7 września w Toruniu wystartowała 11. edycja Międzynarodowego Festiwalu Art Moves
  • 0
  • 8
13.09.2018

7 września w Toruniu wystartowała 11. edycja Międzynarodowego Festiwalu Art Moves

Rozpoczął się 11. Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves. W tym roku hasło imprezy brzmi: „Kto rządzi naszym życiem: my sami, inni ludzie czy algorytmy?”. W ramach festiwalu w przestrzeni miejskiej Torunia można zobaczyć prace uzdolnionych debiutantów, jak i uznanych, międzynarodowych twórców.

Współcześnie mamy do czynienia z wszechobecną, jawną lub ukrytą reklamą oraz propagandą. Sztuka billboardowa jest jak odtrutka, wytchnienie i chwila na refleksję w tym oszalałym, zapędzonym świecie. Billboard ma szeroki zasięg działania. Dociera do wszystkich, jest prodemokratyczny i egalitarny, przekracza życiowe i informacyjne nisze, w których funkcjonują ludzie. Zamienia miasto w wielką galerię sztuki, gdzie za darmo 24h/7 dni w tygodniu można korzystać ze sztuki – mówi Rafał Góralski z Galerii Rusz, współtwórca festiwalu.

W ramach tegorocznej edycji Art Moves na billboardach, citylightach i ekranach LED prezentowane są prace artystów z całego świata, odnoszące się do tematu przewodniego całej imprezy: „Kto rządzi naszym życiem: my sami, inni ludzie czy algorytmy?”.

Jednym z głównych elementów festiwalu jest corocznie organizowany, międzynarodowy konkurs na najlepszą pracę billboardową. Do tegorocznego konkursu wpłynęły w sumie 1024 prace nadesłane przez 562 artystów z 76 krajów świata. Organizatorzy otrzymali zgłoszenia m.in. z Ukrainy, USA, Tajwanu, Filipin, Rosji, Kuby, Wielkiej Brytanii czy Iranu.

Jury w składzie:

  • Christine Wong Yap, artystka, Nowy Jork,
  • Adam Niklewicz, artysta, North Haven, Connecticut, USA,
  • Małgorzata Augustyniak, historyk sztuki, wiceprezes zarządu AMS, Warszawa,
  • Joanna Górska, artystka, kurator, dyrektor artystyczny Festiwalu Art Moves, Toruń

wyróżniło 10 prac, które są pokazywane na billboardach do 9 października. Sędziowie za najbardziej interesującą pracę uznali projekt, którego autorkami są Ying-Hsiu Chen i Hsiang-Ying Chen z Tajwanu. To one otrzymały główną nagrodę w wysokości 5 tys. zł.

Nie tylko artyści mierzyli się z festiwalowym hasłem. Do tworzenia włączyli się również widzowie. W ramach Art Moves Workshop odbyły się warsztaty dla młodzieży gimnazjalnej. Są też dostępne interaktywne billboardy, dzięki którym odbiorcy mogą aktywnie włączać się w festiwalowe działania.

W ramach tegorocznej edycji festiwalu eksponowane są prace 20 artystów z 11 państw:

  • Ying-Hsiu Chen i Hsiang-Ying Chen, Tajwan
  • Felipe Jácome, Ekwador
  • Łukasz Mesjasz, Polska
  • Serra Unal, Włochy
  • Katarzyna Łyszkowska, Polska
  • Mabi „Self” Lusala, Czechy
  • Oksana Fedun, Ukraina
  • Cristian Brinza, Mołdawia
  • Adam Bejnarowicz, Polska
  • Katherine R. Paz i Erick Ginard, Kuba
  • Wojciech Mazur, Polska
  • Lakwena Maciver, Wielka Brytania
  • SpY, Hiszpania
  • Morley, USA
  • WRDBNR, Hiszpania
  • Anthony Burrill, Wielka Brytania
  • Joanna Górska i Rafał Góralski (Galeria Rusz), Polska

Program festiwalu:

  • 1–30 września: ekspozycja prac artystów na citylightach umieszczonych na przystankach MZK w całym Toruniu
  • 1–30 września: ekspozycja prac artystów na ekranach LED (ul. Kraszewskiego/Matejki, Szosa Chełmińska/Czerwona Droga, pl. Skarbka)
  • 6 września – 9 października: ekspozycja prac artystów na billboardach (pl. Rapackiego/ul. Chopina, ul. Wały gen. Sikorskiego, Szosa Chełmińska/Targowisko)
  • 6 września – 9 października: Art Moves Workshop. Warsztaty dla młodzieży, interaktywne billboardy dla dzieci, młodzieży i dorosłych (pl. Rapackiego)

Honorowy patronat nad festiwalem Art Moves objął marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki i prezydent Torunia Michał Zaleski. Festiwal jest dofinansowany ze środków gminy miasta Toruń i województwa kujawsko-pomorskiego. Marketing przy Kawie jest patronem medialnym wydarzenia.

  • 8

Anthony Burrill

Cristian Brinza

Joanna Górska

Lakwena Maciver

Łukasz Mesjasz

Rafał Góralski

Ying Hsiu Chen

13 września 2018