Amazon w Polsce: co czeka polski e-handel? Analiza YouGov BrandIndex
  • 0
  • 1
25.02.2020

Amazon w Polsce: co czeka polski e-handel? Analiza YouGov BrandIndex

Amazon wchodzi do Polski – ta wiadomość zelektryzowała branżę handlową w połowie lutego. Jak zmieni to rodzimy rynek e-commerce? Do jakiego stopnia amerykański gigant zagraża firmom działającym w Polsce? Aby zobaczyć, co może nastąpić w najbliższej przyszłości, warto przyjrzeć się Australii, gdzie Amazon wystartował pod koniec 2017 r. Marka monitorowana jest w australijskiej edycji badania YouGov BrandIndex, co umożliwiło śledzenie rozwoju firmy.

Oferta Amazon na rynek australijski była znacznie bardziej rozbudowana niż przy wejściu na jakikolwiek rynek wcześniej. Mimo tego w początkowych dwóch latach firma nie odnotowała spektakularnego wzrostu. Konsumenci potrzebowali czasu, by nabrać zaufania do marki.

Dodatkowo w mediach pojawiły się liczne artykuły krytykujące Amazona za znaczące zróżnicowanie cen pomiędzy Australią a USA. Dopiero ubiegłoroczny sezon zakupów świątecznych przyniósł radykalny przyrost liczby klientów, co ilustruje wykres poniżej.

Przez cały 2018 i 2019 r. odsetek Australijczyków kupujących na Amazonie rósł bardzo powoli, osiągając poziom około 13 proc. w listopadzie 2019 r. Jednak ubiegłoroczny okres świątecznych zakupów wiele zmienił. Odsetek klientów kupujących na Amazonie wzrósł w ciągu kilku tygodni do poziomu 17–19 proc. W przeciwieństwie do poprzedniego roku wysoki poziom utrzymał się przez cały styczeń. W grudniu firma umożliwiła australijskim klientom zakupy z USA poprzez australijską witrynę.

W Polsce Amazon startuje ze stosunkowo dobrej pozycji. Od dłuższego czasu dostępna jest polska wersja niemieckiej strony, co ułatwiło zakupy klientom z naszego kraju jeszcze przed oficjalnym wejściem serwisu na nasz rynek. W badaniu „Zakupy internetowe Polaków” zrealizowanym przez Inquiry w listopadzie 2019 r. odsetek osób, które kupiły coś w Amazonie w ciągu ostatniego roku, wynosił ponad 10 proc.

W ślad za wejściem do Polski należy oczekiwać wprowadzenia usług Amazon Prime, Amazon Echo, Alexa i innych ofert, które zrewolucjonizowały rynek e-commerce w innych krajach.

Najważniejsze marki na polskim rynku e-commerce to Allegro i OLX. Na trzecim miejscu jest Aliexpress. Walka z tak silną konkurencją nie będzie łatwa, a klienci w Polsce kładą duży nacisk nie tylko na ceny, ale i koszty dodatkowe (takie jak koszty wysyłki). Tak jak w Australii, badanie YouGov BrandIndex pozwoli nam monitorować sytuację na naszym rynku – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry.

O badaniu
YouGov BrandIndex to badanie kondycji marek realizowane w czasie rzeczywistym. Kluczowe wskaźniki obejmują komunikację, wizerunek i zakupy. Obecnie w Polsce monitorowane jest 117 marek. Inquiry jest wyłącznym przedstawicielem firmy YouGov w Polsce.

  • 1
Amazon na rynku australijskim

Amazon na rynku australijskim

24 lutego 2020

  • 0
  • 12
  • 0
  • 0
  • 0
24.02.2020

Związek Miast Polskich z kampanią w roku 30-lecia samorządu terytorialnego

„Jedno dla wszystkich, wszystkie dla jednego” – to hasło kampanii wizerunkowej Związku Miast Polskich. Działania podkreślają znaczenie współpracy środowiska samorządowego, mają wzmacniać poczucie wspólnotowości i wskazywać, że członkostwo w związku przynosi korzyści płynące ze współdziałania pomiędzy miastami. To szczególnie ważne w roku, w którym obchodzimy 30-lecie samorządu terytorialnego.