- 0
- 2
80 proc. liderów spodziewa się wzrostu wydatków na AI w trakcie najbliższego roku – raport Deloitte
Blisko 75 proc. badanych organizacji uzyskuje oczekiwany zwrot w przypadku najbardziej zaawansowanych projektów generatywnej AI. Wynika to z raportu „State of Generative AI in the Enterprise” firmy doradczej Deloitte.
Tempo wykorzystania AI w biznesie wyznaczają przede wszystkim możliwości poszczególnych organizacji, a nie postęp technologiczny. Raport Deloitte „State of Generative AI in the Enterprise” pokazuje stan wdrożenia generatywnej AI w przedsiębiorstwach z całego świata. Większość menedżerów firm wskazało, że w trakcie najbliższych 3–6 miesięcy na pełną skalę zostanie wdrożone nie więcej niż co trzecie testowane narzędzie gen AI.
Wśród liderów biznesowych obserwowane jest pozytywne, choć coraz bardziej pragmatyczne podejście do procesu wdrażania tej technologii
Zdecydowana większość firm globalnych zamierza koncentrować się na 20 proc. z prowadzonych obecnie eksperymentów. Spośród nich na pełną skalę zamierzają wdrożyć maksymalnie co trzeci. Ta strategia ma umożliwić ocenę, w których obszarach funkcjonowania firmy sztuczna inteligencja może przynieść największą wartość. Jednocześnie 78 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich organizacje planują wzrost nakładów na sztuczną inteligencję w trakcie najbliższego roku fiskalnego.
Najbardziej zaawansowane pod względem wykorzystania sztucznej inteligencji są:
- działy IT (28 proc. wskazań),
- operacyjne (11 proc.),
- marketingu (10 proc.),
- obsługi klienta (8 proc.).
Poza funkcją IT organizacje zwykle koncentrują wdrożenia GenAI w tych obszarach biznesu, które mają krytyczne znaczenie w ich branżach, jak np.:
- dział marketingu w handlu,
- działy operacyjne w energetyce,
- cyberbezpieczeństwo w branży finansowej.
Najwięcej projektów AI prowadzą podmioty z branży technologii, mediów i telekomunikacji, nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej oraz usług finansowych.
– Miniony rok był dla wielu organizacji okresem zdobywania doświadczeń w obszarze możliwości wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji. Coraz więcej podmiotów rozumie, jakie są korzyści oraz wyzwania związane z procesem skalowania tej technologii. Widocznym trendem jest rosnąca konieczność przyjęcia ustrukturyzowanego podejścia do implementacji AI. Firmy poczyniły duże postępy w obszarze infrastruktury oraz przygotowania technologicznego do pracy z generatywną sztuczną inteligencją. Mimo to istotnym wyzwaniem pozostaje zarządzanie danymi i ich jakość oraz kwestia zgodności z regulacjami, bezpieczeństwa i prywatności – mówi Amadeusz Andrzejewski, partner, lider zespołu data & AI w Polsce, Deloitte.
70 proc. ankietowanych spodziewa się uzyskania zwrotu z inwestycji w generatywną AI w perspektywie dwunastu miesięcy
Jednocześnie trzech na czterech badanych zamierza odczekać minimum rok przed podjęciem decyzji o rezygnacji z projektu, który nie spełni ich oczekiwań. Jak wskazują autorzy, takie podejście może umożliwić przejście z fazy eksperymentów do etapu realnych wdrożeń w obszarach, w których generatywna sztuczna inteligencja ma szanse przynieść największą wartość.
Niemal wszystkie badane organizacje, które miały na swoim koncie wdrożenie, odnotowały mierzalny zwrot w inwestycji. Dla jednej piątej przekroczył on poziom 30 proc. W przypadku trzech czwartych firm korzyści z najbardziej zaawansowanych projektów gen AI spełniły, a nawet przewyższyły oczekiwania. Najlepsze rezultaty odnotowano w obszarze cyberbezpieczeństwa. W przypadku 44 proc. wdrożeń były one znacząco wyższe od założeń.
Jakie będą główne wyzwania w praktycznym wykorzystywaniu rozwiązań AI w firmach?
Zgodnie z odpowiedziami zarządzających projektami GenAI w globalnych organizacjach w trakcie najbliższych dwóch lat będą to:
- błędy mogące przynieść poważne konsekwencje (35 proc. odpowiedzi),
- brak oczekiwanej wartości z inwestycji (34 proc.),
- jakość danych (30 proc.),
- utrata zaufania do technologii (29 proc.).
