że sprzedawane przez niego przedmioty były tymi, które otrzymał za darmo za pozytywną recenzję.

Kolejni dwaj najczęściej komentujący internauci usunęli komentarze po zdemaskowaniu Fryera. Inny recenzent usunął swoje imię i nazwisko oraz recenzje i zmienił zdjęcie profilowe.

Analiza „Financial Timesa” sugeruje, że dziewięciu z dziesięciu najczęściej oceniających towary w Wielkiej Brytanii zachowywało się podejrzanie. Wystawiali ogromną liczbą pięciogwiazdkowych recenzji wyłącznie chińskich produktów nieznanych marek i producentów. Wiele z tych przedmiotów było widzianych przez dziennikarzy w grupach i na forach oferujących darmowe produkty lub pieniądze w zamian za recenzje.

Chociaż niektórzy recenzenci usunęli swoją historię aktywności, same recenzje pozostawały widoczne online, dopóki Amazon nie podjął działań. Po opublikowaniu przez gazetę szczegółów dochodzenia firma usunęła wszystkie recenzje napisane na platformie przez siedmiu wskazanych w artykule użytkowników.

Szacunki zostały przeprowadzone przez firmę Fakespot już w 2019 r. Wykazała ona, że znaczna część recenzji na Amazonie jest fałszywa. Fakespot twierdzi, że fałszywych może być:

  • 61% recenzji w kategorii elektronika
  • 63% w kategorii kosmetyki i uroda
  • 59% opinii o butach
  • 64% opinii o suplementach i witaminach

Amazon zapowiedział, że potraktował sprawę poważnie. Wykorzystał sztuczną inteligencję do wykrywania oszustów, a także do monitorowania raportów od użytkowników. Zapewnia też, że zbada ustalenia gazety. Tymczasem „Financial Times” ustalił, że firma wiedziała o aktywności na koncie Fryera co najmniej od początku sierpnia. Wtedy jeden z użytkowników witryny wysłał e-mail do dyrektora generalnego Jeffa Bezosa bezpośrednio po zignorowaniu jego skarg.

Źródło: www.ft.com

  • 1
Amazon usunął blisko 20 tys. fałszywych recenzji produktów

Amazon usunął blisko 20 tys. fałszywych recenzji produktów

7 września 2020

4 września 2020

  • 0
  • 6
  • 0
  • 0
  • 0
4.09.2020

Nadchodzi 13. edycja Międzynarodowego Festiwalu Art Moves – sztuki na bilbordach

W tym roku impreza odbędzie się w Toruniu po raz trzynasty. Przewodnie hasło festiwalu brzmi „Epidemia – globalna katastrofa, kara czy szansa, by wymyślić siebie i świat na nowo?”. W ramach festiwalu, jak co roku, zobaczymy w przestrzeni miejskiej Torunia prace uzdolnionych debiutantów, jak i uznanych, międzynarodowych twórców. Otwarcie odbędzie się 11 września, natomiast już od początku września można oglądać dzieła prezentowane na citylightach i ekranach Led.