2022 to rok dla odważnych i rozważnych: metawersum, spirale informacyjne i łamanie tabu – prognozuje IAB Polska
  • 0
  • 1
11.01.2022

2022 to rok dla odważnych i rozważnych: metawersum, spirale informacyjne i łamanie tabu – prognozuje IAB Polska

Eksperci grupy roboczej public relations IAB Polska przygotowali publikację, która stanowi podsumowanie dyskusji i wniosków dotyczących działań komunikacyjnych w roku 2022. Co się zmieni, a co zostanie po staremu? Jakich okazji nie można zmarnować, a na co szczególnie uważać w nadchodzących miesiącach?

Rok 2021 upłynął pod znakiem gwałtownych zmian w komunikacji. Były one determinowane w znacznej mierze efektami pandemii: w zakresie organizacji pracy, sposobów działania i wykorzystywanych kanałów komunikacji. Obserwowaliśmy przyspieszone przeniesienie budżetów marketingowych do przestrzeni online. Komunikacja w realu, na nośnikach typu outdoor, w prasie drukowanej czy eventy w znacznej mierze ustąpiły pola działaniom w mediach społecznościowych i wyszukiwarce.

Marki, które nie korzystały dotychczas z wideo, nauczyły się, jak robić filmy. Rynek oszalał na punkcie podcastów. Webinary, wydarzenia online stały się codziennością. Natłok treści w przestrzeni online przyprawiał marketerów o zawrót głowy i rodził nieustające pytanie: jak przebić się przez gąszcz komunikatów?

Jakie trendy zdominują rok 2022?
Część z opisanych zjawisk stanowi ewolucję już wcześniej zauważanych tendencji. Pojawiają się jednak nowe, stanowiące implikację zmian w zachowaniu konsumentów, polityki marek i sposobach komunikacji.

Zdaniem ekspertów grupy roboczej public relations IAB Polska niektóre z nich, jak rola działań online, kolejne kroki w przenoszeniu komunikacji do świata wirtualnego, autentyczność – znajdą płynną kontynuację. Stałym elementem marketingowej gry online są influencerzy, których rola zmienia się i ulega regulacji. Rośnie także znaczenie komunikacji wideo, która w bieżącym roku będzie generować 82% ruchu w Internecie*.

Rosnące wyzwanie dla marek stanowi kreowanie autentycznego przekazu, który na bieżąco oceniają konsumenci. Stałym dylematem jest także wybór: pozostać neutralnym czy opowiedzieć się po jednej ze stron podczas elektryzujących opinię publiczną licznych wydarzeń społecznych, politycznych i gospodarczych.

Pojawią się jednak nowe zjawiska, jak metawersum czy spirale informacyjne. Istotnie przesuwa się też granica tego, co uważamy za tabu, czym marki próbują szokować lub zadziwić publiczność dla budowania zasięgów. Triumfy święcą również gaming i e-sport, dla których postpandemiczna rzeczywistość stanowi idealne środowisko rozwoju.

Szalone tempo pojawiających się newsów wymaga działania agile, podejmowania szybkich decyzji, aby nie stracić pojawiających się okazji. W takich warunkach łatwo o wizerunkowe błędy – często kosztowne i przykre w skutkach. Jakie zmiany przyniesie 2022 i jak bezpiecznie wykorzystać je dla marek?

IAB Polska zaprasza do lektury autorskiego zestawienia trendów wytypowanych przez członków grupy roboczej public relations. Opracowanie jest spojrzeniem na czekające nas wydarzenia z różnych stron rynku. Wśród autorów publikacji znajdują się przedstawicieli agencji, działów PR dużych międzynarodowych marek, agencji gamingowych oraz agencji wyspecjalizowanych w influencer marketingu. To:

  • Joanna Berlińska, head of growth, founder w Lightscape & Visibly,
  • Adam Kaliszewski, head of digital practice w Solski Communications,
  • Marta Wojciechowska, senior influencer marketing & PR manager w firmie Nutricia,
  • dr Agnieszka Jagusiak, marketing manager w Lightscape,
  • Ewa Ziętek-Maciejczyk, PR & marketing director w Result Media,
  • Marek Myślicki, PR & strategic partnerships director w GetHero,
  • Justyna Oracz, head of communications w Fantasyexpo,
  • Marta Andreasik, PR manager w Huuuge Games,
  • Adam Radoliński, creative manager w Huuuge Games.

Opracowanie można pobrać bezpłatnie ze strony www.iab.org.pl.

* www.cisco.com

  • 1
2022 to rok dla odważnych i rozważnych

2022 to rok dla odważnych i rozważnych – prognozuje IAB Polska

11 stycznia 2022