65% Polaków popiera wdrożenie zakazu pakowania żywności w plastik. Wolą papier i karton. Badanie Ekobarometr
  • 0
  • 1
8.12.2022

65% Polaków popiera wdrożenie zakazu pakowania żywności w plastik. Wolą papier i karton. Badanie Ekobarometr

Za wprowadzaniem w Polsce przepisu zakazującego sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach opowiada się 65% Polaków. Według większości badanych najlepszym materiałem do zastąpienia plastiku jest papier i karton. Zdaniem 52% polskich konsumentów takie opakowanie jest najbardziej ekologiczne. Takie wyniki przyniosło cykliczne badanie Ekobarometr, przeprowadzone przez pracownię SW Research we współpracy z Grupą Akomex.

W 2019 r. Unia Europejska wprowadziła zakaz sprzedaży i używania jednorazowych plastikowych produktów. Państwa UE dostały dwa lata na dostosowanie swoich ustaw do tzw. plastikowej dyrektywy. Z początkiem 2022 r. Francja wprowadziła zakaz pakowania większości żywności w opakowania plastikowe. Przyjęta przez francuski parlament ustawa m.in. zobowiązuje producentów oraz dystrybutorów do ponownego wykorzystania lub poddania recyklingowi niesprzedanych produktów nieżywnościowych. Już w 2023 roku podobną ścieżką podążą Hiszpanie. Podobne przepisy w mniejszym lub większym wymiarze stosuje już ponad 20 krajów europejskich.

Polscy konsumenci coraz bardziej wymagają proekologicznych postaw od firm

Za wprowadzeniem zakazu sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach opowiada się 65% Polaków. Wśród nich aż 70% badanych kobiet i blisko 60% pośród wszystkich ankietowanych mężczyzn. Grupą wiekową, która najchętniej popiera zakaz sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach, są osoby powyżej 65. roku życia. Aż 73% ankietowanych w tej grupie wiekowej uważa, że jest to słuszne działanie. Negatywnie na pomysł rezygnacji z opakowań plastikowych w sprzedaży owoców i warzyw zareagowało 13% respondentów.

Zgodnie z wynikami badania konsumenci wskazują także, że najbardziej ekologicznymi opakowaniami są te z kartonu oraz papieru. Tego zdania jest 52% respondentów. 30% badanych jako proekologiczne opakowanie wymienia szkło, a 10% wskazuje na drewno.

Polska jest jednym z ostatnich krajów w Unii Europejskiej, które nie wprowadziły żadnych ograniczeń w zakresie produkcji opakowań plastikowych. Cel wprowadzenia tej dyrektywy jest jasny. To zahamowanie wzrostu obciążenia środowiska odpadami właśnie z tego produktu. W okresie wakacyjnym Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Wciąż czekamy na dalszy bieg tej sprawy.

Z badania wprost wynika, że większość Polaków chce takich zmian. Chce systematycznego ograniczania produkcji plastikowych opakowań, używanych szczególnie w przemyśle spożywczym. Z licznych analiz wynika, że to dobre rozwiązanie nie tylko dla naszego pokolenia, ale także kolejnych generacji Polaków. Polski przemysł jest już dobrze przygotowany do systematycznego wycofywania plastiku z naszego życia codziennego. Może zaproponować nowy rodzaj opakowań. To otwiera drogę do szerszego stosowania przez handel opakowań ekologicznych wykonanych także z kartonu czy papier – zauważa Grzegorz Łajca, prezes zarządu Grupy Akomex.

Kolejne zmiany dotyczące ograniczania w produkcji opakowań plastikowych mają się pojawić w 2025 r.

Wówczas wieczka i nakrętki plastikowe będzie można wprowadzić do obrotu tylko jeśli będą na stałe przymocowane do butelek i pojemników. Od 2025 r. plastikowe butelki będą musiały być wyprodukowane w minimum 25% z materiału pochodzącego z recyklingu. Zmieni się także poziom zbiórki i recyklingu plastikowych butelek na napoje jednorazowego użytku. Ma on wynieść 77%.

Badanie Ekobarometr przeprowadziła pracownia SW Research we współpracy z Grupą Akomex. Zbadała reprezentatywną grupę Polaków, liczącą 1583 osoby.

  • 1
Papier i karton na opakowania

Polacy wolą produkty opakowane w papier i karton niż w plastik

8 grudnia 2022

  • 0
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0
8.12.2022

Oczekiwania Polaków dotyczące obsługi klienta

W kontaktach z działami obsługi klienta Polacy przede wszystkim oczekują szybkości i efektywności działania. W tym kontekście trudno się dziwić, że kiedy kontaktujemy się z działem obsługi, najbardziej irytują nas rzeczy, które wydłużają czas załatwienia naszej sprawy. To np. długie oczekiwanie na kontakt z konsultantem, liczne przełączanie pomiędzy różnymi osobami oraz łączenie z automatem. Takie wyniki przyniosła druga edycja badań Armatis Customer Experience Index.

  • 1
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
8.12.2022

Natalia Kukulska i Miuosh dla SOS Wiosek Dziecięcych

Natalia Kukulska, wokalistka, autorka tekstów i muzyki, jest wieloletnią ambasadorką Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. Wspólnie z kompozytorem i producentem muzycznym Miuoshem stworzyli dobroczynny duet – piosenkę o sile i przebaczeniu, o nadziei i mocy. Także o odwadze, która uskrzydla, by sięgać po marzenia. „Korzenie i skrzydła” to utwór na rzecz potrzebujących dzieci. Oficjalna premiera piosenki odbyła się 8 grudnia podczas konferencji prasowej artystów i SOS Wiosek Dziecięcych w Polsce. Akcja wspiera świąteczną zbiórkę Stowarzyszenia na rzecz opuszczonych i osieroconych dzieci.