Amazon awansował na pierwsze miejsce w rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ
  • 0
  • 1
11.06.2019

Amazon awansował na pierwsze miejsce w rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ

Najcenniejszą marką świata stał się Amazon. Brand ten prawie nie wykazał oznak spowolnienia dynamiki wzrostu. To główny wniosek z rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 za rok 2019. Ogłosiły go 11 czerwca WPP i Kantar.

Amazon stale zwiększał dynamikę wzrostu wartości marki. Przyczyniły się do tego:

  • inteligentnie przeprowadzone nowe przejęcia tworzące nowe strumienie przychodów,
  • doskonała obsługa klienta,
  • zdolność do utrzymywania się o krok przed konkurencją dzięki oferowaniu zróżnicowanego ekosystemu produktów i usług.

Od pierwszego rankingu BrandZ Top 100, czyli od 2006 r., na jego czele plasują się firmy technologiczne. Pierwszym liderem był Microsoft, którego wartość rosła o 52% rok do roku do poziomu 315,5 mld dol.

Obecnie Amazon wyprzedził Apple (2. miejsce, wartość: 309,5 mld dol.) i Google (3. miejsce, wartość: 309,0 mld dol.), przy czym te dwie firmy odnotowały dość skromny wzrost – odpowiednio +3% i +2%. Zakończyło to 12-letni okres dominacji tych gigantów technologicznych.

Jeśli chodzi o ścisłą czołówkę (top 10), na 6. miejscu pozostał Facebook. Z kolei marka Alibaba po raz pierwszy wyprzedziła Tencent, stając się najcenniejszą marką chińską. Awansowała o 2 miejsca na pozycję 7. (wzrost o +16% do 131,2 mld dol.). Tencent spadł o 3 miejsca na pozycję 8. wskutek spadku wartości o 27% do poziomu 130,9 mld rok do roku. Przyczyny można upatrywać w tym, co w rankingu BrandZ opisuje się jako zmienność świata. Marki muszą przewidywać nieustannie zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów.

Platformy społecznościowe przeważnie zmagają się z wyzwaniami w obszarach takich jak zaufanie użytkowników czy atrakcyjność. Tymczasem Instagram (44. miejsce, wartość: 28,2 mld dol.) ma już obecnie ponad miliard użytkowników na całym świecie. W tym roku Instagram okazał się najszybciej rosnącą marką. Awansował o 47 miejsc dzięki imponującemu wzrostowi wartości marki – o +95%.

Z kolei Lululemon, firma odzieży sportowej inspirowanej jogą, okazała się drugim najszybciej rosnącym uczestnikiem rankingu. Osiągnęła wzrost +77% rok do roku i wartość 6,92 mld dol.

Inne szybko awansujące marki to Netflix (+65%, 34. miejsce, wartość: 34,3 mld dol.), wspomniany już Amazon (+52%, wartość: 315,5 mld dol.) czy Uber (+51%, 53. miejsce, wartość: 24,2 mld dol.). Ten zestaw stanowi sygnał gwałtownych zmian w świecie opartym na nowoczesnych technologiach. Konsumenci przywiązują coraz większą wagę do lepszych, bogatszych doświadczeń płynących od różnych marek.

Skok wartości 100 najlepszych w tym roku marek do rekordowo wysokiego poziomu świadczy o tym, jak ważne jest inwestowanie w marki z myślą o zapewnieniu wyższej wartości dla akcjonariuszy. Za tym wskaźnikiem wzrostu stoi sukces wynikający z nowego zjawiska. Polega ono na budowaniu pozycji marki w określonym ekosystemie.

Obserwujemy odchodzenie od indywidualnych marek produktów i usług, a wchodzenie w nową erę wysoce nowatorskich ekosystemów. Marki muszą przekonać się, jak wielką wartość można zyskać dzięki takiemu modelowi. Warto przyjąć właśnie takie podejście, aby odnieść sukces w przyszłości – mówi David Roth, prezes The Store WPP EMEA & Asia oraz dyrektor BrandZ.

Najcenniejsze marki świata według rankingu BrandZ Top 10 za rok 2019:

Wciągu ostatniego roku panowała gospodarcza niepewność wokół kwestii ceł w handlu między USA a Chinami. Mimo to marki z globalnego rankingu BrandZ Top 100 zwiększyły wartość łącznie o jedną trzecią tryliona dolarów (328 mld dol.). Jednocześnie wartość wszystkich marek sięgnęła 4,7 tryliona dol., czyli mniej więcej tyle, ile wynosi połączone PKB Hiszpanii, Korei i Rosji.

Duża część tej wartości pochodzi od uwzględnionych w rankingu marek technologicznych z sektora dóbr konsumenckich. Są one warte łącznie ponad trylion dolarów. Przykładem jest marka Xiaomi (nowość w rankingu, 74. miejsce, wartość 19,8 mld dol.). To chiński producent telefonów komórkowych wykorzystujący Internet Rzeczy (IoT) do łączenia inteligentnych urządzeń. Jego produkty cieszą się rosnącym popytem w krajach takich jak Rosja, Indie i Malezja.

Inna chińska marka, Meituan (78. miejsce, wartość: 18,8 mld dol.), jest postrzegana jako wnosząca całkowicie nową jakość do technologii konsumenckich. Ta platforma oferuje niemal wszystko – od dostaw jedzenia, poprzez rezerwacje pokoi i zamawianie przejazdów, aż po wypożyczanie rowerów.

