Aflofarm niekwestionowanym liderem wydatków na reklamę w branży farmaceutycznej. Analiza Codemedia
  • 0
  • 0
19.06.2017

Aflofarm niekwestionowanym liderem wydatków na reklamę w branży farmaceutycznej. Analiza Codemedia

W pierwszym kwartale 2017 r. branża farmaceutyczna przeznaczyła na promocję ponad 311 mln zł, czyli o 10% więcej niż rok temu. Prawie 93 mln zł zainwestował Aflofarm. To 30% wydatków całej kategorii i tyle, ile wyniósł skumulowany budżet kolejnych siedmiu firm w zestawieniu top reklamodawców. Za nim uplasowały się USP Zdrowie i Polpharma Zakłady Farmaceutyczne.

Polacy bardzo chętnie sięgają po leki dostępne bez recepty i suplementy diety. Dziewięciu na dziesięciu badanych przez CBOS zadeklarowało, że sięgało po nie co najmniej raz w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

Branże i kategorie
Reklamodawcy z kategorii farmaceutyki i parafarmaceutyki w pierwszym kwartale 2017 r. wydali na promocję ponad 299 mln zł. Stanowi to 96% wydatków całego sektora produktów farmaceutycznych.

Reklama usług zdrowotnych to 3% nakładów, a sprzętu medycznego – 1%. Nakłady na promocję usług zdrowotnych wzrosły o 41% rok do roku.

Reklamodawcy najchętniej promowali środki przeciw przeziębieniu (30% udziału). Nakłady zmalały jednak o 6% rok do roku i wyniosły ponad 94 mln zł. Na drugim miejscu (bez zmian) uplasowały się witaminy, środki pobudzające i odpornościowe (19% udziału), a na trzecim środki wspomagające układ trawienny (8% udziału).

Tradycyjnie już wydatki tej branży charakteryzują się dużą sezonowością. W pierwszym kwartale najwięcej reklam stanowiły te promujące środki przeciw przeziębieniu i wspomagające odporność oraz witaminy. Jest to kluczowy okres sprzedażowy, dlatego wyraźnie widać rosnącą aktywność marek z tego segmentu.

Reklamodawcy
Kolejny raz zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Aflofarm z wydatkami na poziomie 94 mln zł i wzrostem o prawie 25%. Na drugim miejscu plasowało się USP Zdrowie (26 mln zł). Na 3. z 4. miejsca awansowała Polpharma Zakłady Farmaceutyczne. Olimp Laboratories produkujący suplementy diety spadł z pozycji 3. na 6. i zmniejszył nakłady o 17%.

W top 10 reklamowanych marek w pierwszym kwartale 2017 r. miejsca na podium podium zajęły środki przeciwbólowe: Ibuprom, który awansował z 6. miejsca, Apap, który stracił pozycję lidera, a także Gripex. Warto odnotować bardzo duży wzrost aktywności reklamowej wokół preparatu Molekin. Na jego promocję wydano ponad 4 mln zł (wzrost o 394%), w związku z czym marka wskoczyła na 6. lokatę.

Media
Sektor produktów farmaceutycznych najchętniej i najwięcej inwestuje w reklamę telewizyjną (60%). Drugim medium pod względem popularności jest radio (20%), a trzecim magazyny (14%).

W tym kwartale wyraźnie widać wzrost zainteresowania reklamą w magazynach – o 62% w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku. 2% nakładów jest przeznaczanych na promocję w Internecie.

Telewizja pozwala skutecznie zbudować zasięg kampanii w relatywnie krótkim czasie. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że wydatki przeznaczane na reklamę w niej nie rosną. Jest to związane prawdopodobnie ze zwiększeniem inwestycji w promocję w radiu i magazynach. Producenci z branży farmaceutycznej poszukują nowych kanałów komunikacji ze swoimi grupami celowymi. W pierwszej kolejności wybierają radio, które gwarantuje jedne z najniższych kosztów dotarcia oraz dobrze oddziałuje na efekt sprzedażowy. Z raportu CBOS wynika, że po niemal wszystkie typy leków OTC i suplementy diety częściej sięgają kobiety niż mężczyźni, co może wpływać na wzrost popularności magazynów chętniej czytanych właśnie przez panie – mówi Bartosz Zientek, group account director w Codemedia.

Aflofarm – lider kategorii – konsekwentnie w reklamę telewizyjną inwestuje mniej niż średnia. W analizowanym kwartale było to 42%. Silnie za to stawia na radio, lokując tam prawie 40% budżetu.

Z kolei USP Zdrowie i Polpharma Zakłady Farmaceutyczne wyraźnie preferują telewizję jako medium reklamowe. Wydają w niej odpowiednio 89% i 83% środków.

O badaniu

Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.

  • 2

19 czerwca 2017

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
19.06.2017

Co czwarty polski internauta należy do programu lojalnościowego – raport Mobile Institute (infografika)

24% ankietowanych internautów deklaruje, że należy do programu lojalnościowego lub ma kartę lojalnościową jakiejś marki – pokazało badanie „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017”, przeprowadzone przez Mobile Institute na zlecenie Grupy AdRetail. Tymczasem 49% użytkowników gazetek online wykazuje lojalność zakupową i uczestniczy w konkursach organizowanych przez marki.

Reklama

16 czerwca 2017

Reklama