Aflofarm stawia na reklamę i wydaje na nią coraz więcej – analiza domu mediowego Codemedia
  • 0
  • 0
28.12.2016

Aflofarm stawia na reklamę i wydaje na nią coraz więcej – analiza domu mediowego Codemedia

Rosną inwestycje sektora produktów farmaceutycznych w reklamę. Od stycznia do września br. wydał on o 87 mln zł więcej niż w tym samym czasie w 2015 r. Oznacza to wzrost o 14% – wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

Lider sektora – Aflofarm, polski producent leków bez recepty i suplementów diety – przeznaczył na promocję w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. ponad 207 mln zł. To o prawie 23 mln zł więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku i 4 razy więcej niż wydał drugi producent w sektorze – USP Zdrowie.

Według badania Federacji Konsumentów „Leki bez recepty – zwyczaje i preferencje konsumentów” prawie w każdym domu (98,5%) kupuje się leki i suplementy diety. Jak wynika z raportu DNB Bank Polska i firmy Deloitte „Sektor farmaceutyczny i med-tech” (listopad 2015), Polacy wydają rocznie na farmaceutyki średnio 139 euro na osobę.

O budżet ten intensywnie walczy branża farmaceutyczna. Zajmuje ona ósme miejsce w rankingu branż o największych nakładach na promocję.

Branże i kategorie
W okresie od stycznia do września 2016 r. reklamodawcy z branży farmaceutyki i parafarmaceutyki wydali na promocję prawie 670 mln zł. Stanowi to 94% wydatków całego sektora produktów farmaceutycznych.

Udział pozostałych branż wyniósł: usługi zdrowotne – 3%, sprzęt medyczny – 2%, produkty i usługi medyczne dla zwierząt – 1%. Największy wzrost inwestycji w promocję rok do roku odnotowała branża sprzętu medycznego – o ponad 100%.

W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. najwięcej wydano na promocję środków przeciw przeziębieniu (18% udziału). Od stycznia do marca ich promocja pochłonęła ponad 100 mln zł. Na drugim miejscu uplasowały się witaminy, środki pobudzające i środki odpornościowe (17% udziału), a na trzecim środki wspomagające układ trawienny (12% udziału).

Wydatki na promocję produktów farmaceutycznych cechuje duża sezonowość. W okresie jesienno-zimowym najwięcej na promocję przeznaczają przede wszystkim producenci środków przeciw przeziębieniu i wspomagających odporność oraz witamin. W poprzednim roku prawie 90% inwestycji w reklamę tych pierwszych przypadło na pierwszy i czwarty kwartał. W 2017 r. powinno być podobnie.

Pierwszy i czwarty kwartał są kluczowe dla reklamodawców z branży farmaceutycznej – przynoszą największą sprzedaż, zatem i nakłady reklamowe w tych okresach są największe. Plany mogą jedynie pokrzyżować zmiany legislacyjne Ministra Zdrowia o zakazie reklamy leków OTC i suplementów diety, jeśli zostaną wprowadzone w życie.

Zobacz też: Raport na temat gospodarczych skutków wprowadzenia zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety

Reklamodawcy
Niekwestionowanym liderem wśród reklamodawców jest Aflofarm. Jego wydatki na reklamę w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. stanowiły 30% inwestycji całego sektora. Najbardziej reklamował on brandy: NeoMag, Travisto, Hepaslimin, Calominal i Halitomin.

W top 3 reklamodawców znalazły się także: USP Zdrowie (producent takich leków, jak np. Apap czy Ibuprom) oraz Olimp Laboratories produkujący suplementy diety.

W top 10 najbardziej reklamowanych brandów w okresie od stycznia do września 2016 r. znalazły się 3 z kategorii tabletki przeciwbólowe: Apap, Ibuprom, Pyralgina (odpowiednio na miejscach: 3,. 6. i 9.), 2 środki odchudzające: Therm Line (miejsce 4.) i Calominal (miejsce 8.) oraz 2 poprawiające trawienie: Travisto (miejsce 5.) i Hepaslimin (miejsce 7.).

W zestawieniu uplasowały się też Voltaren (miejsce 2.) i Halitomin (miejsce 10.), a numerem jeden był NeoMag. Na jego reklamę Aflofarm wydał o ponad 100% więcej w porównaniu roku do roku.

Media
Sektor produktów farmaceutycznych w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. zdecydowanie najwięcej wydał na reklamę w telewizji – 58% nakładów. W dalszej kolejności wybierane były: radio (21%), magazyny (16%), Internet (3%) i gazety (2%).

Według badania Target Group MillwardBrown przeprowadzonego dla WP i KtoMaLek co piąty Polak korzysta z Internetu, szukając informacji o lekach. Nie przekłada się to jednak na zainteresowanie reklamodawców sektora promocją w tym medium.

Farmaceutyki zajmują 2. miejsce po kategorii żywność pod względem wydatków w telewizji. Rok do roku wydatki te rosną, niwelując różnice pomiędzy dwiema kategoriami.
 

Telewizja to wciąż najlepsze medium do szybkiego budowania zasięgu w krótkim czasie, o jednym z najniższych kosztów dotarcia do grupy celowej. Nic zatem dziwnego, że reklamodawcy z branży farmaceutycznej podnoszą wydatki właśnie na reklamę w tym medium. Ta kategoria jest bardzo silnie reprezentowana – co 5. reklama w bloku reklamowym należy do farmacji, a w styczniu co 3., co stanowi 20-procentowy udział GRP kategorii w rynku reklamy – komentuje Robert Stępniewski, digital media buying director w Codemedia.

Aflofarm na reklamę w telewizji przeznaczył mniejszą część budżetu niż cała branża – 45% udziału. To o 20 punktów procentowych mniej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku. W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. wydał więcej na promocję w radiu i magazynach, odpowiednio o 9 i 11 p.p.

O badaniu
Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.

  • 2

28 grudnia 2016

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
28.12.2016

Zdrowe postanowienia noworoczne Polaków – badanie IBRiS

Wśród Polaków, którzy robią noworoczne postanowienia, 36 proc. osób chce się więcej ruszać, 25 proc. zamierza schudnąć, 19 proc. chce zadbać o zdrowsze jedzenie, a 14 proc. planuje rzucenie palenia – wynika z badania przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie LightBox, firmy oferującej catering dietetyczny. Postanowienia noworoczne robi jedna trzecia badanych. Nieco częściej są to mężczyźni (34 proc.) niż kobiety (32 proc.).

Reklama

27 grudnia 2016

Reklama