- 0
- 2
20 lat Galerii Plakatu AMS na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie
Na dziedzińcu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie otwarto wystawę podsumowującą 20 lat Galerii Plakatu AMS. To ogólnopolskie konkurs na plakat społeczny, organizowany od 2004 r. Ekspozycja towarzyszy 29. Międzynarodowemu Biennale Plakatu w Warszawie.
Wystawa prezentuje wybór najciekawszych prac z 25 edycji konkursu i stanowi część programu Biennale. To przekrojowa opowieść o tym, jak plakat społeczny w przestrzeni miejskiej komentował rzeczywistość, poruszał ważne tematy i inspirował do działania.
– Biennale to przestrzeń dla plakatu zaangażowanego – a takim właśnie jest plakat z Galerii Plakatu AMS. To projekty, które nie tylko wyróżniają się graficznie, ale też dotykają najważniejszych problemów współczesności. Włączenie jubileuszowej wystawy AMS do programu Biennale podkreśla rolę tego konkursu w budowaniu kultury wizualnej w Polsce. To także wyraz uznania dla artystów, którzy od dwóch dekad biorą udział w tej inicjatywie, wykorzystując plakat jako medium odpowiedzialne i poruszające – mówi prof. Lech Majewski, grafik, kurator i wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest on wieloletnim dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Biennale Plakatu.
Wystawa laureatów Galerii Plakatu AMS to wizualna podróż przez dwie dekady zaangażowanego plakatu. Można ją oglądać codziennie do 31 lipca na dziedzińcu ASP, przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 37/39.
Historia związków AMS ze sztuką jest jednak dłuższa
Poprzedniczką Galerii Plakatu AMS była powstała w 1998 r. Galeria Zewnętrzna wtedy jeszcze poznańskiej firmy outdoorowej AMS SA. W latach 1998–2002 co 2–3 miesiące na 400 billboardach w całej Polsce pokazywała ona polską sztukę współczesną. Były to prace należące do nurtu sztuki krytycznej, co nierzadko wywoływało opór społeczny i polityczny.
Jedną z głośniejszych akcji galerii był projekt Wiktoria Cukt. Była to fikcyjna kampania prezydencka wirtualnej kandydatki, wykorzystująca różne media, w tym nośniki z puli Galerii Zewnętrznej AMS. W 2002 r. firmę AMS przejęła Agora i po dziewiętnastu edycjach Galeria Zewnętrzna AMS została zamknięta. Ostatnim plakatem była praca Marcina Maciejowskiego „Jak tu teraz żyć?”.
Marcin Maciejowski: „Jak tu teraz żyć?” na billboardach w 2002 r. (źródło: raster.art.pl)