Chcemy igrzysk olimpijskich w 2036 r. w Polsce? - Marketing przy Kawie
40% Polaków popiera ubieganie się Polski o organizację igrzysk olimpijskich w 2036 r.
  • 0
  • 5
16.06.2024

40% Polaków popiera ubieganie się Polski o organizację igrzysk olimpijskich w 2036 r.

Dział badań agencji Havas Media Network – CSA zapytał Polaków o stosunek do różnych kwestii związanych ze sportem. Pytał m.in. o kwestie moralne związane z zawodami sportowymi, śledzenie ulubionych sportowców w mediach społecznościowych, a także o ewentualną organizację letnich igrzysk olimpijskich w Polsce w 2036 r.

Rok 2024 obfituje w wydarzenia sportowe, w tym jedne z największych – Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej oraz Letnie Igrzyska Olimpijskie w Paryżu. Tak wielkim imprezom towarzyszą także dylematy moralne:

  • Czy na stadionach jest miejsce dla reprezentacji wszystkich państw?
  • Czy organizacje sportowe nie są zbyt pobłażliwe dla krajów z niedemokratyczną władzą, które stale łamią prawa człowieka?

Najchętniej śledzonymi wydarzeniami i dyscyplinami są:

  • piłka nożna,
  • letnie igrzyska olimpijskie,
  • mistrzostwa piłki siatkowej.

58% Polaków śledzi wydarzenia sportowe w telewizji na żywo

O ponad połowę mniej robi to online. Zdecydowania większość Polaków nie obserwuje w mediach społecznościowych ani drużyn sportowych, ani pojedynczych sportowców. Ci, którzy to robią, jako powody najczęściej wskazywali:

  • zaciekawienie publikowanymi treściami,
  • zaciekawienie życiem prywatnym sportowców,
  • chęć bycia na bieżąco z przebiegiem ich kariery.

Prawie połowa Polaków zainteresowanych sportem deklaruje, że lubi, kiedy ich ulubiona drużyna jest sponsorowana przez preferowane przez nich marki. 39% badanych twierdzi, że zwraca uwagę na oglądane wydarzenia.31% deklaruje, że chętnie kupi produkty od sponsorów ulubionych drużyn.

Kategorie, których marki Polacy najchętniej zobaczyliby jako sponsorów drużyn, klubów sportowych, lig lub sportowców zawodowych, to:

  • producenci samochodów,
  • banki i ubezpieczyciele,
  • marki telekomunikacyjne,
  • sieci barów szybkiej obsługi,
  • marki technologiczne,
  • supermarkety.

Jak pokazuje przeprowadzone przez nas badanie, Polacy bardzo dobrze reagują na różnego rodzaju formy sponsoringu. W jednej chwili mogą stać się po części Igą Świątek – kupując buty, w których występuje na korcie, bądź dodając sobie dodatkową porcję energii, jedząc reklamowany przez polską tenisistkę proteinowy baton.

Dodatkowo sponsoring ma niezaprzeczalną zaletę. Nie jest tak bardzo inwazyjny, jak zwykły spot reklamowy, który często pojawia się w najmniej oczekiwanym momencie. Break reklamowy przerywa ulubiony film czy serial. Inaczej jest ze sponsoringiem. Ten niejednokrotnie postrzegany jest jako część programu, integralnie złączona z audycją. Dużo bardziej zapada w pamięć ze względu na wyjście z szumu reklamowego – mówi Radosław Zamieciński, head of video w Havas Media Network.

Kraje łamiące prawa człowieka oraz zasady demokracji nie powinny być dopuszczone do uczestnictwa w międzynarodowych wydarzeniach sportowych

Tak uważa zdecydowana większość Polaków (70%). Uważają również, że międzynarodowe organizacje sportowe powinny brać wyżej wymienione czynniki pod uwagę, zezwalając na organizację tego typu wydarzeń (71%). 70% Polaków ocenia, że międzynarodowe instytucje (m.in. takie jak FIFA czy MKOI) są zbyt chętne do współpracy z państwami rządzonymi przez niedemokratyczną władzę. W niechlubnej czołówce państw, w których – według badanych – absolutnie nieakceptowalna jest organizacja międzynarodowych wydarzeń sportowych, są:

  • Rosja,
  • Białoruś,
  • Iran,
  • Izrael.

