9 trendów technologicznych, które według Edelmana zdominują media i marketing w 2018 r.
  • 0
  • 0
22.12.2017

9 trendów technologicznych, które według Edelmana zdominują media i marketing w 2018 r.

Specjaliści ds. mediów i marketingu nie wahają się testować nowinek technologicznych w relacjach z konsumentami. W 2017 r. coraz śmielej korzystano z chatbotów i wirtualnej rzeczywistości. Jakie technologie zdominują sektor komunikacji i reklamy w 2018 r.?

Globalna sieć konsultingowa Edelman w raporcie „Digital Trends 2018” wskazała 9 trendów, na które warto zwrócić uwagę.

1. Sztuczna inteligencja: jeszcze więcej rekomendacji od robotów
Prace nad sztuczną inteligencją (AI) trwają od dekad. Wciąż jeszcze nie udało się jednak zastąpić ludzi na wielu stanowiskach. Firmy i ośrodki badawcze przeznaczają gigantyczne nakłady na rozwój sektora machine learning. Według badań inwestuje w nie nawet 60% spółek.

Jak wykorzystać obecny potencjał AI w PR i marketingu? Sztuczna inteligencja jest już częścią naszej cyfrowej rzeczywistości w postaci algorytmów i systemów rekomendacji. AI pozwala dobrać najlepsze playlisty na Spotify czy Netflixie, uczy się naszych zachowań zakupowych i podsyła najlepsze oferty w sklepach online. Dynamicznie rozwija się technologia wizualnego wyszukiwania, z której korzystają serwisy zakupowe oraz Pinterest.

2. Post Cable Networks wyznaczają nowe standardy w mediach online
Media online stają się głównym źródłem codziennych informacji – to wiemy wszyscy. Analitycy Edelmana zwracają uwagę na dynamiczny rozwój Post Cable Networks (PCN). Są to media dostępne 24/7 w wielu kanałach online, rzucające wyzwanie tradycyjnym nadawcom. Przykłady PCN to Vice, Cheddar czy Quartz.

Media te generują gigantyczne ilości informacji, zarówno adresowanych do masowej publiczności, jak i bardzo specyficznych nisz. Treści są dostosowane do nowych kanałów, np. Snapchat Discover czy Insta Stories, angażujące i social-friendly. Portal Cheddar, wyznaczający nowe standardy w sektorze mediów finansowych, stawia na transmisje live. Codziennie umieszcza na swoich kanałach 8 godzin treści nadawanych na żywo.

3. Komunikatory: inwazja chatbotów
Już w 2017 r. chatboty coraz częściej komunikowały się z nami w imieniu marek (np. przy zamawianiu jedzenia, rezerwacji biletów w kinie) czy mediów (codzienne porcje newsów wysyła na Messengera m.in. Huffington Post). W kolejnych latach boty nadal będą się rozwijać i automatyzować procesy obsługi klienta czy reklamacji. W dobie niskiego zaufania dla mediów trzeba będzie zadbać o wiarygodność zautomatyzowanej komunikacji z markami i mediami.

Za sprawą doskonalenia botów, tj. wyposażenia w głos, będziemy obserwować rozwój domowych narzędzi sterowanych głosem, jak Amazon Echo i Google Home. Co istotne, boty nie mają brzmieć jak roboty. Należy doskonalić je tak, by zapewniały także rozrywkę, grały z użytkownikami czy wdawały się w dyskusje, a nie tylko opisywały menu pizzerii.

4. Więcej niż pokemony: rozwój rozszerzonej rzeczywistości w PR i marketingu
Rozszerzona rzeczywistość poza grą „Pokemon Go” oraz inteligentnymi maskami na Snapchacie i Instagramie rozwija się także w komunikacji marek. Chętnie korzystają z niej architekci i biura podróży.

Również Lego umożliwia już cyfrowe wyobrażenie sobie konstrukcji z klocków, zanim jeszcze wybudujemy ją w rzeczywistości. Marki z branży mody i kosmetyków ścigają się we wprowadzaniu wirtualnych przymierzalni i testerów produktów. Przykłady można mnożyć.

Technologie te są coraz tańsze i bardziej dostępne. Kiedyś, by doświadczyć wirtualnej rzeczywistości, zakładaliśmy specjalne okulary. Dziś wystarczy smartfon – jedną z najnowszych tego typu funkcji jest animoji dostępna na iPhoneX.

