7 prezentów za prawie 600 zł – i to najchętniej przez Internet. Jak kupujemy prezenty świąteczne?
AdvertisementAdvertisement
  • 0
  • 1
7.12.2018

7 prezentów za prawie 600 zł – i to najchętniej przez Internet. Jak kupujemy prezenty świąteczne?

Na świąteczne prezenty wydamy w tym roku średnio 594 zł. Najwięcej, bo szacunkowo 236 zł, przeznaczymy na upominki dla dzieci – wynika z internetowego badania Kantar TNS, przeprowadzonego na zlecenie firmy eBay.

Choć święta Bożego Narodzenia wywołują zazwyczaj przyjemne skojarzenia, dla 37% kobiet i 26% mężczyzn wiążą się z odczuwaniem zwiększonego poziomu stresu przy sięganiu do portfela i sprawdzaniu stanu konta.

Jak pokazują wyniki badania, ponad połowa Polaków pozostawia świąteczne zakupy niemalże na ostatnią chwilę* . Choinkowe dekoracje zaczynają pojawiać się w sklepach i centrach handlowych już na początku listopada, ale tylko 32% klientów ulega ich wpływowi. Większość badanych (54%) czeka z zakupem upominków do ostatniej chwili: w grudniu, na tydzień lub nawet kilka dni przed Wigilią.

Nie zmienia to jednak faktu, że potrzebujemy czasu do namysłu, co kupić najbliższym. 41% badanych spędza od kilku dni do tygodnia na planowaniu świątecznych zakupów.

W tym roku zamierzamy kupić średnio po 7 prezentów, na które wydamy blisko 600 zł. Najwięcej skorzystają na tym dzieci – na upominki dla nich przeznaczymy średnio 236 zł. Na partnera przypadnie kwota 174 zł, a najmniej na rodziców – 137 zł.

Nie wszyscy znajdą pod choinką wymarzone prezenty. Jeśli w tym roku Polacy otrzymają tyle samo niechcianych upominków, co w 2017 r., szacuje się, że wartość tych prezentów wyniesie ponad 586 mln zł. W poprzednie święta co trzeci badany otrzymał co najmniej jeden niechciany prezent, z czego 42% zdecydowało się taki upominek zatrzymać.

Co ciekawe, coraz bardziej popularne i akceptowalne wydaje się w ostatnich latach odsprzedawanie nietrafionych upominków. 42% pytanych cieszyłoby się, gdyby obdarowany sprzedał prezent i środki przeznaczył na cele charytatywne. Z kolei 34% nie ma nic przeciwko temu, by za środki ze sprzedaży kupił sobie coś innego, co mu się podoba.

76% badanych zamierza kupić tyle samo lub więcej prezentów niż rok temu przez urządzenia takie jak komputer czy laptop. Wpływają na to nowoczesne technologie, ale też brak czasu na wielogodzinne wędrówki po sklepach. Coraz więcej osób ceni wygodę zakupów na platformach typu marketplace. Zaletą są m.in. niższe ceny produktów (45%) oraz większa możliwość znalezienia wyjątkowych przedmiotów (41%).

Dla ankietowanych korzystających z platform marketplace motywacją są także:

  • unikanie przedświątecznych kolejek (24%),
  • dowolny i nieograniczony czas na podejmowanie decyzji zakupowych (21%),
  • możliwość kupienia wszystkich prezentów w jednym miejscu (13%),
  • możliwość wybrania spośród różnych form dostawy (13%).

Internet może być także doskonałym źródłem inspiracji, szczególnie dla 29% respondentów, którzy stresują się brakiem pomysłów na wymarzone prezenty.

O badaniu
Badanie online przeprowadził Kantar TNS na zlecenie firmy eBay. Termin: 11–15 października 2018 r. Próba: 1034 Polaków w wieku od 16 do 54 lat.

*Świąteczne zakupy na ostatnią chwilę należy rozumieć jako te realizowane w grudniu, na tydzień przed Wigilią, na dzień lub dwa przed Wigilią.

7 grudnia 2018

6 grudnia 2018