60. urodziny Barbie. Producent lalki zachęca dziewczynki, by wierzyły w swój nieograniczony potencjał
  • 1
  • 1
7.03.2019

60. urodziny Barbie. Producent lalki zachęca dziewczynki, by wierzyły w swój nieograniczony potencjał

Firma Mattel świętuje 60. urodziny lalki Barbie. Z tej okazji uhonorowała inspirujące kobiety z całego świata tytułem Barbie Shero. Podjęła też kroki mające na celu zminimalizowanie zjawiska zwanego Dream Gap.

Jak wskazują badania, dziewczynki już w wieku około pięciu lat tracą pewność siebie i wiarę we własne możliwości. Zjawisko to określa się jako Dream Gap. Stereotypy kulturowe, ukryte uprzedzenia, system wychowywania czy edukacji, a nawet wizerunek dziewczynek i kobiet kreowany przez media pogłębiają to przekonanie.

Marka Barbie podejmuje działania mające zapobiegać temu trendowi. Robi to poprzez budowanie świadomości, wyrównywanie szans dziewczynek i pomaganie im w realizacji swoich marzeń.

Barbie Shero to globalny projekt firmy Mattel, którego celem jest wyróżnienie kobiet będących wzorem do naśladowania. Wyróżnienie przyznawane jest na świecie od 2015 r. W 2018 r. po raz pierwszy trafiło do Polki – Martyny Wojciechowskiej.

W 2019 r. tytuł Barbie Shero i lalkę inspirowaną swoim wyglądem otrzymała Iwona Blecharczyk – zawodowy kierowca ciężarówki. By spełnić swoje marzenie i wykonywać ten zawód, musiała pokonać długą drogę, mierząc się z wieloma uprzedzeniami i stereotypami. Dzięki wytrwałości i determinacji osiągnęła swój cel. Dziś jest ekspertem w swojej dziedzinie. Zajmuje się wielkogabarytowym transportem specjalistycznym. Jeździ na długich dystansach i za kółkiem spędza większą część życia.

Dzięki kanałom social media Iwona Blecharczyk przybliża swoją pracę, zawodowe podróże i codzienne życie kierowcy w trasie szerokiemu gronu odbiorców. Popularność i sympatię zyskała dzięki kanałowi na YouTube, który śledzi ponad 250 tys. subskrybentów. Niektóre z filmów osiągają ponad milionową liczbę wyświetleń.

Barbie od sześćdziesięciu lat inspiruje kolejne pokolenia dziewczynek i przekonuje, by wierzyły, że mają wybór. Nieustannie zmieniając się, wcielając się w role ponad dwustu przedstawicielek różnych zawodów, startując w sześciu kampaniach prezydenckich oraz w podróży na Księżyc przed Neilem Armstrongiem, Barbie stała się najlepszym wzorem dla dziewczynek.

Pokazuje, że dziewczynki powinny wkraczać w świat, w którym jako kobiety mogą realizować się w każdym zawodzie. Poprzez nasze globalne działania minimalizujemy zjawisko Dream Gap i umacniamy Barbie jako markę stale wspierającą dziewczynki – mówi Lisa McKnight, dyrektor generalna i wiceprezes Barbie.

  • 1

Piotr S.

2 tygodnie temu

"– Barbie od sześćdziesięciu lat inspiruje kolejne pokolenia dziewczynek i przekonuje, by wierzyły, że mają wybór". Serio, od sześćdziesięciu lat marka przekonuje kolejne pokolenia dziewczynek, że mają wybór? To skąd przez te wszystkie lata tak intensywna krytyka firmy za propagowanie odrealnionego kanonu urody i wyimaginowanego, odrealnionego świata?

 

6 marca 2019