Należy całkowicie odsunąć rosyjskich i białoruskich sportowców od uczestnictwa w nadchodzących letnich igrzyskach olimpijskich

Tego zdania jest ponad połowa Polaków. 42% badanych chciałoby, aby również Izrael nie został dopuszczony do startu.

– Igrzyska olimpijskie w Paryżu już w wakacje. Przez lata impreza kojarzyła się z prestiżem. Był to niewątpliwy sposób na promocję miast i przyciągnięcie tłumów turystów. Coraz częściej okazuje się jednak, że ten prestiż jest zbyt drogi… W wielu przypadkach nie przynosi zysku, a generuje koszty. Informacje o ogromnych kosztach organizacji igrzysk coraz częściej przedostają się do opinii publicznej, budząc słuszny niepokój i coraz częściej protesty. Między innymi takie, jakie aktualnie mają w Paryżu. Po wydaniu 1,4 mld euro na oczyszczenie Sekwany i deklaracji prezydenta Francji oraz burmistrza Paryża o kąpieli w rzece przeciwnicy organizacji igrzysk organizują akcje wspólnego, masowego wypróżniania się do rzeki.

Rok temu prezydent Andrzej Duda ogłosił, że Polska złoży aplikację o prawa do zorganizowania igrzysk olimpijskich 2036. Czy Polacy popierają tę decyzję? Pomysł ten popiera około 40% Polaków, wielu wciąż jest niezdecydowanych. Co ciekawe, wśród mieszkańców największych miast (czyli de facto potencjalnych miast – gospodarzy igrzysk) tę decyzję popiera jedynie 13%. Czego obawiamy się w związku z igrzyskami? Przede wszystkim kosztów. Na ten aspekt wskazuje zdecydowania większość Polaków, którzy organizacji igrzysk nie popierają. Blisko połowa badanych nie wierzy również, że organizacja igrzysk niesie z sobą wymierne korzyści społeczne – wyjaśnia Anna Ostrowska, insights manager CSA, Havas Media Network.

Zdecydowana większość Polaków zainteresowanych sportem chciałaby, aby ich ulubiona drużyna czy liga angażowała się w:

  • aktywizację osób z niepełnosprawnościami,
  • walkę z ubóstwem,
  • manifesty sprzeciwu wobec rosyjskiego ataku na Ukrainę.

Polacy chcą, aby sportsmenki były wynagradzane w sporcie na równi z mężczyznami

Wciąż 20% Polaków twierdzi, że kobiety w sporcie są uczciwie wynagradzane. Mimo że 62% Polaków uważa, że sport nie powinien wykluczać, to zaledwie 37% zgodziło się, że powinno to dotyczyć również odzieży sportowej. Między innymi tej dostosowanej do wyznania osoby, która ją nosi (np. kostium kąpielowy z hidżabem).

40% Polaków popiera ubieganie się Polski o organizację Letnich Igrzysk Olimpijskich w 2036 r.

Niemal 90% przeciwników organizacji igrzysk w Polsce jednoznacznie wskazuje na koszty. Dla połowy to brak realnych korzyści społecznych, które mogłyby wymiernie przełożyć się na sytuację Polski na arenie międzynarodowej czy też w węższym zakresie jako destynacji turystycznej. Dla 1/3 ważna jest również ekologia oraz potencjalne zanieczyszczenie środowiska wywołane przez organizację igrzysk.

Chcemy letnich igrzysk olimpijskich w 2036 r. w Polsce?

O badaniu
Badanie CAWI (Computer-Assisted Web Interview) zrealizowano w kwietniu 2024 r. na internetowym, ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. TG: ALL 18+, N=1077.

16 czerwca 2024

15 czerwca 2024