Uber wykorzystuje model bazujący na ekosystemie, prowadząc ekspansję w sektorze dostaw jedzenia i innych artykułów. Natomiast Haier (89. miejsce, wartość: 16,3 mld dol.), największa na świecie platforma urządzeń AGD i IoT, zdecydowanie dąży do współtworzenia otwartego ekosystemu marki w erze Internetu Rzeczy. Robi to we współpracy z konsumentami i partnerami biznesowymi.

Fenomenalny wzrost wartości marki Amazon o niemal 108 mld dol. w ostatnim roku poskazuje, że marki są obecnie coraz mniej przywiązane do poszczególnych kategorii czy regionów. Widzimy zacieranie się granic. Dzięki doskonałej znajomości technologii marki takie jak Amazon, Google czy Alibaba mogą oferować szereg usług w różnych punktach kontaktu z konsumentem.

Korzystanie z doświadczeń konsumenckich i wiedzy specjalistycznej pozwala tym markom wkraczać do sektora usług dla biznesu, tworząc nowe możliwości wzrostu dla marek. Przełomowe modele bazujące na ekosystemach prężnie rozwijają się w regionach takich jak Azja. Konsumenci mają tam większą skłonność do korzystania z nowych technologii, a marki włączają się w każdy aspekt codziennego życia – mówi Doreen Wang, global head of BrandZ w firmie Kantar.

Najważniejsze trendy wynikające z tegorocznego badania BrandZ Global Top 100:

  • Dobra luksusowe to najszybciej rosnąca kategoria (+29%). Niedaleko za nią plasuje się handel detaliczny (+25%), który zawdzięcza wzrost przesuwaniu się preferencji konsumentów w stronę kanałów cyfrowych i rosnącej roli konsumentów z pokolenia Y i Z.
  • Technologie, finanse i handel detaliczny to kategorie dominujące. Przypada na nie ponad 2/3 łącznej wartości marek.
  • W rankingu top 100 pojawiło się 9 nowych uczestników, głównie dzięki markom technologicznym z Chin i USA, stosującym przełomowe modele biznesowe. Są to: Dell Technologies, Xbox, Haier, Meituan i Xiaomi.
  • Marki azjatyckie zwiększają obecność w rankingu. Obecnie w pierwszej setce jest już 15 marek chińskich, 3 indyjskie i 1 indonezyjska. Łącznie do rankingu zakwalifikowały się 23 marki azjatyckie, w tym LIC oraz Tata Consultancy Services.
  • Pojawia się nowe pokolenie marek. Są to marki z tzw. pokolenia Z (stworzone po roku 1996). Znacznie wyprzedzają one inne marki pod względem dynamiki wzrostu. Z każdym rokiem istnienia dodają coraz większą wartość do rankingu – niemal cztery razy więcej niż marki stworzone w epoce milenialsów (1977–1995). W pierwszej setce znalazły się łącznie 23 marki z pokolenia Z. Ich średni wiek wynosi 16 lat. Tymczasem marek należących do pokolenia milenialsów jest w rankingu 18, a ich średni wiek to 33 lata.
  • Marki zrównoważonego wzrostu. Właściciele marek doceniają, jak ważna jest poprawa i wzmocnienie wizerunku marek odpowiedzialnych w oczach konsumentów. Czynią to poprzez inicjatywy społeczne, ekologiczne i korporacyjne.
  • Wojna handlowa między Chinami i USA odbiła się na dynamice rankingu top 100. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wzrost spowolnił, spadając do +7%. Ucierpiał na tym optymizm konsumencki. Na szereg kategorii wpłynęły bowiem cła handlowe: najbardziej na sektor samochodowy, logistykę i bankowość.

Raport, rankingi najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 oraz wiele informacji o markach z najważniejszych regionów oraz 14 sektorów rynku można znaleźć na stronie: www.millwardbrown.com.

O rankingu
Po raz 14. na zlecenie WPP eksperci firmy Kantar zajmujący się wartością marek przeprowadzili wycenę, która stanowi podstawę rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100.

Ranking łączy w sobie rygorystycznie analizowane dane rynkowe agencji Bloomberg z obszernymi informacjami od ponad 3,7 mln konsumentów z całego świata. Obejmują one ponad 166 tys. różnych marek na przeszło 50 rynkach.

Marka może generować wzrost biznesowy w zależności od tego, jak jest postrzegana przez klientów. Analiza leżąca u podstaw wyceny i rankingu opiera się na opiniach konsumentów. Umożliwia ona firmom poznanie siły swoich marek na rynku. Dostarcza też strategicznych wskazówek na temat zwiększania wartości marki w dłuższej perspektywie czasowej. Do rankingu kwalifikują się marki spełniające następujące kryteria:

  • marka jest własnością przedsiębiorstwa notowanego w obrocie publicznym lub takiego, którego dane finansowe są publikowane publicznie,
  • marki banków dotyczą instytucji uzyskujących co najmniej 20% swoich zysków w segmencie bankowości detalicznej,
  • start-upy, których wycena przekroczyła milion dol. (tzw. unicorn brands), publicznie ogłaszają swoją najnowszą wycenę (w poprzednich latach do rankingu kwalifikowały się wyłącznie spółki notowane na giełdzie lub badane przez biegłych rewidentów).

Zestaw rankingów i raportów z wyceny marek pod szyldem BrandZ obejmuje Australię, Chiny, Francję, Hiszpanię, Holandię, Indie, Indonezję, Niemcy, Republikę Południowej Afryki, USA, Wielką Brytanię, Włochy oraz Amerykę Łacińską (Argentynę, Brazylię, Chile, Kolumbię, Meksyk i Peru). W 2019 r. do rankingu dołączą Kanada i Japonia.

11 czerwca 2019

10 czerwca 2019