2024: mniej kosztowne święta Polaków - Marketing przy Kawie
2024: mniej kosztowne święta Polaków w porównaniu do ubiegłego roku. Barometr Providenta
  • 0
  • 4
26.11.2024

2024: mniej kosztowne święta Polaków w porównaniu do ubiegłego roku. Barometr Providenta

W 2024 r. wydatki związane z organizacją obchodów Bożego Narodzenia szacujemy na średnio 1453 zł. To o 263 zł niższa kwota niż wskazana przez respondentów podczas ubiegłorocznej edycji Barometru Providenta.

Polacy ostrożnie podchodzą do planowania świątecznego budżetu i starają się nie przepłacać za produkty – podkreśla Karolina Łuczak, rzeczniczka firmy Provident Polska. – Niemal 46 proc. osób przepytanych w ramach tegorocznej edycji Barometru Providenta deklaruje, że choć kupi wszystkie potrzebne na święta rzeczy, postara się ograniczyć do najtańszych towarów. Natomiast budżet co piątego badanego nie będzie w stanie pokryć wszystkich tradycyjnych wydatków. Odsetek osób, które będą musiały zrezygnować z pewnych elementów obchodów świąt ze względu na brak funduszy, utrzymuje się na podobnym poziomie co w ubiegłym roku.

Dwóch na trzech Polaków gwiazdkowe wydatki sfinansuje z bieżących dochodów. Około 30 proc. badanych sięgnie w tym celu do zgromadzonych wcześniej oszczędności. Niemal 5 proc. respondentów deklaruje, że skorzysta z opcji płatności odroczonej podczas przedświątecznych zakupów. Podobny odsetek w tym celu wykorzysta środki pozyskane z programów socjalnych.

2024: mniej kosztowne święta Polaków w porównaniu do ubiegłego roku. Barometr Providenta

Pod choinką chcemy znaleźć pieniądze

Do najważniejszych świątecznych wydatków należą bez wątpienia koszty zakupu prezentów. Wydać zamierzamy na nie średnio 680 zł, przy czym największe budżety na ten cel przeznaczyć chcą najstarsi respondenci. Wśród badanych powyżej 55. roku życia średni wydatek na ten cel to około 795 zł. Najoszczędniej do tematu podchodzą najmłodsi respondenci. Osoby w wieku 18–24 lata zamierzają zamknąć się w sumie średnio 445 zł.

Nic dziwnego, że wydatki na prezenty zajmują ważne miejsce w naszych gwiazdkowych budżetach. Aż 63,6 proc. badanych spodziewa się znaleźć pod choinką podarek dla siebie. Do największych optymistów należą najmłodsi oraz osoby 65+. W tych grupach wiekowych prezentu spodziewa się około 70 proc. respondentów – zauważa Karolina Łuczak. – Co ciekawe, już po raz kolejny nasi respondenci zapytani o wymarzony prezent o wartości do 200 zł, wskazywali na pieniądze lub bony na zakupy. Chciałoby je dostać niemal 24 proc. badanych. Taki sam odsetek oczekiwał takiego prezentu także w ubiegłym roku.

Na drugim miejscu listy wymarzonych prezentów znalazły się kosmetyki wskazane przez 11,4 proc. badanych. Podium zamykają ubrania i obuwie (10,6 proc.) a zaraz za nimi uplasowała się elektronika (9,5 proc.). Podobnie jak w ubiegłych latach można zauważyć, że hierarchia wymarzonych prezentów różni się pomiędzy kobietami i mężczyznami. Choć pieniądze i bony wygrywają u przedstawicieli obu płci, to u panów na drugim miejscu znalazła się elektronika (17 proc.). Tę z kolei wskazało zaledwie 2,6 proc. pań, które pod choinką wolałyby znaleźć chociażby biżuterię (8.9 proc.).

2024: mniej kosztowne święta Polaków w porównaniu do ubiegłego roku. Barometr Providenta

Około dwóch na trzech respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że kupuje swoim bliskim trafione prezenty. Podobny odsetek deklaruje także, że nigdy nie zwraca prezentów świątecznych – mówi Karolina Łuczak. – Jednak w trakcie wyboru podarków to wcale nie gust obdarowanego, wskazany przez 43,6 proc. badanych, jest dla nas najważniejszy. Najważniejsza jest atrakcyjna cena, którą kieruje się 45 proc. ankietowanych – dodaje.

Barszcz z uszkami królem wigilijnego stołu

Podobnie jak w ubiegłym roku to właśnie przyrządzany z buraków barszcz z uszkami jest najważniejszym elementem świątecznego stołu. Bez niego świąt nie wyobraża sobie aż połowa respondentów. Także drugie i trzecie miejsce wyglądają tak jak w ubiegłym roku. Zajmują je odpowiednio pierogi (41,7 proc.) oraz karp (35,5 proc.). Sałatkę jarzynową wskazał natomiast co piąty badany.

2024: mniej kosztowne święta Polaków w porównaniu do ubiegłego roku. Barometr Providenta

Przygotowanie wigilijnej kolacji oraz potraw na dwa dni świąt to spora praca. Nic dziwnego, że zaledwie co trzeci respondent czuje się wypoczęty po Gwiazdce. Jednym ze sposobów na ograniczenie czasu spędzonego w kuchni jest skorzystanie z półproduktów, jednak aż 46,3 proc. respondentów deklaruje, że nie wykorzystuje ich podczas gotowania na święta – podsumowuje Karolina Łuczak.

O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie zachowań i decyzji finansowych konsumentów w Polsce. Badanie zostało zrealizowane przez spółkę Danae metodą CAWI na próbie N=1002 dorosłych Polaków w listopadzie 2024 r.

  • 1
2024: mniej kosztowne święta Polaków w porównaniu do ubiegłego roku

2024: mniej kosztowne święta Polaków w porównaniu do ubiegłego roku

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

26 listopada 2024

  • 0
  • 2
  • 0
26.11.2024

Polacy na skali szczęścia w raporcie Mars Wrigley Polska

Firma Mars Wrigley Polska rozpoczęła kampanię informacyjną, której główną osią jest raport „Mars Happiness Index: Polacy na skali szczęścia”. Bada on zagadnienia związane ze szczęściem i ukazuje autorski wskaźnik poziomu zadowolenia z życia. Polacy ocenili swój poziom szczęścia na 67 punktów na 100 możliwych, postrzegając siebie samych jako szczęśliwszych od innych. Wydanie publikacji i akcja informacyjna są realizacją długofalowej misji marki, którą jest „budowanie lepszego świata”.