Skuteczna implementacja generatywnej AI w organizacjach wymaga strategicznego podejścia do kwestii regulacji i zarządzania ryzykiem
Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji oraz pojawienie się nowych regulacji prawnych sprawiają, że rośnie potrzeba ustrukturyzowanego podejścia do stosowania tej technologii w organizacjach. i zarządzanie ryzykiem są postrzegane
Jako dwa główne wyzwania, które powstrzymują organizacje w implementacji GenAI, wskazywane są:
- zachowanie zgodności z regulacjami (38 proc. wskazań),
- zarządzanie ryzykiem (32 proc.).
Według blisko 70 proc. ankietowanych wdrożenie odpowiedniego modelu AI governance w firmie może zająć minimum rok. Pokazuje to konieczność strategicznego podejścia do budowania odpowiednich fundamentów od samego początku pracy z AI.
– Wiele firm poczyniło ostatnio duży postęp obszarze strategii i infrastruktury technologicznej. Mimo to odsetek podmiotów wskazujących na wyzwania prawnoregulacyjne znacząco wzrósł. Obecnie bardzo konkretne obowiązki nakłada na europejskie organizacje AI Act. Pierwsze wymogi zaczną obowiązywać już na początku lutego. Jest to więc ostatni moment na:
- analizę zgodności stosowanych w przedsiębiorstwach procedur, polityk i modeli AI z nowymi regulacjami,
- wprowadzenie potrzebnych zmian w organizacjach
– mówi dr Michał Mostowik, adwokat w Deloitte Legal, zespole doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego i fintech.
Koncepcją, która w wzbudza ostatnio zainteresowanie firm, jest możliwość stosowania sztucznej inteligencji w postaci agentów AI
Agenci AI to systemy oprogramowania, które mogą realizować zadania przy minimalnej ingerencji człowieka. Co czwarty ankietowany stwierdził, że w ostatnich miesiącach jego organizacja testowała możliwości szerokiego lub bardzo szerokiego zastosowania tej technologii. Rozwiązania te mogą znacząco przyczynić się do stworzenia długotrwałej wartości biznesowej. Złożoność ich działania w jeszcze większym jednak stopniu nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek zadbania o:
- kwestie regulacyjne,
- zarządzanie ryzykiem,
- dobór odpowiednich kompetencji do pracy z tymi systemami.
– Technologia agentów AI otwiera nowe możliwości w budowaniu zwrotu z inwestycji w sztuczną inteligencję. Dynamiczny rozwój tej technologii wymaga od organizacji:
- strategicznego, długofalowego myślenia,
- bliskiej współpracy,
- iteracyjnego podejścia.
Oczekuje się, że w nadchodzących latach możliwości tego typu systemów znacząco wzrosną. Zwiększy to ich zastosowanie w wielu procesach biznesowych. Obecnie w większości badanych firm mniej niż połowa pracowników ma dostęp do rozwiązań GenAI. Fundamenty skutecznej transformacji to:
- zapewnienie możliwości odpowiedzialnego i szerokiego wykorzystania tych narzędzi,
- stworzenie przestrzeni do ich eksploracji.
Równie istotne jest:
- stałe wspieranie efektywności stosowania generatywnej sztucznej inteligencji,
- ustalenie czynników sukcesu i sposobu ich monitorowania
– wymienia Jan Michalski, partner, lider GenAI w Europie Środkowej w Deloitte.
Pełny raport można pobrać bezpłatnie ze strony Deloitte.
O badaniu
Najnowsza odsłona raportu „State of Generative AI in the Enterprise” powstała na podstawie ankiety przeprowadzonej między lipcem a wrześniem 2024 r. wśród 2773 liderów biznesowych i technologicznych z całego świata. Ankietowani przedstawiciele zarządów, rad nadzorczych i kadry zarządzającej w przedsiębiorstwach pochodzili z 14 krajów:
- Australii,
- Brazylii,
- Kanady,
- Francji.
- Niemiec,
- Indii, Włoch,
- Japonii,
- Meksyku,
- Holandii,
- Singapuru,
- Hiszpanii,
- Wielkiej Brytanii,
- Stanów Zjednoczonych.

Raport „State of Generative AI in the Enterprise” firmy Deloitte