5. Współpraca z influencerami: dokładniej mierzymy efekty
Firmy i media doskonale znają potencjał influencerów i obecnie nie wyobrażają sobie większości kampanii bez ich udziału. Influencerzy stali się integralnym elementem ekosystemu mediów. Cieszą się dużym zaufaniem konsumentów, nierzadko większym niż tradycyjne media.

Jak mierzyć efektywność działań influencerów? W tej chwili dane o zasięgu w social media to za mało – teraz trzeba tworzyć profile demograficzne, tematyczne. To z pewnością wyzwanie dla agencji reprezentujących influencerów, które nie mogą już jedynie rzucać znanymi nazwiskami. Muszą natomiast przedstawiać konkretne dane i targetować przekaz.

Istotny w tym wszystkim jest podział influencerów ze względu na profil i zasięg. Spektrum jest szerokie: od tradycyjnych ekspertów czy celebrytów ze starych mediów, przez szerokozasięgowych blogerów, po modnych obecnie influencerów o średnim zasięgu i mikroinfluencerów. Ci ostatni są mniej wyeksploatowani przez marki niż postacie promowane przez sieci influencerskie.

6. Amazon wprowadza kolejny etap rewolucji w e-commerce
Inteligentne urządzenia głosowe, tzw. domowy concierge, będą robić za nas zakupy. Na rynku liderem jest właśnie produkt Amazona – Echo. Rozwój sektora social commerce (np. wtyczki zakupowe na Instagramie i Pintereście czy platforma Facebook Marketplace) rzuca wyzwanie tradycyjnym portalom e-commerce i aukcyjnym.

Coraz bardziej liczą się rekomendacje czy skracanie ścieżki od zobaczenia produktu do możliwości dokonania zakupu. Jak twierdzą analitycy, social marketing jest trzy razy bardziej efektywny niż tradycyjne reklamy internetowe i programmatic.

7. Big Data: strategia zorientowana na pojedynczego klienta
W strategię komunikacji należy wpisać przetwarzanie i analizowanie ogromnego zbioru różnorodnych danych, czyli po prostu Big Data. Choć mamy do dyspozycji wiele danych, musimy pamiętać, że nadal w centrum zainteresowania pozostaje człowiek. Analitycy Edelmana radzą, by mając w zanadrzu gigantyczne zasoby danych, skupiać się na customer experience (doświadczeniu klienta z marką), a dopiero w dalszej kolejności na wskaźnikach performance.

8. Koniec z „personą” marki – niech rządzi personalizacja!
Obecnie doświadczamy tak gigantycznej fragmentaryzacji kanałów w mediach, że tworzenie jednej tradycyjnej persony marki staje się anachronizmem. Lepiej skupić się na personalizacji treści, w czym pomaga właśnie Big Data. Pozwala zbierać informacje o preferowanych formach zakupów, konsumpcji mediów czy spędzania wolnego czasu.

Eksperci przypominają: personalizujmy, ale z głową. W mediach pojawiło się wiele doniesień, że nadgorliwi reklamodawcy wysyłali np. personalizowane informacje o prezentach dla niemowląt kobietom po poronieniach. Opierali się przy tym na danych, że odbiorczynie te kupowały produkty dla kobiet w ciąży i czytały portale parentingowe.

9. Rewolucja IT zmienia kulturę organizacyjną
Milenialsi są już obecnie najliczniejszym pokoleniem wśród pracowników. Jakie ma to przełożenie na kulturę organizacyjną? Ogromne – uważają twórcy raportu. Dla milenialsów ważne są przede wszystkim kanały internetowe, uproszczone struktury czy skracanie dystansu między pracownikami i managementem. A to spore wyzwanie dla osób zajmujących się komunikacją wewnętrzną i employer brandingiem.

Ponadto rozwijający się sektor machine learning sprawia, że wiele czynności, np. prace w biurze obsługi klienta, mogą wykonywać boty. W dzisiejszych czasach pracownicy chcą być bardziej mobilni, mieć dostęp do danych, narzędzi i kompetencji z innych działów w ramach organizacji. To początek końca sztywnych struktur działów czy skrywania kompetencji – uważają twórcy raportu.

„Edelman Digital 2018 Trends Report” można pobrać ze strony www.edelmandigital.com.

Janusz Kamiński

4 tygodnie temu

Kilka ciekawych pomysłów jest ;)

22 grudnia 2017

21 grudnia 2017

Reklama
Czytaj także
Reklama